Citat:
Ursprungligen postat av
RussianFederation
Tack för svaret.
Ok syns själva substansen kokain och bensoylekgonin lika snabbt i urinet?
För vad jag läst så syns bensoylekgonin först efter cirka 2-4 timmar på urinprov efter intag av kokain.
Syns själva substansen kokain snabbare?
För vad jag läst togs inga blodprov på Katja Nyberg. Med andra ord kan hon även varit påverkad precis i stunden om urintestet gjordes för snabbt inpå hennes senaste knarkande.
Själva kokainet kan börja synas i urinet betydligt fortare, från 15-minuter kan det börja synas. Däremot ligger kokain kvar betydligt längre i urin, då det inte bryts ner där. Upp till 24 timmar kan det spåras i urin. Det ligger alltså som regel kvar tills man kissar ut det.
Kokain hamnar i blodet nästan direkt då det genast börjar renas ut av njurarna, medan bensoylekgonin måste bildas i levern innan det kan renas ut via njurarna. Därför syns kokain i urinet före bensoylekgonin.
Nu vet vi att Katja lämnade både urinprov och blodprov, och vi har fått besked att hon inte hade den aktiva substansen kokain i sina prover, bara metaboliten. Alltså, som jag nämnt tidigare i tråden. Hon har högst sannolikt fått i sig kokain 1-2 dygn före proverna togs. Inte kortare inpå, för då hade man sannolikt hittat den aktiva substansen kokain.
Sedan hör det till saken att om man intar kokain och alkohol samtidigt så bildas ett annat ämne, kokaetylen, som stannar kvar längre i blodet. Om de testat för det vet vi inte. Men eftersom Katja hade alkohol i blodet hade det varit intressant att få veta om hon också hade kokaetylen. Det kan säga en del om när hon fått de olika substanserna i sig.
Kokain och alkohol i kombination är för övrigt livsfarligt, då kokaetylen är giftigt och orsakar ökad belastning på hjärtat, och eftersom det stannar kvar längre i kroppen, påverkas hjärtat under längre tid också. Katja, givet sin tidiga karriär, borde ju vara lite av expert på droger, så hon borde ju ha koll på det här, kan man tycka.