Citat:
Ursprungligen postat av
swedenistani
1000 tack + 3 sista frågor ang. bangkok:
1. Har hört att man ska innan resa med TOK-TOK eller taxi komma överens med föraren om resekostnaden? stämmer det?
2. Vad är det billigaste och dyraste när det gäller att ta sig från Bangkok int. airport till centrala bangkok? och vilken av de rekommendarear du?
3. Så på hotellen i bangkok så ska jag enbart duscha med kranvattnet och inte göra några annat med kranvattnet, dvs. om jag ska dricka vatten eller borsta tänderna med vatten så BÖR jag göra det med vatten köpt från butik?
1. Jag kör mest Bolt och Grab apparna, de är ofta oerhört billiga och så kommer de till en också. Bangkok är en jävligt trafikfarlig stad, åker ärligt talat hellre vanlig taxibil än en tuk-tuk. Men ja, vanlig taxi/tuk så är det bra att komma överens först.
2. Jag har bara bokat Bolt, kommer inte ihåg vad det kostade ens, typ 150 spänn att komma in till stan (ca 30-45 minuter beroende på trafik). Helt omöjligt billigt. Dricksa stackaren om ni fastnar i trafiken. Det finns tåg och annat, men tvek på att det är så mycket billigare, extremt skönt att bara boka Bolt. Gäller att hitta till var Bolt bilarna kan köra bara, det är flera våningar med gator på flygplatsen. Taxi som flygplatsen rekommenderar är såklart mycket dyrare. Kommer inte ihåg om det är 3:e eller 4:e våningen de åker till, du får googla eller fråga runt.
3. Ja, drick inte kranvattnet i Bangkok heller. Man får (oftast gratis) ett par vattenflaskor i kylen i hotellrummen. Innan du går in i hotellet så drar du förbi en 7-11 och köper några vattenflaskor (deras egna märke är bra och billig). Så har du på hotellet och när du ska ut i stan sen. Drick mycket vatten och kom ihåg att få i dig lite salt då och då så kroppen kan ta upp vattnet.