2026-01-08, 09:33
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja det är jävligt bra! Ser fram mot detta.

Ja med offlien funktion har fiatkontanterna helt spelat ut sin roll. Gissar att många mindre verksamheter som har klntanter som servic nu plovkar bort dem helt 1/6 2026
Citera
2026-01-08, 09:37
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
En vanlig grövre, stämplad guldkedja fyller väl samma funktion isåfall.
Då kan man knipsa av valfri mängd guldlänkar som betalmedel

Delen där stämpeln sitter behåller man. Fast det är klart, när den du betalar guldlänkar till ska avyttra sina får han problem med sitt ostämplade guld istället...

Exakt därför bättre med mynt som är utgivna i enlighet med standarden för investeringsguld och -silver.
Citera
2026-01-08, 09:41
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Eftersom vi inte har handlat med silvermynt på hundratals år i Sverige så är det ingen som vet hur mycket ett silvermynt är värt och det är ytterst få som kommer vilja ta emot det som betalmedel om tex elen försvinner i en månad.

Ett bättre alternativ som jag kör på är att ha ett lager av sprit, snus och cigg hemma. Dessa varor kommer du kunna byta till dig i stort sett vad som helst med vid ett långvarigt strömavbrott.

Är ju bara att ställa krav på människor att hålla sig uppdaterade. Priserna rör sig inte jättesnabbt och aktuellt pris går ju att kontrollera varje gång det finns möjlighet till uppkoppling.

Just nu ligger ju silvret på knappa 700kr för 1 oz
Citera
2026-01-08, 09:47
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
De flesta krogar och butiker kommer inte vara lika hjärndöda som du och kommer ta emot landets valuta vid kris istället för att gå i konkurs som du skulle gjort.

För det andra så tar de flesta butiker och krogar emot kontanter även i bankmaffialänder som sverige.

Om jag nu för skojs skull räknar köpcentrum och butiker här så kommer jag på rak arm på över 50 butiker,restauranger,krogar,,mackar,cafeer osv

7 av dom tar ej kontanter medans majoriteten över 40 gör det.

Tja, i ditt utanförskapsområde stämmer det säkert att de svarta pengarna flödar. Det är ju lite av grundförutsättningen för gängen att behålla området som utanförskapsområde. Går jag exempelvis Avenyn ner tar så gott som inga krogar kontanter, bara någon enstaka och mest lågprisbazarer som TGR och Normal som tar kontanter.
Citera
2026-01-08, 09:48
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Vad svamlar du om ditt psykfall?

Att Sverige borde börja prägla en egen Krugerrand för att stärka beredskapen.
Citera
2026-01-08, 09:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Att Sverige borde börja prägla en egen Krugerrand för att stärka beredskapen.

Du svamlar fortfarande, sluta knarka din stackare.
Citera
2026-01-08, 10:16
Medlem
Citat:
Tja, i ditt utanförskapsområde stämmer det säkert att de svarta pengarna flödar. Det är ju lite av grundförutsättningen för gängen att behålla området som utanförskapsområde. Går jag exempelvis Avenyn ner tar så gott som inga krogar kontanter, bara någon enstaka och mest lågprisbazarer som TGR och Normal som tar kontanter.

Du vet säkert att narkotikaköp ofta görs digitalt med swish och målvakter och det finns extrema mängder svarta pengar digitalt från skattefusk från stora kedjeföretag som subway,mc dnalds,lidl och ica,ikea som du handlar i varje dag på plastkortet men även digitala onlinebedrägerier på blocket och telefonbedrägerier så idag är de flesta svarta pengarna digitala på kortet.

Jo märkte att en del matställen och vissa krogar i centrala göteborg var såpass oseriösa att de inte tog emot landets valuta de jobbar i vilket var irriterande så man inte kunde äta det man ville utan fick gå till nästa matställe.
De borde få näringsförbud och höga böter som i andra länder.

Så göteborg spenderar man inte sina pengar i längre.

Utomlands finns det bankomater i varenda hörn .Även mitt på broar och under träd och ingen säger nej till riktiga pengar utomlands så de är mer normala än hjärntvättade slavar i sverige som gillar att betala kortköpsavgifter på varje köp och skänka bort sina pengar till bankmaffian och andra och betala för mer arbetslösa och mer kriminalitet genom skattsedeln och högre bankavgifter på det trots 0 service.

Men än en gång.

Med kontanter kommer man alltid kunna köpa varor nånstans även vid kris,krig,hackerattack eller elavbrott.
Det kan man inte med de för samhället extremt dyra plastkorten som i sig själv skapar kris och hög arbetslöshet i onödan.
Men det där får vi iochförsig diskutera mer om i annan tråd.
Senast redigerad av Blatteman 2026-01-08 kl. 10:58.
Citera
2026-01-08, 10:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Är ju bara att ställa krav på människor att hålla sig uppdaterade. Priserna rör sig inte jättesnabbt och aktuellt pris går ju att kontrollera varje gång det finns möjlighet till uppkoppling.

Just nu ligger ju silvret på knappa 700kr för 1 oz

Tveksamt att man lyckas pracka på folk någon slags medeltidsvaluta. Jag kommer köra vidare på sprit och tobak.
Citera
2026-01-08, 10:29
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du vet säkert att narkotikaköp ofta görs digitalt med swish och målvakter och det finns extrema mängder svarta pengar digitalt från skattefusk från stora kedjeföretag du handlar i varje dag till onlinebedrägerier på blocket.

