2026-05-15, 19:54
Medlem
Fishy75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjStef
Sa inte byta från airlink till BTS...Bara åk till Asoke eller var närmast din destination är o ta en grab därifrån...fan så mkt smidigare än sitta i skiten på infarts trafiken
Aa precis asok på norra sidan där det inte finns någonting utöver några motorbike grabbar som kommer tycka du är en dum utlänning som kommer med packningen och ska åka med de, riktigt bra idé. Eller så tar man grab direkt från flygplatsen som kostar vadå 50-100 baht mer?
Citera
2026-05-15, 20:03
Medlem
DjStefs avatar
?? man har ju såklart skaffat sim ..turist eller vad man behöver beroende på hur länge man ska stanna..
Bara idioter som inte använder Grab eller liknande om man inte känner till området
Citera
2026-05-15, 20:04
Medlem
DjStefs avatar
är du på riktigt...? fråga ett par bike grabbar ...haha
Citera
2026-05-15, 20:09
Medlem
DjStefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishy75
. Eller så tar man grab direkt från flygplatsen som kostar vadå 50-100 baht mer?
Har du svårt o fatta ? Jag ger ett alternativ till dum turist ..skiter fullständigt i priset...Jag tycker att om så som det oftas är att man landar på morgonen o är vardag att det är fan så mkt skönare ta airlink till passande station o därifrån ta grab tex... Ingen jävla tävling bara ger ett alternativ mongo
Citera
2026-05-15, 20:23
Medlem
Enok1Halvars avatar
Kanske lite Off ,men vad är alternativet ?
Drar i mitten på November ,hem igen i mitt på Februari
98 dagar som normalt brukligt,
Nu Verkar det som det blir 30 dagar för Svenskar igen !
ansöka 2 månaders double entry visa hos Ambassaden innan man åker, eller finns det någon typ av visa där man som normal svenne kan stanna dessa 98 dagar utan flyga in till annat land och tillbaka?
Bara som enkel turist som hatar svensk vinter
provar fråga
Citera
2026-05-15, 22:14
Medlem
Fishy75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjStef
Har du svårt o fatta ? Jag ger ett alternativ till dum turist ..skiter fullständigt i priset...Jag tycker att om så som det oftas är att man landar på morgonen o är vardag att det är fan så mkt skönare ta airlink till passande station o därifrån ta grab tex... Ingen jävla tävling bara ger ett alternativ mongo
Ja precis ett bra pris till en ”dum turist” är då enligt dig och din rekommendation att åka snåltåget som stannar i övre asok/ petchaburi road för att spara in 100 kr och ha en jättehärlig första upplevde i Thailand mitt i ett fullt tåg av skrikande barn och pendlande arbetare. Och sedan byta med taxi, haha nejdu. Fattar du själv hur efterbliven du verkar nu? Går du runt och spanar på billigaste barerna i Bangkok för att tjäna in några baht? Åker man halva världen runt förutsätter man väl inte att man ska behöva hålla på och snåla in på resan? Ska han behöva vandra till Bangkok för det är ju billigare än att åka snåltåget? Nu gräver du bara ner dig själv. Nej du är nog ett rent mongo, ge inga mer snåltips här.

Notera att alla dessa problem kan du undvika om du spenderar så mycket såsom MAX 400 kr vilket motsvarar ungefär 2.5 timmar arbete i Sverige! Kom ihåg det, både idag och i framtiden om ni läser detta!
Senast redigerad av Fishy75 2026-05-15 kl. 22:39.
Citera
2026-05-16, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
1000 tack + 3 sista frågor ang. bangkok:

1. Har hört att man ska innan resa med TOK-TOK eller taxi komma överens med föraren om resekostnaden? stämmer det?

2. Vad är det billigaste och dyraste när det gäller att ta sig från Bangkok int. airport till centrala bangkok? och vilken av de rekommendarear du?

3. Så på hotellen i bangkok så ska jag enbart duscha med kranvattnet och inte göra några annat med kranvattnet, dvs. om jag ska dricka vatten eller borsta tänderna med vatten så BÖR jag göra det med vatten köpt från butik?

1. Jag kör mest Bolt och Grab apparna, de är ofta oerhört billiga och så kommer de till en också. Bangkok är en jävligt trafikfarlig stad, åker ärligt talat hellre vanlig taxibil än en tuk-tuk. Men ja, vanlig taxi/tuk så är det bra att komma överens först.

