2026-05-15, 07:33
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Lika bra att ta hepatit A vacc, åker man till Thailand så blir man sugen på att dra dit mer. Det är lätt att vara oklok en gång, ”isen i det här vattnet ser lite skum ut men det är 40 grader nu”. En slip up och du får en väldigt otrevlig sjukdom.

Vissa restauranger köper in färdig is, dessa isbitar brukar ha hål i sig, då är chansen i alla fall bättre att den är clean. Vatten på flaska är svinbilligt på de tusentals 7-11 som finns där, bara att köpa med.

Gällande mat så är tipsen: Lättaste är att äta på en restaurang med mycket folk, ett populärt ställe blir inte poppis om folk går därifrån med magsjuka och det är bättre ruljangs på maten så att inget står ute för länge/är i frysen för länge. Glass kan bli dålig i frysar som inte kyler ordentligt, om möjligt kika så att frysen inte ser dålig ut. Skaldjur är risky, är helst ej, om du måste så är på någon fiskrestaurang med mycket folk, eller där du ser att skaldjuren troligen hanterats bra. Grisköttet kan vara lite skumt på sunkiga ställen. Nötkött brukar oftast funka bra men använd sunt förnuft. Kycklingen känns oftast bra i wok/pad thai och annat med lite längre tillagningsmetoder, men kolla såklart att den inte är rå.

Akta er för solsting, håll er i skuggan, speciellt på båtturer/på stranden där det blir extra varmt, man kan bli riktigt dålig av det. Försök att kolla om hotellet luktar mögel i rummet/från ACn i recensioner, undvik dessa ställen. De har en bra rosa myggsprej med god doft i Thailand, finns lite överallt. Sandloppor kan finnas så ligg inte direkt på stranden.

Ta med våtservetter eller handsprit, handfaten i vissa toaletter är ofta mindre bra, saknar tvål och har halvsmutsigt vatten. I Bangkoks finare hotell och malls så är toaletterna såklart riktigt fina, men åker man iväg till en av öarna så är de på en helt annan nivå. Öar kan också ha extra usla vattensystem, drick inte kranvatten/is där.

Just i Bangkok så finns det en hel del shady business där. Många afrikanska langare där, vissa områden med horor/ladyboys på gatorna, ping pong shower, weed butiker etc. Nu orkar jag inte döma någon för vad de vill göra där, men gäller bara att se upp med scams. Thailändare är oftast väldigt ärliga, men det finns såklart undantag, och ibland är det andra kulturer på marknader och annat som växlar fel pengar tillbaka till dig. Ha alltid lite cash på dig om nåt händer.

1000 tack + 3 sista frågor ang. bangkok:

1. Har hört att man ska innan resa med TOK-TOK eller taxi komma överens med föraren om resekostnaden? stämmer det?

2. Vad är det billigaste och dyraste när det gäller att ta sig från Bangkok int. airport till centrala bangkok? och vilken av de rekommendarear du?

3. Så på hotellen i bangkok så ska jag enbart duscha med kranvattnet och inte göra några annat med kranvattnet, dvs. om jag ska dricka vatten eller borsta tänderna med vatten så BÖR jag göra det med vatten köpt från butik?
Citera
2026-05-15, 07:52
Medlem
Du bör nog läsa på lite, för du skriver saker som "innan man ska resa med TOK- TOK" och "Bangkok int. airport"🙂.

Om du någon gång kommer till Suvarnabhumi.. Det finns ingen enkel regel om taxi..,

- Du kan fås att acceptera ett för högt fast pris.
- Taximetern kan vara riggad och gå på snabb hastighet.
- Bilen åker omvägar för att undvika vägtullar.
- Ni enas om fast pris..men föraren hänger en handuk framför taxametern och "surprise" när ni kommer fram.., hänt mig på väg till Pattaya men jag upptäckte detta direkt och kunde avstyra med ett leende.
- Du har otur och föraren är hög som ett hus och kör i 130.
- Föraren låtsas inte hitta för att kunna ta en omväg, eller han hittar genuint inte..
- Du hamnar med "en talker", eller föraren blir plötsligt magsjuk.
- Du har förbeställt en taxi som inte dyker upp.

