2026-01-08, 16:01
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Janne har arbetat och betalt skatter och avgifter hela livet. När Janne tänkt gå i pension upptäcker Janne till sin förskräckelse att faten är uppätna och tomma. Endast disken återstår.
Janne har möjligen varit lite naiv.

Inte läst hela tråden men skummade första sidan och vad som framgår är att Janne jobbat svart stora delar av sitt liv. Detta bör myndigheterna titta närmare på och om de finner något slå ned på stenhårt.

Betalat skatter och avgifter hela sitt liv är alltså total lögn.
Citera
2026-01-08, 17:38
Medlem
Vad är det folk tycker är konstigt?

Var väl någon jämförelse i tidningen för några år sedan. En undersköterska som arbetat 40 år får ut 400 kr mer i pension och landar strax över gränsen för garantipension (tror jag det heter) medan en pensionerad immigrerad person som inte arbetat 1 dag i landet kan kvittera ut garantipension och landa på ungefär samma pension + bostadstillägg + andra bidrag som den pensionerade undersköterskan inte har rätt till.

Arbetsmarknaden för 20/30/40 år sedan såg inte ut som idag. Heltidsarbete var inte normen för det första. Många undersköterskor jobbade halvtid i MÅNGA år och balanserade på styrelseuppdrag, arvoden eller andra arbeten för att täcka upp för sin inkomst. Många av de var inte pensionsgrundande.

Man hade dessutom endast pensionsinkomst från PPM-systemet och saknade tjänstepension.

Det är ett sjukt system. Tror många som skriver i denna tråd och är unga kommer inse den dagen att ladorna troligen kommer vara tomma.
Citera
2026-01-08, 17:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Vad är det folk tycker är konstigt?

Var väl någon jämförelse i tidningen för några år sedan. En undersköterska som arbetat 40 år får ut 400 kr mer i pension och landar strax över gränsen för garantipension (tror jag det heter) medan en pensionerad immigrerad person som inte arbetat 1 dag i landet kan kvittera ut garantipension och landa på ungefär samma pension + bostadstillägg + andra bidrag som den pensionerade undersköterskan inte har rätt till.

Arbetsmarknaden för 20/30/40 år sedan såg inte ut som idag. Heltidsarbete var inte normen för det första. Många undersköterskor jobbade halvtid i MÅNGA år och balanserade på styrelseuppdrag, arvoden eller andra arbeten för att täcka upp för sin inkomst. Många av de var inte pensionsgrundande.

Man hade dessutom endast pensionsinkomst från PPM-systemet och saknade tjänstepension.

Det är ett sjukt system. Tror många som skriver i denna tråd och är unga kommer inse den dagen att ladorna troligen kommer vara tomma.

Ladorna är tomma. Dagens generationer får det sämre än sina föräldrar.
Citera
2026-01-08, 17:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Kollade nyss.

Om jag ska få en någorlunda vettig pension behöver jag jobba till dess jag blir 70 år.

Har man inte sparat privat är man rökt med dagens pensionssystem. Det finns inga pengar.
Citera
2026-01-09, 08:45
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Kollade nyss.

Om jag ska få en någorlunda vettig pension behöver jag jobba till dess jag blir 70 år.

Har man inte sparat privat är man rökt med dagens pensionssystem. Det finns inga pengar.

Sötebrödsdagarna är över oavsett vilka som vinner valet 2026. Detta har varit känt i decennier men Janne med noll koll förstod det först när han fyllde 70.

Janne är ett varnande exempel för hur det kan gå när man inte planerar sitt liv. När man inte sparar, investerar och ser om sitt hus då får man, som Janne, jobba efter 70 med hjärtproblem medan andra åker på semester och avnjuter sina sista dagar i solen vid en poolkant.

Tänk efter före eller bli som Janne.
Citera
2026-01-09, 08:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Sötebrödsdagarna är över oavsett vilka som vinner valet 2026. Detta har varit känt i decennier men Janne med noll koll förstod det först när han fyllde 70.

Janne är ett varnande exempel för hur det kan gå när man inte planerar sitt liv. När man inte sparar, investerar och ser om sitt hus då får man, som Janne, jobba efter 70 med hjärtproblem medan andra åker på semester och avnjuter sina sista dagar i solen vid en poolkant.

