Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-04, 18:23
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tilltalet "ni" har ökat på senare år, detta förmodligen i brist på alternativ till "du". Att tilltala någon med titel kanske fungerar, men problemet som uppstår är att det i inte så få fall saknas uppgift om titel på de vilka man avser att tilltala. Att väcka någons uppmärksamhet innan man fortsätter kan gärna bli "ni där!", ser inte så mycket till alternativ.
Har för övrigt ibland i butik blivit tilltalad med "min herre"- är det något som föredras?
Min herre är mycket bra. Jag nvänder detta till vardags till butikspersonal och andra främmande.
Citera
2026-01-04, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Min herre är mycket bra. Jag nvänder detta till vardags till butikspersonal och andra främmande.
Ok! En annan möjlighet är givetvis att undvika direkt tilltal. Man säger istället, om vi exempelvis befinner oss i en butik, "Går det att få dessa även i storlek 46?" Den som arbetar i butiken svarar då kanske "vi skall undersöka tillgängligheten på dylika". Eller med kortare variant "Kollar vad som finns, återkommer".
Citera
2026-01-04, 18:48
Medlem
Citat:
Säg den glädje som varar.. Samma är det med språket. Det lever och utvecklas ständigt. Med all den utvecklingen är det naturligt att vissa ord och uttryck faller i glömska, trots att de i många fall är fantastiska. Själv har jag alltid älskat ord och språk i allmänhet, och ordspråk i synnerhet. Därför försöker jag även att aktivt dra lans för vissa ord som används allt mer sällan i modernt tal.

För många år sedan hörde jag uttrycket (som aldrig verkat existera när jag faktiskt kollat upp det) "det kan inte alltid vara honiung och åsnemjölk", med innebörden att det inte alltid kan vara frid och fröjd. Jag tänkte länge att det kanske var från bibeln men inga spår tycks finnas. Försöker använda detta vid de tillfällen det passar. Det är lite udda och har en mycket ålderdomlig charm.

Annat som jag till vardags aktivt försöker ta tillbaka är de klassiska god dag, god kväll och så vidare. En höjdare som jag verkligen tycker om är adjö. Man kan med fördel avsluta samtal och möten med ett elegeant adjö (med eftertryck). Läste även någon språkvetare som skrev att vi slutat tala med varandra. Det tyckte jag lät lite trist. I dag pratar och snackar vi människor mest. Eventuellt surrar vi lite också.

Har du några liknande exempel som du jobbar på att återinföra?
Om man nu inte pratar eller talar, det finns alternativa ord: "konversera" exempelvis. Eller att "ha verbalsamband", det senare dock oftast då de i samtalet ingående parterna befinner sig på distans från varandra.

Förutom det, varför inte återinföra pluralverb? Det förutsätter dock att det sker konsekvent, åtminstone i samma textmassa.
Citera
2026-01-06, 23:07
Medlem
jymdjakets avatar
Snorungarna ba "be like". Ba slår be like med hästlängder.
Citera
Igår, 11:15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
"Ledighetskommiten" om folk som inte arbetar men vill ge sken av att göra det, eller som inte vill arbeta.

Det är absolut roligast att använda det om "hemmasittare" och förtidspensionärer!

På tal om CP, så ser jag att kidsen skriver "sepe" nu för tiden. Så uttrycker lever, dock i ny form.
Citera
Idag, 22:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Svaret tack på tack är rätt efterblivet. Var så god, heter det. Men det finns ingen återvändo.
Väl bekomme är ett bra svar på "tack" som används klart för lite.
Jag gav några olika tänkbara svar på "tack" för sisådär ett decennium sedan i det här inlägget: (FB) Svar på tack annat än "Varsågod"?
Citera
Idag, 22:38
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag gav några olika tänkbara svar på "tack" för sisådär ett decennium sedan i det här inlägget: (FB) Svar på tack annat än "Varsågod"?
Tack. Jag har hos personer födda detta millennium svara ”Ingen fara!”.
Senast redigerad av Umarell Idag kl. 23:26.
Citera
Idag, 22:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Tack. Jag har hos personer födda detta millenium svara ”Ingen fara!”.
Det är ju samma tankegång som att svara Det är lugnt! som jag har hört trettiominusare säga ganska ofta.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in