2026-01-09, 19:56
Medlem
Små tillverkare som tex Volvo ligger nog risigt till. japanska å tyska bilar är nog vinnarna. Många modeller å många variationer på varje modell.
Citera
2026-01-09, 21:45
Medlem
Kinesiska bilarna är i sin linda. Frågan är vad som händer om det visar sig att livslängden på din kina bil är lika lång som garantin som följde med bilen. Bilar som sen i inte försäkringsbolag vill ha med att göra. Europeiska tillverkare fattar (tror jag) att med bilen följer ett åtagande och något de kan fortsätta tjäna pengar på. De förstår att ryktet behöver vårdas. Jag tror att det kommer visa sig att Kina bilarna är mer slit och släng. Det är inbyggt i kinesiska affärsmodellen. Du köper bilen, sen när du är klar kastas den. Precis som din mobil.
På längre sikt så kommer kanske kineserna fatta att de behöver stå bakom sin produkt kanske så länge som 10-15 år. Men där är vi inte nu.
Citera
2026-01-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Små tillverkare som tex Volvo ligger nog risigt till. japanska å tyska bilar är nog vinnarna. Många modeller å många variationer på varje modell.

Håller inte med dig. ja Volvo kanske inte gått som tåget senaste tiden, men min spåkula säger att de kommer göra det framöver.

Det baserar jag på att även om elbilsomställningen inte gått i samma fart som våra grannländer så kommer elbilarna hela tiden öka i nybilsförsäljingen. Snabbt eller långsamt, men den kommer öka.

Volvo har valt att satsa hårt på elbilar och jag tror att de gjort rätt. Redan idag säljer elbilar mer än både bensin och dieselbilar tillsammans och då är vi också i en svacka för elbilar, med andra ord kommer det bara att öka. 2035 har vi gränsen för EU på 90% vilket i sig kommer döda annat än elbilar för det mesta. Det kommer gå att köpa bensinbilar, men som vi alla vet så tjänar man pengar på massproduktion så det är där pengarna finns.

Kan man inte producera särskilt många bensinbilar och dieselbilar så kommer dessa bli dyrare medans elbilar blir allt billigare vilket i sig gör att ännu fler väljer elbil.

Folk väljer i slutändan bil efter ekonomi och finns det ingen ekonomi kvar i fossila bilar så vinner elbilarna.
Citera
2026-01-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Håller inte med dig. ja Volvo kanske inte gått som tåget senaste tiden, men min spåkula säger att de kommer göra det framöver.

Det baserar jag på att även om elbilsomställningen inte gått i samma fart som våra grannländer så kommer elbilarna hela tiden öka i nybilsförsäljingen. Snabbt eller långsamt, men den kommer öka.

Volvo har valt att satsa hårt på elbilar och jag tror att de gjort rätt. Redan idag säljer elbilar mer än både bensin och dieselbilar tillsammans och då är vi också i en svacka för elbilar, med andra ord kommer det bara att öka. 2035 har vi gränsen för EU på 90% vilket i sig kommer döda annat än elbilar för det mesta. Det kommer gå att köpa bensinbilar, men som vi alla vet så tjänar man pengar på massproduktion så det är där pengarna finns.

Kan man inte producera särskilt många bensinbilar och dieselbilar så kommer dessa bli dyrare medans elbilar blir allt billigare vilket i sig gör att ännu fler väljer elbil.

Folk väljer i slutändan bil efter ekonomi och finns det ingen ekonomi kvar i fossila bilar så vinner elbilarna.
Men elbil försäljningen uppgår väl bara till 35 % än så länge, hybrider räknas ju inte.
Citera
2026-01-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men elbil försäljningen uppgår väl bara till 35 % än så länge, hybrider räknas ju inte.
Som jag skrev, framtiden, inte idag.
Citera
2026-01-09, 23:19
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Exakt. Och det är det som måste ändras om europa ska ha nån chans mot länder som Kina.

Har vi ens möjlighet att producera billiga bilar längre?

Skulle tro det. Man lägger ofantliga summor på att utveckla nya funktioner som ingen vill ha längre. Varför inte bara ta en paus i nyutveckling och köra nuvarande generation en gång till? Då har du 0 i utvecklignskostnad. Visst, du kanske inte har Grok i ratten, men vem behöver det om man får bilen till halva priset?

Skulle säga att alltför många är alltför rika och de bryr sig inte vad bilarna kostar. De som inte har några pengar kan inte köpa nya bilar. Så är det bara.
Citera
2026-01-09, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Skulle tro det. Man lägger ofantliga summor på att utveckla nya funktioner som ingen vill ha längre. Varför inte bara ta en paus i nyutveckling och köra nuvarande generation en gång till? Då har du 0 i utvecklignskostnad. Visst, du kanske inte har Grok i ratten, men vem behöver det om man får bilen till halva priset?