Tänk efter före eller bli som Janne.

Du beskriver hur det är. Kanske inte nödvöndigtvis hur det borde vara

Jag tror att många förväntar sig att få en fungerande sjukvård, bra skolor och pensioner som går att leva på. Speciellt om man jobbat i 40 år. Samhällskontraktet är brutet.
Många däribland underteckand ställer sig säkert samma fråga som Leif Östling gjorde i en välkänd intervju. "Vad fan får jag för pengarna?"

Janne har varit naiv. Så är det. Bristerna är välkända, men många blir ändå överraskade.
Citera
2026-01-09, 09:56
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Du beskriver hur det är. Kanske inte nödvöndigtvis hur det borde vara

Jag tror att många förväntar sig att få en fungerande sjukvård, bra skolor och pensioner som går att leva på. Speciellt om man jobbat i 40 år. Samhällskontraktet är brutet.
Många däribland underteckand ställer sig säkert samma fråga som Leif Östling gjorde i en välkänd intervju. "Vad fan får jag för pengarna?"

Janne har varit naiv. Så är det. Bristerna är välkända, men många blir ändå överraskade.

Som en vuxenbäbis längtar du efter en stat som tar hand om medborgare som inte själva ska behöva ta något som helst ansvar. Andra ska behöva ta ansvar för er vuxenbäbisar. Nu ser vi resultatet av er vuxenbäbisfilosofi, andra har tagit ansvar och implementerat ekonomiska förändringar (understödda av icke-ansvarstagande svenska vuxenbäbis-väljare).

Liksom vuxenbäbisen Janne står ni där nu med skägget i brevlådan och måste jobba med hjärtproblem efter 70. Så kan det gå i vuxenvärlden.
Citera
2026-01-09, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Inte läst hela tråden men skummade första sidan och vad som framgår är att Janne jobbat svart stora delar av sitt liv. Detta bör myndigheterna titta närmare på och om de finner något slå ned på stenhårt.

Betalat skatter och avgifter hela sitt liv är alltså total lögn.

Låter som en trolig orsak, eller att han haft egen firma och levt upp pengarna.
Har en bekant som gjorde så, han körde som konsult i egen regi.
Bodde fint hade nya dyra bilar och flådiga utlandsresor tills han vi strax efter 50 började fundera på det där med pension.
Visade sig att han i det mesta försökt minimera beskattningsbar inkomst samt inte satt undan 1 krona.
Han fick flytta till en 1a och skaffade sig en basic firmabil, nu tror han att han kommer få ihop till en pension något över garantipension om han jobbar till 68-70. Men inte mycket över.
Jag har levt mer normalt med en anställning på större bolag, har väl levt bra men inget överdåd, men stämmer kalkylen från minpension kommer jag kunna ha en pension precis på brytpunkten första 10åren för att sedan gå ner till till en nivå mitt emellan brytpunkten och medianlön resten av livet.
Skillnaden har varit att han levde som en kung jämfört med mig mellan 30-50, men efter 50 och resten av livet får han anpassa sig till den nivån jag hade fram tills jag var 25..
Citera
2026-01-10, 15:22
Medlem
Citat:
Alla kan se att tanken hos dig är att våra pensionärer ska uppbära samma låga pension som en Thailändsk blåbärsplockare.
Om man gör det har man nog IQ under 80. Och hjärnan skadad av alkohol eller något sådant.

Citat:
Att du inte kan räkna är tydligt.
Inget som du kommer kunna visa giltigheten av. Du klarar inte en saklig diskussion utan gormar på med patetiska personangrepp när andra exponerar fakta och logik för dig.

Citat:
Janne har arbetat och betalt skatter och avgifter hela livet. När Janne tänkt gå i pension upptäcker Janne till sin förskräckelse att faten är uppätna och tomma. Endast disken återstår.
Janne har möjligen varit lite naiv.
I verkligheten så får Janne ut motsv det han betalat in i pensionsavgifter plus avkastning.

