2026-01-08, 20:48
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Kamrater!

Det påstås att hela den europeiska branschen genomgår en av sina värsta kriser någonsin just nu. Det är priskrig, handelskrig, och konkurrenter i från Kina blir allt hungrigare och vill ta större del av kakan.

Nybilsförsäljningen går trögt, den förväntade mass-elektrifieringen i branschen hände inte som många trodde - vilket också gjort att en mängd märken målat in sig i hörn när man ställt om produktionen till elbilsproduktion, som det visade sig att kunderna inte vill ha. Nu backar flera märken i från sina tidigare uttalanden om att endast producera elektriskt.

Vi (europa) har också halkat rejält efter på teknikfronten, eftersom vi mer eller mindre stängde ner allt under pandemiåren. Medan länder som Kina bara lade i en högre växel och forskade och producerade ännu mer. (Vore man konspiratoriskt lagd skulle man kunna fundera på om det finns något samband eftersom viruset påstås komma i från ett Kinesiskt labb.. men det är en diskussion för en annan tråd).

Elbilarna i dag är i hög grad tekniska och utrustade med en massa mjukvara och teknik. Vilket även är vad yngre konsumenter verkar vilja ha. Vi äldre och europeer vill se en återgång till gamla hederliga knappar och rattar i större utsträckning, men yngre konsumenter, särskilt i länder som Kina där bilen är lite som ett komplement till boendet - vill ha ännu mer infotainment, teknik, uppkoppling och skärmar. Här är europa hopplöst efter som jag förstår det.

I Sverige jobbar drygt 230.000 människor inom hela branschen, och de största tre tillverkarna står för en enorm ekonomisk omsättning sätt till hela landet. Med andra ord så är fordonsindustrin viktig och påverkar samhället i grunden. Det ser likadant ut i europa, i länder som Tyskland och Frankrike är fordonsindustrin en av stöttepelarna för hela ekonomin.

Vad tror vi om framtiden? När krutröken lagt sig, kommer alla märken vi känner till idag att finnas kvar? Om inte, kommer några konka eller väljer man att konsolidera sig så vi kanske bara får några få jättar kvar i framtiden? Vilka i såna fall.

Vidare tänker jag på detta med öst VS väst. Kan det bli så att Kina slår upp fabriker i europa för att på så sätt runda tullregler och tvinga sig in på den europeiska marknaden? Vi vet ju historiskt att Kina backar inte för att ta till drastiska metoder när de vill något, och de har ekonomiska muskler för att kunna gå med förlust under många år för att bygga upp något om de verkligen vill. Om det nu är så att vi europeer är beredda att köpa deras bilar (vilket jag personligen inte är övertygad om). -Många ser dock till vad man får för pengarna, kan de bara producera tillräckligt billiga bilar av rimlig kvalitét så kanske fler är villiga att testa?

Intressant radioprogram på ämnet; https://www.sverigesradio.se/avsnitt/kris-for-bilindustrin-varre-an-pa-lange
Senast redigerad av Otis.P.Jivefunk 2026-01-08 kl. 20:55.
Citera
2026-01-08, 21:03
Medlem
Studsbolls avatar
Allt är avhängigt huruvida globaliseringen fortskrider. Fordonsindustrin är inte annorlunda än övriga branscher. Vi i Europa har inte en chans att konkurrera med Kina och asiatiska länder; de har för mycket billig arbetskraft de kan hantera som de finner för gott samtidigt som deras lagstiftning gör att de kan runda miljökrav som finns inom produktionen här. Den andra faktorn är den misslyckade elektrifieringen som kommer drabba alla de som gått all in som t ex VW. Även här klarar sig kineserna sig bättre eftersom deras starka nationalekonomi i princip är samma sak som deras förmenta privata företags ekonomier. Antingen offrar man den i grunden osunda globaliseringen eller så kommer europeisk biltillverkning bli ett minne blott.
Citera
2026-01-08, 21:21
Medlem
Sqrbankens avatar
Tech, lull och infotainmet är nog det som jag ogillar (rentav hatar) mest med nya bilar - el eller inte. Elbilar tycks dock komma med mer knull än bilar med förbränningsmotorer?

Vill inte betala för lull som jag har noll intresse för när jag kör en bil, onödigt lull som dessutom ökar risken för att nått (det) går sönder vilket kostar pengar och då ska vi inte tala om olika abonnemang de kör ner i halsen på konsumenten för skiten.