2. Jag har bara bokat Bolt, kommer inte ihåg vad det kostade ens, typ 150 spänn att komma in till stan (ca 30-45 minuter beroende på trafik). Helt omöjligt billigt. Dricksa stackaren om ni fastnar i trafiken. Det finns tåg och annat, men tvek på att det är så mycket billigare, extremt skönt att bara boka Bolt. Gäller att hitta till var Bolt bilarna kan köra bara, det är flera våningar med gator på flygplatsen. Taxi som flygplatsen rekommenderar är såklart mycket dyrare. Kommer inte ihåg om det är 3:e eller 4:e våningen de åker till, du får googla eller fråga runt.

3. Ja, drick inte kranvattnet i Bangkok heller. Man får (oftast gratis) ett par vattenflaskor i kylen i hotellrummen. Innan du går in i hotellet så drar du förbi en 7-11 och köper några vattenflaskor (deras egna märke är bra och billig). Så har du på hotellet och när du ska ut i stan sen. Drick mycket vatten och kom ihåg att få i dig lite salt då och då så kroppen kan ta upp vattnet.
Citera
2026-05-16, 03:00
Medlem
Jag åker som sagt inte med Bolt/Grab in till stan., de är inte alls billigare än taxi och väntan på bil kan vara ganska lång... Bolt/Grab är utmärkta i Thailand men inte från Suvarnabhumi.

Alla hotel har åtminstone 2 gratis vattenflaskor, bättre hotel kan ha fyra..

Oj, vad dålig koll du har.., orkar inte kommentera resten..

Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
1. Jag kör mest Bolt och Grab apparna, de är ofta oerhört billiga och så kommer de till en också. Bangkok är en jävligt trafikfarlig stad, åker ärligt talat hellre vanlig taxibil än en tuk-tuk. Men ja, vanlig taxi/tuk så är det bra att komma överens först.

2. Jag har bara bokat Bolt, kommer inte ihåg vad det kostade ens, typ 150 spänn att komma in till stan (ca 30-45 minuter beroende på trafik). Helt omöjligt billigt. Dricksa stackaren om ni fastnar i trafiken. Det finns tåg och annat, men tvek på att det är så mycket billigare, extremt skönt att bara boka Bolt. Gäller att hitta till var Bolt bilarna kan köra bara, det är flera våningar med gator på flygplatsen. Taxi som flygplatsen rekommenderar är såklart mycket dyrare. Kommer inte ihåg om det är 3:e eller 4:e våningen de åker till, du får googla eller fråga runt.

3. Ja, drick inte kranvattnet i Bangkok heller. Man får (oftast gratis) ett par vattenflaskor i kylen i hotellrummen. Innan du går in i hotellet så drar du förbi en 7-11 och köper några vattenflaskor (deras egna märke är bra och billig). Så har du på hotellet och när du ska ut i stan sen. Drick mycket vatten och kom ihåg att få i dig lite salt då och då så kroppen kan ta upp vattnet.
Citera
2026-05-16, 08:19
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana

1000 tack. Kom på en sista sak.

1. Är det lika säkert att köpa frukter från gatustånd som vanlig kedjebutik och finns det någon pris skillnad mellan de?
Citera
2026-05-16, 08:24
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
1000 tack. Kom på en sista sak.

1. Är det lika säkert att köpa frukter från gatustånd som vanlig kedjebutik och finns det någon pris skillnad mellan de?
Det är ofta färskare frukter från gatustånd. Priset kvittar, tycker jag
Citera
2026-05-16, 08:52
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Jag åker som sagt inte med Bolt/Grab in till stan., de är inte alls billigare än taxi och väntan på bil kan vara ganska lång... Bolt/Grab är utmärkta i Thailand men inte från Suvarnabhumi.

Alla hotel har åtminstone 2 gratis vattenflaskor, bättre hotel kan ha fyra..

Oj, vad dålig koll du har.., orkar inte kommentera resten..

Bolt & Grab fungerar alldeles utmärkt från flygplatsen. Kan vara ett par mins längre väntan, men mycket bättre bilar överlag och man slipper idiot chaufförer. Inget tjafs om än det ena och än det andra.
Citera
2026-05-16, 10:34
Medlem
"Taxi som flygplatsen rek är så klart mycket dyrare"... Vatten på hotel är "oftast" gratis..

Killen hade noll koll

Du har en poäng i att Grab har en officiell pick up place och bilarna är bra (och förarna håller högre klass än taxis).. men Grab är klart dyrare än taxi (plus surge pricing) och väntetider är inte onormalt. Bolt kostar som taxi men är struligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Bolt & Grab fungerar alldeles utmärkt från flygplatsen. Kan vara ett par mins längre väntan, men mycket bättre bilar överlag och man slipper idiot chaufförer. Inget tjafs om än det ena och än det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in