Din tanke verkar bara handla om att inte göra rätt för sig och spara ihop till pensionen, utan att kunna snika till sig av andra.
Citera
2026-01-10, 20:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Om man gör det har man nog IQ under 80. Och hjärnan skadad av alkohol eller något sådant.

Inget som du kommer kunna visa giltigheten av. Du klarar inte en saklig diskussion utan gormar på med patetiska personangrepp när andra exponerar fakta och logik för dig.

I verkligheten så får Janne ut motsv det han betalat in i pensionsavgifter plus avkastning.

Din tanke verkar bara handla om att inte göra rätt för sig och spara ihop till pensionen, utan att kunna snika till sig av andra.

Du kan inte räkna. Du fattar inte ens att det inte är löntagarna som betalar in några avgifter. Vad man får i pension från det allmänna systemet är rakt igenom ett statligt beslut.
Du äger inte din pension. Det gör staten.
Citera
2026-01-10, 22:32
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund

Det är här jag tycker att det blir missvisande att i efterhand säga att folk ”borde ha fattat”. Väldigt många gjorde exakt det man förväntades göra i sin samtid. Man jobbade, man var med i facket, man litade på arbetsgivare, kollektivavtal och staten. Pensionen uppfattades inte som ett individuellt investeringsprojekt, utan som en del av samhällskontraktet.
Jag tycker inte att folk som inte förstår exakt hur börsen fungerar, eller som underskattat sin pension nödvändigtvis är korkade. Det finns mycket som är avsevärt mer korkat än detta. De är däremot okunniga (vilket man måste acceptera att många är) och att de har blundat för det.
För de har 100% blivit torterade med information om detta som omöjligt undgått dem.

Dum är man däremot när man hyllar de som orsakat det och orsakerna bakom. Och tillskriver skuld till de enda som försökte undvika detta och föra en vuxen penningpolitik istället för att köpa röster för lånade pengar. Detta är inte 100% partibundet om än S och V leder stort. Men alla som försökte vara vuxna i detta blev avfärdade som onda som hatade fattiga.
Detta är kompisen som övertalade dig att låna pengar för att köpa en sportbil som nu skyller dina ekonomiska problem på din syster, som tyckte bilköpet var en dålig ide som du borde avvakta med.
Och dum är man om man nu tar kompisens sida och skyller problemen på att systern är snål.

Citat:
När pensionssystemet sedan gjordes om på 90-talet var det formellt korrekt, nödvändigt och i någon mening väl kommunicerat. Det skedde samtidigt i ett läge där handlingsutrymmet redan var låst för många. Man var mitt i livet, ofta i yrken med små marginaler, utan reell möjlighet att ”spara ikapp” decennier i efterhand. Information är inte samma sak som faktisk möjlighet.

Men pensionssystemet gjordes inte om retroaktivt. De befintliga pensionskunderna låg ju kvar i samma system fram till 99. Det är bara åren mellan detta och pension som de påverkats annorlunda.
Däremot började man ju i högre grad spara i aktier, och fick själv välja fonder och liknande.
Och i det paketet var det många av de som gick i pension kring 2007 som drabbades hårt av av att deras pensioner, främst premiumdelen, och tjänstepension av egna val förlorade jättemycket av finanskrisen precis när de skulle börja plocka ut pension.
Och de hann givetvis inte hinna ikapp igen. Även många som efter råd om att man måste själv spara blev lurade av S att köpa Telia som privat pensionsförsäkring till ett absurt högt introduktionsvärde. 85kr aktien tror jag. Den är inte ens hälften av detta idag 25år senare trots att övriga börsen stigit med 3-400%. Gränsfall bedrägeri i min bok.

Citat:
Det som oroar mig mest i dag är att samma mekanik upprepas, fast hårdare. Arbetslivet blir mer fragmenterat, tryggheten mer villkorad och ansvaret mer individualiserat. Samtidigt ställs människor mot varandra: unga mot gamla, arbetare mot bidragstagare, infödda mot invandrare. Det splittrar precis den solidaritet som en gång gjorde systemen möjliga.
För då är det inte bara pensionerna som vittrar, det är samhällskontraktet.
Utan ett gemensamt samhällskontrakt spelar det till slut ingen roll hur rätt man tycker sig ha haft i sak.