På tuben sett en massa, för mig, skräckhistorier på detta område. BMW ville inte ha en obetydlig summa i månaden för att aktivera stolvärme liksom. Ingick väl mer än så i det abonnemanget men ändå. Far ni åt helvete.

Edit: Svarade inte på trådrubrik. Nog tror jag att tillverkarna får börja skala ner på buggiga, tacky features och börja sälja bilar igen, eller så är det bara ett önsketänkade från min sida. Kanske inte finns några stora pengar att hämta längre i att sälja billigare, men fler, bilar åt oss vanliga dödliga
Senast redigerad av Sqrbanken 2026-01-08 kl. 21:32.
Citera
2026-01-08, 22:11
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Allt är avhängigt huruvida globaliseringen fortskrider. Fordonsindustrin är inte annorlunda än övriga branscher. Vi i Europa har inte en chans att konkurrera med Kina och asiatiska länder; de har för mycket billig arbetskraft de kan hantera som de finner för gott samtidigt som deras lagstiftning gör att de kan runda miljökrav som finns inom produktionen här. Den andra faktorn är den misslyckade elektrifieringen som kommer drabba alla de som gått all in som t ex VW. Även här klarar sig kineserna sig bättre eftersom deras starka nationalekonomi i princip är samma sak som deras förmenta privata företags ekonomier. Antingen offrar man den i grunden osunda globaliseringen eller så kommer europeisk biltillverkning bli ett minne blott.
Jag tänker lite som du.

Jag tror att de stora drakarna kommer att klara sig. De har plånboken för det, även om de får gå igenom ett stålbad. Men de får nog vara beredda på att ställa om för att på sikt kunna anpassa sig efter en ny verklighet. Just VW tror jag sitter rätt tryggt. Det är ju en av alla tillverkare som det ändå går hyfsat för, och jag vet att de försöker etablera sig på den kinesiska marknaden genom diverse samarbeten med kinesiska biltillverkare.

Angående det ekonomiskt etiskt -och moraliska, så är det ju ett problem som alla demokratier brottas med. Vi kommer aldrig att kunna konkurrera med länder som använder barn i fabriker eller betalar folk med slavlöner. Vi måste ta hänsyn till saker som allas lika värde och mänskliga rättigheter, vilket länder som Kina bryr sig föga om. Vi kommer alltid ligga på efterkälken där men samtidigt är det priset man får betala för att bo i ett demokratiskt och civiliserat land.

Förhoppningsvis segrar ”the good guys” i slutändan.

Det jag tror ligger nära till hands är att många små skitmärken kommer att - antingen försvinna eller sugas upp av de större aktörerna. Det har hänt förr och det kommer hända igen. Allt idag effektiviseras och ställs på sin spets. Små aktörer har inte medel nog att överleva i en redan hårt pressad och utsatt bransch. Har de sen gjort en felsatsning och gått all in på elektrifiering så är det sink or swim som gäller.

Kina står och väntar utanför husknuten och vill pressa sig in.
Senast redigerad av Otis.P.Jivefunk 2026-01-08 kl. 22:19.
Citera
2026-01-08, 22:31
Medlem
inte så konstigt trots allt , bilar har blivit så sjukt dyra , för en bil i golf-klassen får du betala ca 400k och en typ audi-el ca 1.5 miljoner .
Citera
2026-01-08, 22:38
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
inte så konstigt trots allt , bilar har blivit så sjukt dyra , för en bil i golf-klassen får du betala ca 400k och en typ audi-el ca 1.5 miljoner .
Exakt. Och det är det som måste ändras om europa ska ha nån chans mot länder som Kina.

Har vi ens möjlighet att producera billiga bilar längre?
Citera
2026-01-08, 23:06
Medlem
BAB7s avatar
Är trådstarten från 2021?

Flera år gamla narrativ som upprepas som en grammofonskiva..
Citera
2026-01-08, 23:18
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk

Vad tror vi om framtiden? När krutröken lagt sig, kommer alla märken vi känner till idag att finnas kvar? Om inte, kommer några konka eller väljer man att konsolidera sig så vi kanske bara får några få jättar kvar i framtiden? Vilka i såna fall.

Det har börjat så smått.

