Citat:
Ursprungligen postat av
FinalSolution
Har åklagaren gjort något uttalande ännu? Jag tror inte det. Däremot finns det uppgifter som verkar relativt säkra: påsen som beslagtogs var TOM, och analysen från NFC visade inget. Hela historien om “vitt pulver” tycks komma från medierapportering. Om det senare skulle dyka upp planterade bevis återstår att se.
Jag kan ändå känna viss sympati för Kajsa. Jag gjorde själv ett liknande misstag för några år sedan – till och med olovlig körning. Det var förstås oerhört dumt. I mitt fall handlade det inte om någon partydrog utan om receptbelagd medicin som jag hade använt en kortare tid. Konsekvenserna blev kännbara: jag förlorade körkortet, dömdes till två månaders fängelse och blev även av med mitt arbete. Sedan dess har jag inte lyckats få ett nytt jobb.
Oavsett hur dumt detta än är tycker jag inte att en människas liv ska vara över på grund av ett sådant misstag. Tonen mot Kajsa i den här tråden är, enligt min mening, väldigt hård – kanske på grund av hennes partitillhörighet. Men det är fortfarande en människa bakom allt detta, som sannolikt kommer att få det mycket svårt framöver.
Det kommer naturligtvis att bli svårt för henne att fortsätta som polis, men även i andra yrken är det problematiskt. Många arbetsgivare gör bakgrundskontroller via exempelvis Lexbase eller Mrkoll. I dagens Sverige är det ofta mycket svårt att få ett jobb efter ett straff. Det vet jag av egen erfarenhet, efter över tusen sökta tjänster under ungefär fem års tid.
Mjo men...
Problemet är att SD för sådan förbudspolitik som förstör livet för folk som råkat göra fel i denna sits. Det är egentligen självförvållat. Katja var SDare pga populism, utan att fatta att politiken hon står för är emot hennes egna intressen. Kanske hon öppnar ögonen nu och inser sina misstag med att simpa för högern, om hon skulle vara någorlunda smart.
Och pulver i form av droger är inte ovanligt bland högerfolk, varför ser du det så osannolikt?
Kvinnor som röstar på högern är skumma då högern är misogyna, i synnerhet nationalist/rasisthögern. Vill man vara en produkt som kvinna så kan man rösta höger, vill man ha ett fritt val så bör man rösta mer progressivt, för jämställdhet. Samma med narkotika, om du vill att man ska fortsätta detta "nolltolerans" kaos där vi toppar listan på döda av missbruk, ungdomar som droger långt ner i åldrarna så rösta höger. Se alkohol, förbud funkar verkligen bra, not.