Jo märkte att en del matställen och visa krogar i centrala göteborg var såpass oseriösa att de inte tog emot landets valuta de jobbar i vilket var irriterande så man inte kunde äta det man ville utan fick gå till nästa matställe.
De borde få näringsförbud och höga böter som i andra länder.

Så göteborg spenderar man inte sina pengar i längre.

Utomlands finns det bankomater i varenda hörn .Även mitt på broar och under träd och ingen säger nej till riktiga pengar utomlands så de är mer normala än hjärntvättade slavar i sverige som gillar att betala kortköpsavgifter på varje köp och skänka bort sina pengar till bankmaffian och andra och betala för mer arbetslösa och mer kriminalitet genom skattsedeln och högre bankavgifter på det trots 0 service.

Men än en gång.

Med kontanter kommer man alltid kunna köpa varor nånstans även vid kris,krig,hackerattack eller elavbrott.
Det kan man inte med de för samhället extremt dyra plastkorten som i sig själv skapar kris och hög arbetslöshet i onödan.
Men det där får vi iochförsig diskutera mer om i annan tråd.

Svarta pengar är mer än narkotika.

Men skönt att du upptäckt att du inte är välkommen med dina kontanter där du vill äta, samma gäller i de flesta större städer så skönt att slippa sådana som dig när man är ute.

Angående resten av världen så har jag inte behövt fysiska pengar under de senaste 5 åren när jag rest så digitaliseringen sker snabbt!
Citera
2026-01-08, 11:02
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Svarta pengar är mer än narkotika.

Men skönt att du upptäckt att du inte är välkommen med dina kontanter där du vill äta, samma gäller i de flesta större städer så skönt att slippa sådana som dig när man är ute.

Angående resten av världen så har jag inte behövt fysiska pengar under de senaste 5 åren när jag rest så digitaliseringen sker snabbt!
"Behövt fysiska pengar"? "Behövt fysiska pengar"?

Det är praktiskt att köpa mat varje dag, så man vet vad man är sugen på. Att lagra mat är bara dumt, och ett typiskt stenåldersbeteende. Sunkingt. Varför ska något finnas decentraliserat över huvud taget? Låter man Google sköta hela vardagen, från att planera rutten jag tar till frisören till att hålla koll på mina möten, mejl, alla foton och vad jag har i kylskåpet, DÅ kan man andas ut och njuta av det vackra i livet. Typ titta på trevliga och öppna kök på insta. Varför äga sin bil? Varför inte ha en fast månadskostnad? Det vore smart om man kunde abonnera på extra acceleration just de månader du behöver det, så man slipper betala för det hela året, men vet inte om den tjänsten finns. Att bilen i princip skulle kunna stängas ner av företaget man köpt den av är inget att oroa sig för, för varför skulle de vilja göra det?

Att ha en vattendunk stående hemma är bara dumt, tar upp massor av plats som man skulle kunna använda till en vinhyllla istället. Jag har inte behövt bilbälte på över 30 år. Jag har inte behövt plocka upp skräp nära där jag bor heller, inte ens sånt jag tappat själv. Det vore slöseri med min tid.

"Behövt fysiska pengar"? Herre gud...
Citera
2026-01-08, 11:25
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
"Behövt fysiska pengar"? "Behövt fysiska pengar"?

Det är praktiskt att köpa mat varje dag, så man vet vad man är sugen på. Att lagra mat är bara dumt, och ett typiskt stenåldersbeteende. Sunkingt. Varför ska något finnas decentraliserat över huvud taget? Låter man Google sköta hela vardagen, från att planera rutten jag tar till frisören till att hålla koll på mina möten, mejl, alla foton och vad jag har i kylskåpet, DÅ kan man andas ut och njuta av det vackra i livet. Typ titta på trevliga och öppna kök på insta. Varför äga sin bil? Varför inte ha en fast månadskostnad? Det vore smart om man kunde abonnera på extra acceleration just de månader du behöver det, så man slipper betala för det hela året, men vet inte om den tjänsten finns. Att bilen i princip skulle kunna stängas ner av företaget man köpt den av är inget att oroa sig för, för varför skulle de vilja göra det?

Att ha en vattendunk stående hemma är bara dumt, tar upp massor av plats som man skulle kunna använda till en vinhyllla istället. Jag har inte behövt bilbälte på över 30 år. Jag har inte behövt plocka upp skräp nära där jag bor heller, inte ens sånt jag tappat själv. Det vore slöseri med min tid.

"Behövt fysiska pengar"? Herre gud...

Ja och vad har det du skriver med att jag inte tar ut några kontanter och slipper betala växelavgifter när jag använder mit revult kort?
Citera
2026-01-08, 11:38
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ja och vad har det du skriver med att jag inte tar ut några kontanter och slipper betala växelavgifter när jag använder mit revult kort?
Jag försökte illustrera olika sorters "bekväma" genvägar, som gör en helt beroende av sköra system. Jag trodde att exemplen jag gav var så tydligt galna att det nästan var övertydligt, var tänkte att det kanske till och med var lite för raljerande, men om du tycker att ens lite av det jag skrev faktiskt låter vettigt kanske det inte finns så mycket hopp om att vi ska förstå varandra ide här frågorna.

God fortsättning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in