Citat:
Stellantis är en global fordonskoncern, bildad 2021 genom en sammanslagning av Groupe PSA (Peugeot, Citroën, Opel m.fl.) och Fiat Chrysler Automobiles (Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Ram m.fl.), och omfattar 14 bilmärken. Koncernen, med huvudkontor i Nederländerna, fokuserar på innovation, digitalisering och elektrifiering för att forma framtidens mobilitet med ett brett utbud av fordon och tjänster, och är listad på flera börser.
Citera
2026-01-08, 23:32
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Det har börjat så smått.
Jo Stellantis känner jag till. De har länge varit störst.

Men jag tänker mer på framtiden. Hur kommer det se ut efter att denna kris lagt sig - kommer Stellantis ha sugit upp fler märken? Hur kommer det utvecklas mellan europa och Kina? Kommer kineserna att ”tvinga” in sig på den europeiska marknaden genom att bygga bilfabriker här?

osv.

Bilindustrin har varit i gungning förr, det är inget nytt. Men som det är nu så ser vi dels en ökande klyfta mellan teknik i bilar - med öst på ena sidan, och väst på den andra. Vi har helt enkelt inte hängt med i utvecklingen. Om det sen beror på att vi helt lade ner våra verksamheter under pandemiåren medan Kina körde på för full rulle, eller om det beror på att europeer är bortskämda och kräver för hög lön, vad vet jag, det kan vi bara spekulera i - men det är det som är syftet med tråden.

Jaguar går skitdåligt vet jag. Porsche likaså. Vad tror du om dom. Sjunka eller simma?
Citera
2026-01-09, 14:05
Medlem
Att folk inte vill ha elbilar är ju inte riktigt sant. I alla fall om man tittar till nybilsförsäljningen där fler nya elbilar registrerades under 2025 i Sverige än bensin och diesel tillsammans.

Men då får man också komma ihåg att det mesta av nybilsförsäljningen är företag.
De flesta privatpersoner köper inte nya bilar och eftersom elbilar är relativt nytt än så är kanske inte begagnatmarknaden för elbilar det som folk önskar sig idag, plus att det finns en osäkerhet då det är så pass nytt.

Men kollar man på de som har varit med längre, som Norge där snart 100% av nybilsförsäljningen är elbilar så finns det en god andrahandsmarknad för elbilar och folk köper dom också. Vi i Sverige ligger bara lite efter eftersom vi inte haft en sån kraftig politik för elbilsomställning som Norge haft. Även Danmark ligger långt före oss.
Citera
2026-01-09, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Tech, lull och infotainmet är nog det som jag ogillar (rentav hatar) mest med nya bilar - el eller inte. Elbilar tycks dock komma med mer knull än bilar med förbränningsmotorer?

Vill inte betala för lull som jag har noll intresse för när jag kör en bil, onödigt lull som dessutom ökar risken för att nått (det) går sönder vilket kostar pengar och då ska vi inte tala om olika abonnemang de kör ner i halsen på konsumenten för skiten.

På tuben sett en massa, för mig, skräckhistorier på detta område. BMW ville inte ha en obetydlig summa i månaden för att aktivera stolvärme liksom. Ingick väl mer än så i det abonnemanget men ändå. Far ni åt helvete.

Edit: Svarade inte på trådrubrik. Nog tror jag att tillverkarna får börja skala ner på buggiga, tacky features och börja sälja bilar igen, eller så är det bara ett önsketänkade från min sida. Kanske inte finns några stora pengar att hämta längre i att sälja billigare, men fler, bilar åt oss vanliga dödliga

Håller med dig! Hatar lull-lull. Och det är trafikfara. Man sitter där och undrar vilken knapp som går till den ena eller andra hittepå-funktionen?
Var det inte Tesla som hade någon helt otroligt löjlig skärm som man skulle ta på, för att få bilen att backa. Och så backade den med besked - någon backade ner i en pool och drunknade.
Teknik kan gå för långt - och onödigt.
Och jag tror allt detta lull-lull bidrar till bilarnas kris. Tänk dig andra som oss som inte vill ha allt överflödigt "lull-lull" - vi som kommit upp i åldern och har ekonomi. Vi kan vara ganska många som drar oss för att köpa.

Allt som får oss att "dra öronen åt oss" gör ju att bilbranchen går sämre.

