Citat:
Ursprungligen postat av
KlasLund
Det är här jag tycker att det blir missvisande att i efterhand säga att folk ”borde ha fattat”. Väldigt många gjorde exakt det man förväntades göra i sin samtid. Man jobbade, man var med i facket, man litade på arbetsgivare, kollektivavtal och staten. Pensionen uppfattades inte som ett individuellt investeringsprojekt, utan som en del av samhällskontraktet.
Jag tycker inte att folk som inte förstår exakt hur börsen fungerar, eller som underskattat sin pension nödvändigtvis är korkade. Det finns mycket som är avsevärt mer korkat än detta. De är däremot okunniga (vilket man måste acceptera att många är) och att de har blundat för det.
För de har 100% blivit torterade med information om detta som omöjligt undgått dem.
Dum är man däremot när man hyllar de som orsakat det och orsakerna bakom. Och tillskriver skuld till de enda som försökte undvika detta och föra en vuxen penningpolitik istället för att köpa röster för lånade pengar. Detta är inte 100% partibundet om än S och V leder stort. Men alla som försökte vara vuxna i detta blev avfärdade som onda som hatade fattiga.
Detta är kompisen som övertalade dig att låna pengar för att köpa en sportbil som nu skyller dina ekonomiska problem på din syster, som tyckte bilköpet var en dålig ide som du borde avvakta med.
Och dum är man om man nu tar kompisens sida och skyller problemen på att systern är snål.
Citat:
Ursprungligen postat av
KlasLund
När pensionssystemet sedan gjordes om på 90-talet var det formellt korrekt, nödvändigt och i någon mening väl kommunicerat. Det skedde samtidigt i ett läge där handlingsutrymmet redan var låst för många. Man var mitt i livet, ofta i yrken med små marginaler, utan reell möjlighet att ”spara ikapp” decennier i efterhand. Information är inte samma sak som faktisk möjlighet.
Men pensionssystemet gjordes inte om retroaktivt. De befintliga pensionskunderna låg ju kvar i samma system fram till 99. Det är bara åren mellan detta och pension som de påverkats annorlunda.
Däremot började man ju i högre grad spara i aktier, och fick själv välja fonder och liknande.
Och i det paketet var det många av de som gick i pension kring 2007 som drabbades hårt av av att deras pensioner, främst premiumdelen, och tjänstepension av egna val förlorade jättemycket av finanskrisen precis när de skulle börja plocka ut pension.
Och de hann givetvis inte hinna ikapp igen. Även många som efter råd om att man måste själv spara blev lurade av S att köpa Telia som privat pensionsförsäkring till ett absurt högt introduktionsvärde. 85kr aktien tror jag. Den är inte ens hälften av detta idag 25år senare trots att övriga börsen stigit med 3-400%. Gränsfall bedrägeri i min bok.
Citat:
Ursprungligen postat av
KlasLund
Det som oroar mig mest i dag är att samma mekanik upprepas, fast hårdare. Arbetslivet blir mer fragmenterat, tryggheten mer villkorad och ansvaret mer individualiserat. Samtidigt ställs människor mot varandra: unga mot gamla, arbetare mot bidragstagare, infödda mot invandrare. Det splittrar precis den solidaritet som en gång gjorde systemen möjliga.
För då är det inte bara pensionerna som vittrar, det är samhällskontraktet.
Utan ett gemensamt samhällskontrakt spelar det till slut ingen roll hur rätt man tycker sig ha haft i sak.
Jag håller med och inte, Jag håller med om att det blivit så. Men håller inte med om varför.
På 80 talet så var folk rädda för att ta ut föräldraledigt, Att utnyttja akassa eller vara sjuk.
Inte för att det inte var tillåtet, utan för att arbetskollegor skulle kolla snett att man inte drog sitt strå till stacken. Att på den tiden plocka ut en vecka akassa var mer oaccepterat än det idag är att gå på socialbidrag eller sjukskriva sig för att man har ett skrapsår på lillfingret. Man var en svartfot om man det minsta utnyttjade systemet. Och byggjobbarna och gruvarbetare svor vid fikabordet hur sjukt det är att de som är arbetslösa får 90% av lönen utan att göra ett skit.
Idag finns det inte en sosse i hela Sverige som anser att en sänkning av sjukersättning, akassa eller liknande är något annat än ett slag mot arbetarröselsen. Det vände 180°
Orsaken det idag inte finns någon solidaritet är för att hanteringen och respekten för skattemedel helt har försvunnit. Pengarna används vårdslöst så det är ingen som känner någon koppling mellan inbetalat skatt och vad man får tillbaka. Nu är det bara den som äter snabbast som får mest av tårtan. Om de tvekar så blir de utan. Och skam för att använda skattepengar existerar inte ens i arbetarrörelsen för de betalar in så kopiöst mycket mer än de får tillbaka, Så det är ju knappast så att någon får dåligt samvete av att vara hemma en dag, eller få 10% rabatt på medicin när samma person betalar 8500-10 000kr i medicinsubventionering varje år genom skatten.
Vad som orsakat detta är att man idag enbart använder skattemedel till att köpa röster med bidrag.
Man värderar alla beslut, inte på logiska grunder utan baserat på om det träffar rätt demografisk väljargrupp. Alltså algoritmen är: (antal röster per utbetalt skattekrona)
Om S satsar X miljarder på rusta upp vägar i Norrland så kommer de få 5 nya väljare för alla röstar ändå rött i dessa kommuner. Hur många röster får man med halva detta om man lovar snabbtåg sthlm-gbt ?
När man har detta system och samtidigt tagit in 1miljon invandrare som på ett eller annat sätt är beroende av dessa skattemedel. flerbarnstillägg, tolkstöd, fri tandvård, SFI utbildning med full ersättning i flera år utan motkrav, retroaktiva föräldrapenningar, försvarar terrororganisationer för att stryka religiös ideologi medhårs o.s.v .
Använda mygel för att frigöra folks pensionspengar från 1-4apfonden för att i smyg kunna ge "gratis" miljarder och miljarder till galna klimatprojekt bara för att MP ska trycka på Ja knappen i något annat ärende som återbetalning. Och för att folk i den industrin som skor sig på dessa klimatmiljarder ska ge politiskt drag till den hand som föder dem. Man skapar offentliga arbeten så mycket man bara kan för att det är ännu en röst beroende av skattkistan.
Som sagt man köper, eller behåller idag röster för skattemedel. Och de enda som inte får något tillbaka är exakt samma lilla grupp arbetare som betalar för allt det.
Självklart känner de inte längre någon solidaritet på nationell nivå. Och definitivt ingen solidaritet med avseende på skatt. Det enda som skulle kunna återskapa detta är en ordentlig kris, ett krig, eller någon form av nationalism.
Och parodiskt är de som bor i Norrlands glesbygd och röstar S för man tror att det är "mitt" Parti.
När det nog inte finns någon demografisk grupp som är så oviktig som en av föräldrar och LO färdigindoktrinerad skattebetalare som inte skulle rösta på någonting annat än S även om de kidnappade deras barn.
Den rösten är ju redan gratis så det är ju självklart att det inte offras värdefulla röstpengar på den gruppen. Den rösten kan ju misshandlas hur man vill utan att förlora den, Alltså S historiska kärnväljare. De som vid fikabordet försvarar varenda ord som Magda säger i TV, även när de vet att hon ljuger, För att de tror de spelar på samma lag.