Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-03, 10:36
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
CP är beteckningen för "Centerpartiet", i alla fall förr. Bör återinföras!

Nu är det ju valår, om folk inte "röstar blankt", kan de skriva "CP" åtminstone. Många politiker som ställer upp 2026, oavsett partifärg är ju "CP" menar jag..
Haha ja det stämmer ju då på två sätt samtidigt
Citera
2026-01-03, 10:37
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
"Bänkidrottare" är/var folk som inte är idrottare men "hejar på", typ sitter och tittar på TV eller går på match som publik. Mera förr än i dag används ordet. Lite tråkigt.

-Halva Sverige verkar vara bänkidrottare. Min mor (nästan 100 idag) säger att min far sysslar bara med bänkidrott, han går faktiskt på gym, han är också nästan 100 år snart..
Tydligen funkar det med bänkidrott..
Haha fantastiskt, bänkidrott röstar jag också på. Alla jävla farsor som alltid vet bäst men som själva aldrig rört en fena på 40 år.
Citera
2026-01-03, 11:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag förstår inte hur vi kollektivt började säga "orange" istället för "brandgul".

När jag växte upp hette det "middag" för lunchen, men det kunde också vara en finmiddag där man fick främmande. Måltiden på kvällen hette "kvällsmat". I skolan blev det ändrat och blev lunch som måltiden på dagen.

Om folk ska svära, så får de svära på svenska, inte med engelska svordomar, för de är ju så extremt begränsade.

Jag försöker inte aktivt ta tillbaka något, men när jag jobbar och talar med kunder, så försöker jag tala med slangfri svenska. Det är inte alltid lätt alla gånger (jag säger "e-post" och undviker anglicismer när jag arbetar).

Fast just "brandgul" är ju världens fulaste ord. Det är inte gult och det är inte den enhetliga färgen av brand.

Orange är väl en region i Frankrike där man först framgångsrikt odlade apelsiner i Europa (samt Spanien).
Därifrån den naturliga utvecklingen av namnet "orange". Orangeri, anka al'Orange osv.
Citera
2026-01-03, 12:15
Medlem
Gentilt och schangdobelt (finns flera olika stavningar på båda orden) är ord jag gärna använder mig av.
Citera
2026-01-03, 12:33
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
"Bänkidrottare" är/var folk som inte är idrottare men "hejar på", typ sitter och tittar på TV eller går på match som publik. Mera förr än i dag används ordet. Lite tråkigt.

-Halva Sverige verkar vara bänkidrottare. Min mor (nästan 100 idag) säger att min far sysslar bara med bänkidrott, han går faktiskt på gym, han är också nästan 100 år snart..
Tydligen funkar det med bänkidrott..
Påminde mig:
Soffakrigare - folk som sitter i soffan bredvid TV:n eller bakom skärmen och hejar på olika krigsoperationer. (oftast är de säkra att de aldrig kommer att bli inkallade till arme' av någon anledning: ålder, hälsoproblem, status... )
Citera
2026-01-03, 12:36
Medlem
Triremers avatar
Aber var det längesedan jag såg.
Citera
2026-01-03, 12:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Aber var det längesedan jag såg.

Har jobbat i Tyskland, "aber" är vanligt där. Inte som i Sverige, men "aber" kommer från Tyskland till Sverige runt Senmedeltid tror jag. (Betyder "men" men inte menlös.)

"Menlösa barns dag" behöver återinföras, Sverige behöver menlösa anser jag. Inte minst med tanke på att ungar får "diagnoser" i parti och minut, jag tänker på vårt försvar etc.
(Värnpliktsverket avskriver ju "alla" som behövs som kanonmat åt ryssen...)
Citera
2026-01-03, 12:59
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Det där med middag är intressant för det är naturligtvis ursprunget då det var mitt på dagen men jag undrar om kanske inte skolan förstörde det? För det hette väl lunch i skolan även för dig? Eller var kallades målet mitt på dagen i din skola? Under hela min skoltid kallades det alltid lunch och då blev det helt enkelt så. Varför man ändrade om kvällsmål till middag är dock ännu konstigare.

Det hette lunch. Vi hade frukostrast mellan där vi började och innan lunchen, men vi åt ju frukost hemma.
Citera
2026-01-03, 13:02
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Som med så mycket annat handlar det om hur man säger något. Jag tycker att farväl låter betydligt mer dramatiskt och avskedsbrevigt, i så fall.

Hur säger man adjö så det passar om man snart ses igen?

Tycker också adjö är lite inför döden eller man ska bort längre tid, även om farväl nog är ett steg till.

Adjö passar också om man vill att någon ska avlägsna sig.

Antar det kommer från franskans a dieu, till gud.
Citera
2026-01-03, 13:04
Medlem
Umarells avatar
Svaret tack på tack är rätt efterblivet. Var så god, heter det. Men det finns ingen återvändo.
Citera
2026-01-03, 13:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Påminde mig:
Soffakrigare - folk som sitter i soffan bredvid TV:n eller bakom skärmen och hejar på olika krigsoperationer. (oftast är de säkra att de aldrig kommer att bli inkallade till arme' av någon anledning: ålder, hälsoproblem, status... )

Soffkrigare är mera vanligt. "Keyboard warriors" finns det många på internet, inte minst på detta forum, Flashback..
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/keyboard-warrior
Citera
2026-01-03, 13:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det hette lunch. Vi hade frukostrast mellan där vi började och innan lunchen, men vi åt ju frukost hemma.

Enligt vilken läroplan är du född?
LGR69, LGR80 eller LPO95? -Alltså det beror på när man är född. "Frukostrast" var det är i Göteborg på 1970-talet. Då åt vi lunch runt kl 11:00. Men alla sa bamba här. (BAMBA heter det egentligen, ungefär som NATO eller NORAD.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in