Och vem ska betala den misslyckade övergången till el? Den ekonomiska smällen är enorm.

Otroligt egentligen att stora bilmärken kan göra sådana felbedömningar/felsatsningar. Så de riskerar sin egen existens. Det borde ju inte vara möjligt?

Alltså det som hänt i bilbranchen är ju att begagnat-priserna har stigit. Det låter ju i och för sig bra om vi minskar på köp-slit-och-släng.

Vissa brancher lider av pengaintresset som går före nyttan. Bilarna är transportmedel, men banker och stora företag försöker göra om dem till kapitalprodukter. Något att lura kunderna med. Det är också en fälla som de gått i. Länge försökte de lura konsumenterna med reklam och fagra löften. Men samtidigt ökade människornas medvetenhet - och allt fler krävde kvalitet. Och kvaliteten ökade. Driftsäkerheten ökade. Och bilarna håller numera 50 till 100 procent längre körsträcka.

Det är konstigt med Kina - de var minsann väldigt mycket nerstängda under den s.k. "pandemin". Men ändå spottar de ur sig nya bilar. Inte bara nya modeller - utan det växer fram helt nya bilmärken.

Jag har ingen erfarenhet av Kinesiska bilar - men däremot har jag haft en kinesisk moppe. Mycket trevlig - men kvaliteten var dålig. Plastig och skraltig. (Nu har jag en Honda scooter - och skillnaden är som natt och dag). Vet inte om denna skillnad också gäller bilar?
Citera
2026-01-09, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Kamrater!

Det påstås att hela den europeiska branschen genomgår en av sina värsta kriser någonsin just nu. Det är priskrig, handelskrig, och konkurrenter i från Kina blir allt hungrigare och vill ta större del av kakan.

Nybilsförsäljningen går trögt, den förväntade mass-elektrifieringen i branschen hände inte som många trodde - vilket också gjort att en mängd märken målat in sig i hörn när man ställt om produktionen till elbilsproduktion, som det visade sig att kunderna inte vill ha. Nu backar flera märken i från sina tidigare uttalanden om att endast producera elektriskt.

Vi (europa) har också halkat rejält efter på teknikfronten, eftersom vi mer eller mindre stängde ner allt under pandemiåren. Medan länder som Kina bara lade i en högre växel och forskade och producerade ännu mer. (Vore man konspiratoriskt lagd skulle man kunna fundera på om det finns något samband eftersom viruset påstås komma i från ett Kinesiskt labb.. men det är en diskussion för en annan tråd).

Elbilarna i dag är i hög grad tekniska och utrustade med en massa mjukvara och teknik. Vilket även är vad yngre konsumenter verkar vilja ha. Vi äldre och europeer vill se en återgång till gamla hederliga knappar och rattar i större utsträckning, men yngre konsumenter, särskilt i länder som Kina där bilen är lite som ett komplement till boendet - vill ha ännu mer infotainment, teknik, uppkoppling och skärmar. Här är europa hopplöst efter som jag förstår det.

I Sverige jobbar drygt 230.000 människor inom hela branschen, och de största tre tillverkarna står för en enorm ekonomisk omsättning sätt till hela landet. Med andra ord så är fordonsindustrin viktig och påverkar samhället i grunden. Det ser likadant ut i europa, i länder som Tyskland och Frankrike är fordonsindustrin en av stöttepelarna för hela ekonomin.

Vidare tänker jag på detta med öst VS väst. Kan det bli så att Kina slår upp fabriker i europa för att på så sätt runda tullregler och tvinga sig in på den europeiska marknaden? Vi vet ju historiskt att Kina backar inte för att ta till drastiska metoder när de vill något, och de har ekonomiska muskler för att kunna gå med förlust under många år för att bygga upp något om de verkligen vill. Om det nu är så att vi europeer är beredda att köpa deras bilar (vilket jag personligen inte är övertygad om). -Många ser dock till vad man får för pengarna, kan de bara producera tillräckligt billiga bilar av rimlig kvalitét så kanske fler är villiga att testa?

Intressant radioprogram på ämnet; https://www.sverigesradio.se/avsnitt/kris-for-bilindustrin-varre-an-pa-lange

Beror helt på vilket land du pratar om.
Elbilar kommer alltid ha det tuffare i EU länder där de saknas subventioner och stöd för den stora massan att ha råd. Toyota kommer stå stadigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in