Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 11:50
Medlem
Vad tror du att sek är värd om sverige är i krig? Noll,zero,nada.
Guld och silver gäller.
Alt kunskap som att bygga, underhålla och reparera infrastruktur ,bostäder,bilar osv osv.
Citera
Igår, 11:54
Avstängd
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag försökte illustrera olika sorters "bekväma" genvägar, som gör en helt beroende av sköra system. Jag trodde att exemplen jag gav var så tydligt galna att det nästan var övertydligt, var tänkte att det kanske till och med var lite för raljerande, men om du tycker att ens lite av det jag skrev faktiskt låter vettigt kanske det inte finns så mycket hopp om att vi ska förstå varandra ide här frågorna.

God fortsättning!

Tack för förtydligandet, mycket uppskattat. Jag tror främst att du misslyckades genom att illustrera det du försökte framföra med äldre exempel på samma genvägar som du försökte kritisera.

Det samma
Citera
Igår, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Att det inte är .999 är en fördel, eftersom helsilvermynt inte är särskilt slitstarka. Det är inte 1oz länge om det cirkulerar. Det gäller ju ännu mer för guld förstås.

Men om du har en mindre tacka i guld, t.ex. 2 gram, så har du förmodligen kvar den i orginalförpackningen, och då skyddar plasten.
Citera
Igår, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was

Men skönt att du upptäckt att du inte är välkommen med dina kontanter där du vill äta, samma gäller i de flesta större städer så skönt att slippa sådana som dig när man är ute.

Angående resten av världen så har jag inte behövt fysiska pengar under de senaste 5 åren när jag rest så digitaliseringen sker snabbt!

Såfort kineserna börjar flyttar på volvo från göteborg så kommer du att gråta och böna och be på dina knän att folk kommer till göteborg för att konsumera pengar din lågbegåvade pajasslav.

Att räkna totalekonomi och jobb för hela landet och vanligt folk var aldrig din paradgren ser jag.
Senast redigerad av Blatteman Igår kl. 21:06.
Citera
Idag, 12:29
Medlem
Muppetys avatar
Jag är nöjd med att ha runt 800 kr i kontanter i plånboken, när t.ex. personalen på Systembolaget står utanför o informerar om att kortbetalning inte fungerar, naturligtvis ska alla till bankomaten då o kön dit är jättelång!

Men visst finns det svenska silver- o guldmynt. Intresset har dock avtagit på sistone, men på 80- o 90-talet var de populära o det handlas med dem i t.ex. myntgrupper på Facebook; https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--mynt/mynt/minnesmynt/

EDIT: Silver- o guldmynten har ett nominellt värde, t.ex. 200 kr o är giltiga betalningsmedel i landet. Metallvärdet är dock högre.
Senast redigerad av Muppety Idag kl. 12:43.
Citera
Idag, 16:42
Medlem
NyaHenriksss avatar
Ett stort problem är att de flesta inte har några pengar utan lever på krediter.
Dom kommer få det extra jobbigt vid en kris.
Citera
Idag, 17:01
Medlem
Citat:
Euro och pund är fiatvalutor de med, men de är större fiatvalutor än exempelvis SEK.
det innebär också större skuldberg
Citera
Idag, 17:11
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Endast 23 % av svenskarna har mer än 2 000 kr i kontanter hemma i beredskap för en eventuell kris.
Thats us, dock 2K totalt.

Har dessutom alltid med ett par lundrahappar ifall.
Har glidit förbi grannar i kön då kort inte fungerat, pinsamt...
Citera
Idag, 18:24
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Vad tror du att sek är värd om sverige är i krig? Noll,zero,nada.
Guld och silver gäller.
Alt kunskap som att bygga, underhålla och reparera infrastruktur ,bostäder,bilar osv osv.

Jag tror inte man ska ha så negativ bild av kronans möjligheter. Jämför med Ukrainas hryvnia, kursen gick till och med upp en aning efter invasionen innan centralbanken devalverade i juli 2022. Sedan har den varit sakta fallande men absolut en fungerande valuta.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in