Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
För att jag tror att blandade ledningsgrupper är de som blir kreativast och levererar bäst resultat.
Vad har du för grund att tro det då?
Jag ser inte riktigt vad det är för könsspecifika erfarenheter eller egenskaper som leder till bättre affärsbeslut. Att regelbundet ståkissa eller ha mens är ju inte direkt något som är relevant för att bygga en skyskrapa, kränga mobiltelefoner eller få personalen att dra åt rätt håll.
Personligen är jag rätt säker på att det finns betydligt fler jäkligt smarta män än det finns jäkligt många smarta kvinnor och att detta är en stark faktor till att kvinnor är underrepresenterade vad gäller högavlönade yrken. Jag säger alltså inte att det inte finns några riktigt smarta kvinnor, bara att det går många smarta män på varje smart kvinna. Precis som det går väldigt många manliga praktpuckon på varje kvinnligt praktpucko. Män har helt enkelt en större talangspridning än kvinnor vilket gör att det blir fler män i toppen och fler män i botten.
Just vad gäller ledaregenskaper så är ju antagligen inte just IQ helt bestämmande, men många av egenskaperna hos personer som människor gärna ser upp till som ledare är mer manliga. Exempelvis är längd en väldigt viktig faktor för om man kan bli framgångsrik politiker eller företagsledare. Antagligen eftersom människor är biologiskt inklinerade att underkasta sig större individer. Dessutom så är andra viktiga ledaregenskaper såsom självsäkerhet och dominansbeteende starkt korrelerade med testoron, vilket män som bekant har mer av.
Återigen, det är klart att det finns duktiga kvinnliga ledare, men det finns antagligen många gånger fler män som är lämpade som ledare än kvinnor.
Jag väntar mig att det alltid kommer finnas en rejäl underrepresentation bland kvinnor i områden som kräver extrema prestationer eftersom kvinnogruppen inte innehåller lika många extrema individer.
Det bör påpekas att bara en del av mina påståenden är vetenskapligt grundade. Vad gäller IQ är det väl belagt att män och kvinnor har ungefär samma snittpoäng (kvinnor har lite bättre snitt gällande språklig förmåga och män har lite bättre snitt vad gäller rumslig förmåga) men att männens poäng sprider sig mycket mer uppåt och nedåt än vad kvinnornas gör. Eftersom IQ är en mycket stark indikation på framgång inom de flesta områden i livet är det rimligt att vänta sig att gruppen med flest antal högIQ-individer kommer vara överrepresenterad bland de som lyckas bäst.
Det är också rätt välbelagt att snittlängden på ledare är väldigt hög. Det är inte säkert om det beror på längden eller någon annan bakomliggande faktor. Men det är väldigt konsistent med min förståelse av evolutionär psykologi, och evolutionslära över huvud taget, att flockdjur har genetiska mekanismer för att underkasta sig fysiskt överlägsna individer inom flocken.