Bolt och Grab (lite dyrare?) är alternativ men där har jag dålig koll. Billigast sättet att sig in är Airport Rail Link och det lär också gå att hitta en buss?

AOT Limousine är bästa valet om du vill ha en stressfri trip och pengar inte är ett problem, pga erfarenheterna ovan har jag senaste resorna valt just denna option till Pattaya.

PS. Ingen vettig person tar en tuk tuk.., om du inte är leadactor i filmen Hangover eller vill bli scammad i en juvelshop.

Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani

2 sista frågor ang. bangkok:

1. Har hört att man ska innan resa med TOK-TOK eller taxi komma överens med föraren om resekostnaden? stämmer det?

2. Vad är det billigaste och dyraste när det gäller att ta sig från Bangkok int. airport till centrala bangkok? och vilken av de rekommendarear du?
Senast redigerad av Ed-Dearborn 2026-05-15 kl. 08:21. Anledning: Otydligt
Citera
2026-05-15, 09:38
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Du bör nog läsa på lite, för du skriver saker som "innan man ska resa med TOK- TOK" och "Bangkok int. airport"🙂.

Om du någon gång kommer till Suvarnabhumi.. Det finns ingen enkel regel om taxi..,

- Du kan fås att acceptera ett för högt fast pris.
- Taximetern kan vara riggad och gå på snabb hastighet.
- Bilen åker omvägar för att undvika vägtullar.
- Ni enas om fast pris..men föraren hänger en handuk framför taxametern och "surprise" när ni kommer fram.., hänt mig på väg till Pattaya men jag upptäckte detta direkt och kunde avstyra med ett leende.
- Du har otur och föraren är hög som ett hus och kör i 130.
- Föraren låtsas inte hitta för att kunna ta en omväg, eller han hittar genuint inte..
- Du hamnar med "en talker", eller föraren blir plötsligt magsjuk.
- Du har förbeställt en taxi som inte dyker upp.

Bolt och Grab (lite dyrare?) är alternativ men där har jag dålig koll. Billigast sättet att sig in är Airport Rail Link och det lär också gå att hitta en buss?

AOT Limousine är bästa valet om du vill ha en stressfri trip och pengar inte är ett problem, pga erfarenheterna ovan har jag senaste resorna valt just denna option till Pattaya.

PS. Ingen vettig person tar en tuk tuk.., om du inte är leadactor i filmen Hangover eller vill bli scammad i en juvelshop.

1. Hur mycket kostar buss och Rail Link från airport till centrala bangkok?

2. Vad kostade det senast du kommer ihåg?
Citera
2026-05-15, 15:19
Medlem
Aldrig varit aktuellt för mig, men billigt.

Citat:

Citera
2026-05-15, 15:30
Medlem
Fishy75s avatar
Citat:

Jag känner att det inte är värt att åka den där rail link eller buss. Kom ihåg att du sitter ju och flyger halva världen runt, du är bra mör när du landar. Att sen behöva krångla med sånt där när man är halvt groggig är inte så roligt, man vill bara till hotellet och vila för somna på planet tror jag nog inte du kommer att göra hehe. Men kostar väl ca 40-60kr eller något sånt om du vill åka det, har aldrig själv åkt det så har ingen erfarenhet av det. Nu när det är första gången så åk taxi från flygplatsen. Man går ner tre våningar efter man gått igenom tullen har jag för mig, det är skyltat ner dit. Var inte rädd att fråga flygplatspersonalen om hjälp när du väl är där och har landat, thaiarna är väldigt hjälpsamma med att hjälpa dig hitta runt och hur du ska göra, betydligt mycket mer serviceinriktade än vad vi är i Sverige. När du väl är i taxin så se verkligen till att du åker på mätaren och att taxin inte säger till dig ett fast pris. Skulle det vara att taxin vill ha fast pris och insisterar så gå bara ut och ta en ny, det är lugnt. Åker du taxi kostar det väl ca 200-300 kr eller något sånt till hotellet, det beror helt enkelt på hur långt bort det ligger från flygplatsen.