Skulle säga att alltför många är alltför rika och de bryr sig inte vad bilarna kostar. De som inte har några pengar kan inte köpa nya bilar. Så är det bara.

Helt klart, de rika bestämmer. De som inga pengar har får stå med rumpan bar =De har inget att säga till om.
Citera
2026-01-10, 18:12
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt

Visst är det så. Men att vissa råkar ha pengar är ju inget nytt, det kommer alltid att finnas folk med mer pengar än hjärna, och för dom är såna här saker knappast ett problem. De kommer köpa vad de vill ha oavsett vad sakerna kostar eller om alla utom dom förstår att det är en fruktansvärt dålig affär de gör.

Man kan inte bygga en diskussion på dessa extremer. (Varken de som är ekonomiskt oberoende, eller uteliggare utan ett cent på kontot). Jag tänker att för att diskussionen ska vara vettig så får vi försöka utgå i frän nån slags ”medelmänniska”, vad nu det skulle kunna vara.

Sen är det ju också så att alla vill inte ha en flong ny bil. Jag personligen har alltid kört på ”nästan” ny bil eftersom jag är övertygad om att där gör man den bästa affären. Men nu känns det som att vi halkar in lite mer på spåret att ha bil eller inte och det är faktiskt lite offtopic.

Här tänker jag att vi ska försöka ta ett helikopterperspektiv på fordonsbranschen som helhet och försöka bena ut hur det kommer utvecklas framåt efter vi tagit igenom oss denna senaste kris. - Kommer några märken försvinna, i så fall vilka? Kommer man slå ihop märken? Hur kommer Kina påverka oss? Kan europa producera billigare bilar som folk vill ha?. Osv.

Lite så tänker jag.

Senast redigerad av Otis.P.Jivefunk 2026-01-10 kl. 18:15.
Citera
2026-01-10, 22:39
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Visst är det så. Men att vissa råkar ha pengar är ju inget nytt, det kommer alltid att finnas folk med mer pengar än hjärna, och för dom är såna här saker knappast ett problem. De kommer köpa vad de vill ha oavsett vad sakerna kostar eller om alla utom dom förstår att det är en fruktansvärt dålig affär de gör.

Man kan inte bygga en diskussion på dessa extremer. (Varken de som är ekonomiskt oberoende, eller uteliggare utan ett cent på kontot). Jag tänker att för att diskussionen ska vara vettig så får vi försöka utgå i frän nån slags ”medelmänniska”, vad nu det skulle kunna vara.

Sen är det ju också så att alla vill inte ha en flong ny bil. Jag personligen har alltid kört på ”nästan” ny bil eftersom jag är övertygad om att där gör man den bästa affären. Men nu känns det som att vi halkar in lite mer på spåret att ha bil eller inte och det är faktiskt lite offtopic.

Här tänker jag att vi ska försöka ta ett helikopterperspektiv på fordonsbranschen som helhet och försöka bena ut hur det kommer utvecklas framåt efter vi tagit igenom oss denna senaste kris. - Kommer några märken försvinna, i så fall vilka? Kommer man slå ihop märken? Hur kommer Kina påverka oss? Kan europa producera billigare bilar som folk vill ha?. Osv.

Lite så tänker jag.

Okej, så lite killgissning. Jag tänker att de som köper kinesiska bilar borde vara de som köper kinesiska mobiler. De som inte bryr sig om att de blir filmade och avlyssnade i smyg av kinesiska staten. Det fungerar nog bra för de som tänker att dom aldrig kommer ha något som kinesiska staten vill åt.

Så en del av oss som inte vill bli filmade/utpressade kommer aldrig köpa kinesiskt. Därför kommer det finnas kvar tillverkare i väst. Men vilka? (Jag räknar Volvo till kinesiska bilar.)

Det känns ganska otroligt att alla tillverkare kommer finnas kvar. Så min gissning är att det blir ungefär en kvar i varje land, för det finns de som helst köper lokalt. Men jag ser inget behov av Daimler/BMW/Audi/Volkswagen alla i Tyskland. Min gissning är att Volkswagen köper upp de andra vid tillfälle. Sen tror jag det blir kvar ett franskt märke, men deras kvalitet är usel. Kanske kommer Volkswagen behålla en av Seat/Skoda som konkurrent till det franska märket.

Givetvis kommer tillverkarna eventuellt behålla vissa märken och kanske låta vissa modeller återuppstå för att nå nostalgiska köpare, men ungefär så tror jag det blir.

Tesla har nog inte så mycket att hämta i Europa i framtiden med tanke på USAs hat mot oss. Dom har hittat en bra nisch där folk kan skryta med status utan att skämmas eftersom man låtsas det är bra för miljön. Men det är borta idag. De kommer hitta någon annan pryl som man kan skylta med för att visa hur framgånsrik man är. Kanske kvantdatorer, elektriska butlers eller nått annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in