Jag håller med och inte, Jag håller med om att det blivit så. Men håller inte med om varför.
På 80 talet så var folk rädda för att ta ut föräldraledigt, Att utnyttja akassa eller vara sjuk.
Inte för att det inte var tillåtet, utan för att arbetskollegor skulle kolla snett att man inte drog sitt strå till stacken. Att på den tiden plocka ut en vecka akassa var mer oaccepterat än det idag är att gå på socialbidrag eller sjukskriva sig för att man har ett skrapsår på lillfingret. Man var en svartfot om man det minsta utnyttjade systemet. Och byggjobbarna och gruvarbetare svor vid fikabordet hur sjukt det är att de som är arbetslösa får 90% av lönen utan att göra ett skit.

Idag finns det inte en sosse i hela Sverige som anser att en sänkning av sjukersättning, akassa eller liknande är något annat än ett slag mot arbetarröselsen. Det vände 180°

Orsaken det idag inte finns någon solidaritet är för att hanteringen och respekten för skattemedel helt har försvunnit. Pengarna används vårdslöst så det är ingen som känner någon koppling mellan inbetalat skatt och vad man får tillbaka. Nu är det bara den som äter snabbast som får mest av tårtan. Om de tvekar så blir de utan. Och skam för att använda skattepengar existerar inte ens i arbetarrörelsen för de betalar in så kopiöst mycket mer än de får tillbaka, Så det är ju knappast så att någon får dåligt samvete av att vara hemma en dag, eller få 10% rabatt på medicin när samma person betalar 8500-10 000kr i medicinsubventionering varje år genom skatten.
Vad som orsakat detta är att man idag enbart använder skattemedel till att köpa röster med bidrag.
Man värderar alla beslut, inte på logiska grunder utan baserat på om det träffar rätt demografisk väljargrupp. Alltså algoritmen är: (antal röster per utbetalt skattekrona)
Om S satsar X miljarder på rusta upp vägar i Norrland så kommer de få 5 nya väljare för alla röstar ändå rött i dessa kommuner. Hur många röster får man med halva detta om man lovar snabbtåg sthlm-gbt ?
När man har detta system och samtidigt tagit in 1miljon invandrare som på ett eller annat sätt är beroende av dessa skattemedel. flerbarnstillägg, tolkstöd, fri tandvård, SFI utbildning med full ersättning i flera år utan motkrav, retroaktiva föräldrapenningar, försvarar terrororganisationer för att stryka religiös ideologi medhårs o.s.v .
Använda mygel för att frigöra folks pensionspengar från 1-4apfonden för att i smyg kunna ge "gratis" miljarder och miljarder till galna klimatprojekt bara för att MP ska trycka på Ja knappen i något annat ärende som återbetalning. Och för att folk i den industrin som skor sig på dessa klimatmiljarder ska ge politiskt drag till den hand som föder dem. Man skapar offentliga arbeten så mycket man bara kan för att det är ännu en röst beroende av skattkistan.
Som sagt man köper, eller behåller idag röster för skattemedel. Och de enda som inte får något tillbaka är exakt samma lilla grupp arbetare som betalar för allt det.
Självklart känner de inte längre någon solidaritet på nationell nivå. Och definitivt ingen solidaritet med avseende på skatt. Det enda som skulle kunna återskapa detta är en ordentlig kris, ett krig, eller någon form av nationalism.

Och parodiskt är de som bor i Norrlands glesbygd och röstar S för man tror att det är "mitt" Parti.
När det nog inte finns någon demografisk grupp som är så oviktig som en av föräldrar och LO färdigindoktrinerad skattebetalare som inte skulle rösta på någonting annat än S även om de kidnappade deras barn.
Den rösten är ju redan gratis så det är ju självklart att det inte offras värdefulla röstpengar på den gruppen. Den rösten kan ju misshandlas hur man vill utan att förlora den, Alltså S historiska kärnväljare. De som vid fikabordet försvarar varenda ord som Magda säger i TV, även när de vet att hon ljuger, För att de tror de spelar på samma lag.
Citera
2026-01-11, 00:27
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Så länge pengarna arbetar (eller investeras i landet) så är det inget problem. Men när man har 750 ferraris i garaget av vilka alla pengar gick till Italien samtidigt som skolorna drar ner så känns det illa. Det finns givetvis olika situationer bland de på listan. De flesta gömmer dock otroliga summor i skatteparadis och detta är pengarna som vi saknar, dvs i många fall slitit ihop tilloch som sedan stulits ur landet.