Sen är det så mycket annat som är helt slumpmässigt med taxin.. förare på amfetamin som gasar på rejält är inget ovanligt tråkigt nog, inga bälten osv. Samma sak att hitta till hotellet, skriv gärna ut adressen på telefonen eller något sånt så blir det smidigare för chauffören att hitta och så slipper ni åka runt runt runt i halva Bangkok.
Senast redigerad av Fishy75 2026-05-15 kl. 15:38.
Citera
2026-05-15, 16:57
Medlem
DjStefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishy75
Jag känner att det inte är värt att åka den där rail link eller buss. Kom ihåg att du sitter ju och flyger halva världen runt, du är bra mör när du landar. Att sen behöva krångla med sånt där när man är halvt groggig är inte så roligt, man vill bara till hotellet och vila för somna
För det första det går snabbare med tåget än biltrafiken generellt beroende på vad klockan är..
För det andra så landar dom flesta flyg från europa på morgonen så inte så säkert du får din dusch direkt om du inte sett till o boka tidigt tillträde som kostar men kan funka om tur.
Brukar alltid ta tåget sen bil från station när jag stannar i centrala bangkok
Citera
2026-05-15, 17:04
Medlem
Fishy75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjStef
För det första det går snabbare med tåget än biltrafiken generellt beroende på vad klockan är..
För det andra så landar dom flesta flyg från europa på morgonen så inte så säkert du får din dusch direkt om du inte sett till o boka tidigt tillträde som kostar men kan funka om tur.
Brukar alltid ta tåget sen bil från station när jag stannar i centrala bangkok
Det blir säkert jättebra när han åker dit första gången och ska krångla sig iväg med väskor till ratchatedwi och byta till BTS mitt i rushen när alla ska till jobbet. Vad är meningen att sitta och åka på den där linjen och byta mitt phaya thai/ Asoke för att åka taxi när han lika gärna kan göra det i suvarnhabhumi?
Citera
2026-05-15, 17:36
Medlem
DjStefs avatar
sa väl just det..
plus du startar från ett tomt tåg så kan sitta med "all ditt bagage" :-D
Senast redigerad av DjStef 2026-05-15 kl. 17:43.
Citera
2026-05-15, 17:55
Medlem
Precis.. efter 12-15 tim flyg bör inte 100-130 kr för taxi vara oöverstigligt, särskilt med baggage. Många hotel erbjuder tidig check in, i bland till och med gratis.

Citat:
Ursprungligen postat av Fishy75
Det blir säkert jättebra när han åker dit första gången och ska krångla sig iväg med väskor till ratchatedwi och byta till BTS mitt i rushen när alla ska till jobbet. Vad är meningen att sitta och åka på den där linjen och byta mitt phaya thai/ Asoke för att åka taxi när han lika gärna kan göra det i suvarnhabhumi?
Citera
2026-05-15, 18:20
Medlem
DjStefs avatar
Var o en får göra va fan dom vill...
Jag bara nämner ett alternativ som jag själv använder vid behov o det är absolut 0 "hussel" att ta hissen ner på flygplatsen o sätta sig på tåget...även för en rookie
Citera
2026-05-15, 18:26
Medlem
Fishy75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjStef
Var o en får göra va fan dom vill...
Jag bara nämner ett alternativ som jag själv använder vid behov o det är absolut 0 "hussel" att ta hissen ner på flygplatsen o sätta sig på tåget...även för en rookie
När man varit iväg ett par gånger och lärt sig kan jag hålla med dig, men om det är första gången man åker är det nog bättre att köra på taxialternativet för BTS med väskor kan bli en dålig erfarenhet om man inte åkt det någon gång tidigare och sen hamnar man i morgonrushen.
Citera
2026-05-15, 18:32
Medlem
DjStefs avatar
Sa inte byta från airlink till BTS...Bara åk till Asoke eller var närmast din destination är o ta en grab därifrån...fan så mkt smidigare än sitta i skiten på infarts trafiken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in