Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-07, 18:16
Medlem
Har aldrig varit i Thailand eller asien överhuvudtaget och känner att det verkligen är dags. Är i 25-30 års åldern. Kommer resa ensam.

Funderar på att resa till Krabi då jag hört bra om stället. Är ute efter sol, fina stränder, god mat, avkoppling. Utesluter inte heller lite festande och att träffa andra turister. Vill dock slippa en massa folk och barnfamiljer så funderar på att åka i början av mars precis när högsäsongen är över och priserna är lägre, men samtidigt som det fortfarande är bra väder.

Ska man köpa flygbiljetter (Thai airways) nu eller när det närmar sig? Bör man vaccinera sig? Ska man bo på hotell eller Airbnb? Är 2 veckor lagom? Tips på dagsutflykter med bas i Krabi? Är det taxi som gäller? Hur kommer man ut till paradissträderna/öarna?

Hur är ekonomiklass på flyget på en resa på typ 12 timmar? Är det outhärderligt?
Senast redigerad av hubbabubbo 2026-01-07 kl. 18:20.
Citera
2026-01-07, 18:19
Medlem
Full-Retards avatar
Se till så att du är totalförsäkrad om du behöver sjukhusvistelse. Krabi är fint med alla små krabbor och mangrooveträsk. Men tror du får göra en avstickare till nån partyort om ska partajja. Se till att du inte blir scammad bara
Citera
2026-01-07, 18:19
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Guesthouse ska du bo på, mest buck för pengarna.
Du vill ha kakan och äta upp den, du vill inte ha med barnfamiljer att göra men du vill ha sol och god mat. Du tror inte barnfamiljer vill ha det också?
Citera
2026-01-07, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Se till så att du är totalförsäkrad om du behöver sjukhusvistelse. Krabi är fint med alla små krabbor och mangrooveträsk. Men tror du får göra en avstickare till nån partyort om ska partajja. Se till att du inte blir scammad bara
Och hur kontrollerar man det? Jag har ju hemförsäkring...

Sorry för alla dumma frågor.
Citera
2026-01-07, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubbo
Har aldrig varit i Thailand eller asien överhuvudtaget och känner att det verkligen är dags. Är i 25-30 års åldern. Kommer resa ensam.

Funderar på att resa till Krabi då jag hört bra om stället. Är ute efter sol, fina stränder, god mat, avkoppling. Utesluter inte heller lite festande och att träffa andra turister. Vill dock slippa en massa folk och barnfamiljer så funderar på att åka i början av mars precis när högsäsongen är över och priserna är lägre, men samtidigt som det fortfarande är bra väder.

Ska man köpa flygbiljetter (Thai airways) nu eller när det närmar sig? Bör man vaccinera sig? Ska man bo på hotell eller Airbnb? Är 2 veckor lagom? Tips på dagsutflykter med bas i Krabi? Är det taxi som gäller? Hur kommer man ut till paradissträderna/öarna?

Ska man köpa flygbiljetter (Thai airways) nu eller när det närmar sig? Nu
Bör man vaccinera sig? Ja
Ska man bo på hotell eller Airbnb? Hotell
Är 2 veckor lagom? Det är ett minimum, 2-3 är lagom.
Tips på dagsutflykter med bas i Krabi? Havskajak
Är det taxi som gäller? Hyr moppe
Hur kommer man ut till paradissträderna/öarna? Båt
Citera
2026-01-07, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Guesthouse ska du bo på, mest buck för pengarna.
Du vill ha kakan och äta upp den, du vill inte ha med barnfamiljer att göra men du vill ha sol och god mat. Du tror inte barnfamiljer vill ha det också?
Nu lät det som att jag överdrev. Har inga problem med barnfamiljer. Menar bara att det ska vara lite lugnare.
Citera
2026-01-07, 18:22
Medlem
Citat:

Hemförsäkring bruka räcka, kolla villkoren. Det finns olika.
Citera
2026-01-07, 18:23
Medlem
Jailhouserocks avatar
Citat:

Hur är ekonomiklass på flyget på en resa på typ 12 timmar? Är det outhärderligt?

Ska man köpa flygbiljetter (Thai airways) nu eller när det närmar sig? Nu så är det gjort. Det skiljer inte för mycket.
Bör man vaccinera sig? Ja, åtminstone Hepatit A+B.
Ska man bo på hotell eller Airbnb? Hotell
Är 2 veckor lagom? 2 räcker som första gång.
Tips på dagsutflykter med bas i Krabi? x
Är det taxi som gäller? Ta en grab / hyr egen moppe
Hur kommer man ut till paradissträderna/öarna? Flytväst och simfötter
Citera
2026-01-07, 18:26
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:

Du får väll kontakta ditt försäkringsbolag och se om vad den täcker och för hur lång resa (i tiden)
Citera
2026-01-07, 18:29
Medlem
Citat:

Funderar på att resa till Krabi då jag hört bra om stället. Är ute efter sol, fina stränder, god mat, avkoppling. Utesluter inte heller lite festande och att träffa andra turister.
Ska du inte passa på att knulla några horor när du ändå är där? Jag skulle nog landa en dag eller två vid soi cowboy i Bangkok innan jag for vidare till Krabi. Man kan ju inte åka till Thailand utan att knulla en hora!
Citat:
Är du normalbyggd så klarar du det, är du ett fetto så kan det bli jobbigt. Sen skulle jag kolla andra flygbolag än Thai airways, det finns ju ett norskt budgetbolag numera.

Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Se till att du inte blir scammad bara
Risken är överhängande då han reser ensam och har noll erfarenhet.
Citera
2026-01-07, 18:29
Medlem
Loikkaris avatar
Köp biljetten redan idag, vi väntade två timmar i morse och priset hade gått upp med 500 spänn per biljett, dock priset påverkades att det är fler som bokar just nu efter långa helger o ledigheter. Odenresor eller Jordenresor säljer och är hjälpsamma. Två veckor är för kort tid för mig personligen, är man ung o stark kanske man återhämtar sig snabbare från jetlag. Själv skulle jag stanna minst fyra veckor, bo i ett hotel/guesthouse. Skaffa internationell körkort och kom ihåg att scooter som här på FB ofta kallas moppe, kräver ett A i svenska körkortet. Hemförsäkring brukar täcka 45 - 60 dagar beroende på bolaget, men var o en får se över sitt behov.. Akta thai flickor, de stjäl hjärtat lätt.
Citera
2026-01-07, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Ska du inte passa på att knulla några horor när du ändå är där? Jag skulle nog landa en dag eller två vid soi cowboy i Bangkok innan jag for vidare till Krabi. Man kan ju inte åka till Thailand utan att knulla en hora!
Är du normalbyggd så klarar du det, är du ett fetto så kan det bli jobbigt. Sen skulle jag kolla andra flygbolag än Thai airways, det finns ju ett norskt budgetbolag numera.

Risken är överhängande då han reser ensam och har noll erfarenhet.
Nej. Är inte intresserad av asiatiska tjejer.

Varför är de så många som föredrar hotel istället för Airbnb? Det sistnämnda är väl billigare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in