Jag ser vad du skriver.
Det är så synd att denna felaktig bild är så vanlig. Illusionen att det finns massor av pengar att hämta hos miljardärer, skatteparadis eller så populärt på 90talet fallskärmar.
Det är ett politiskt fulknep som ska trigga känslor istället för logisk.
Förutsätt att dessa saker är försumbara med avseende på stadsfinanserna.

Vi förenklar för att få ett hälsosammare tankesätt:

STATENS INKOMSTER
Här går det göra enkelt. Istället för att summera varenda skatt och löntagare, företagsskatt avgifter och liknande. Så vi kollar på utgifter istället. Staten har ju inga egna pengar. Varenda öre kommer ju från inbetalad skatt. Så det är bara kolla hur mycket staten förbrukar. Man behöver inte bry sig om alla bidrag till kommuner, flytt av pengar hit och dit, import eller export och vad som händer där mellan.
In kommer skatt, och statens totala utgifter kommer ut vilket ju ska vara samma ±stadsskuld före/efter

Det är ca 5.3miljoner som arbetar i Sverige och betalar skatt.i samma storlek som statens totala utgifter
(detta är egentligen inräknat skattefinansierade offentligt anställda löntagare)

Så vi säger att statens totala utgifter är 1.4 triljoner som bekostas av 5.3miljoner skattebetalare.
Då vet du hur mycket skatt en medelskattebetalare betalar per år.

Det vore hälsosamt om skattebetalare resonerade på detta sätt.
Att förstå att alla dessa galna projekt, eller stöd, satsningar är jag personligen som betalar genom att dela kostnaden med de övriga 5.3miljoner skattebetalarna. Det finns inga rika miljardärer eller stora företag eller magiska pengar som staten hittat. Det är skatten vi betalade in i 2025 som står för varenda utgift som staten hade samma år.

Så exempelvis Neuonaffären, 95miljarder i soptunnan. Så av skatten jag betalade det året så gick:
9 500 000 000 / 5 300 000 = 18 000kr till detta
Northvolt = 16 600kr
Stegra H2 green steel, Hybrit = Okänt ännu
Invandring/migration = vågar inte ens skriva ut detta, blir bara sidospår
o.s.v

Varje gång Svt säger "5 miljarder" Visualisera då att det är du som varje gång betalar 1000kr för varje 5miljarder utgift, istället för att köpa julklappar till ungarna för denna tusenlapp. Så folk förstår att det finns ingen annan som betalar. Det finns bara vi skattebetalare, Det är vi som är kontot för varenda krona som staten spenderar.

En till väldigt oroande sak är att du lika så många andra tror att det har varit neddragningar.
Skolbudgeten har kontinuerligt ökat. Den har inte minskat som du tror.
Som rolig jämförelse så kostar hela skolväsendet dig bara ca dubbelt så mycket som Nothvolt och Neuon. Så där kan man reflektera lite över vad man hellre velat att pengarna använts till.

Folk måste börja inse att statens skatteinkomster har ökat från ca 800miljarder till 1400miljarder under ungefär samma period som folk tycker det blivit så mycket sämre inom sjukvård vägar, skola, polis osv.
Staten har alltså 60% MER pengar nu att handla för än innan förfallet som folk upplever.
Förfallet som av de som orsakat det nu försöker tillskriva miljardärer som betalar för lite skatt.
Det måste gå in för folk att det är utgifterna som ökat. Inte inkomsterna som minskat.

Och vems fel är det. Felet är vi som röstar på de som förbrukar våra pengar i syfte att köpa röster från folk som inte betalar.
Du skojade men bara som exempel så skulle 750st Ferraris betalade med skattepengar kosta dig 140kr.
Visst kan vi vara överens att det inte är där problemet med gängskjutningar, en havererad primärvård och att 15-20% inte klarar av grundskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in