2006-09-07, 19:47
Bannlyst
Finns det något bra skäl att det finns kvotering i arbetslivet i dages sverige?
Citera
2006-09-07, 20:11
Medlem
Duracell Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Finns det kvotering i arbetslivet i dagens Sverige? Var då?
Citera
2006-09-07, 20:47
Bannlyst
Sökte för ett år sen till Norrtälje anstalt, fick reda på att kvinnor var önskvärda men inte män då dom redan hade en sådan stor personalprocent som var män.
Citera
2006-09-07, 20:49
Medlem
Packans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duracell Bunny
Finns det kvotering i arbetslivet i dagens Sverige? Var då?

Sveriges radio och television är några bra exempel.
Citera
2006-09-08, 03:23
Medlem
Atlantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive

Nej, en anställd ska bedömas efter sin kompetens, inte efter sitt kön.
Citera
2006-09-08, 03:39
Medlem
pönoshts avatar
kvotering är det sämsta påhitt som någonsin existerat och det gäller all typ av kvotering. som sagt så ska man bedömas efter kompetens och inte kön.

den största anledningen till att det ofta är män som är överrepresenterade i vissa typer av yrken är att de också är överrepresenterade på de utbildningar och skolor som krävs för den typen av yrken och det är knappast så att kvinnor inte är välkommna där.
Citera
2006-09-08, 03:44
Medlem
wembis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlantis
Nej, en anställd ska bedömas efter sin kompetens, inte efter sitt kön.
Det är ju samma sak.
Citera
2006-09-08, 03:45
Medlem
Kompetens ska vara avgörande inom samtliga yrken, inte vilket kön man har. Feminism var kvinnans väg från köket till arbetslivet, kvotering är kvinnans väg mot könslig dominans. Det är så jag har upplevt det i alla fall. Jag förespråkar givetvis lika lön för lika arbete, men när det börjas att kvoteras så har man nått en gräns som är icke önskvärd.
Citera
2006-09-08, 10:53
Medlem
Snövits avatar
Jag kan för mitt liv inte förstå hur kvotering kan vara ett argument från de som säger sig vilja stärka kvinnors position.

Kvotering är något av de sämsta påfunden man kan komma på. När det ska kvoteras så kommer ingen kvinna kunna bli tagen på allvar, alla kommer alltid att tro att hon kom in bara för att hon är kvinna.

Kvotering kanske är det manlika patriarkatets påfund för att underminera kvinnan roll i yrkeslivet, men det har inte feminsterna förstått
Citera
2006-09-08, 13:17
Medlem
Vilken komplott, och att feministerna som är så bra på att se och avslöja sådana här storskaliga sexistiska planer inte kunnat se det här är ju allarmerande. XP

Men för att ta sig tillbaka till ämnet.

Ser man inte dem man älskar som förebilder?
Citera
2006-09-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag kan för mitt liv inte förstå hur kvotering kan vara ett argument från de som säger sig vilja stärka kvinnors position.
Tanken är att allt vårt beteende är inlärda och således kan förändras. Orsaken till att män tenderar att vara chefer är alltså att vi någonstans lärt oss att det ska vara så. Om det då börjar bli en massa kvinnliga chefer så ska vi alltså börja lära oss ett nytt beteende. Alltså ska kvotering bara behövas tills vi börjat tänka "rättvist".

De här tankarna saknar ju förstås helt vetenskaplig grund.
Citera
2006-09-08, 13:54
Medlem
Atlantiss avatar
På tal om kvotering så kan jag ju flika in ett citat från The Best Page in the Universe:

"because true diversity comes from people who look different."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in