Citat:
Ursprungligen postat av
Stallhagen
Du kan väl för fan inte mena allvar? Denimskjortor?? V-ringade tshirts?? Loafers??? Generös passform?? Ska man se ut som en countryälskande våldtäktsman?
Ditt inlägg var faktiskt ganska underhållande. Jag hade tänkt att låta det passera men det vore oansvarigt att inte korrigera dig. Någon måste axla plikten som folkbildare och idag är det mitt tunga ok att bära. Mitt svar är inte direkt riktat till dig, eftersom en illiterat orch har andra bekymmer än manlig stil. Den som blev avskräckt av din raljanta ton ska dock läsa vidare!
Countryälskande: Det finns en tajt koppling mellan countrymusik och westernstilen. Det vill säga: Denim, absolut men då i form av westerskjortor. En egen kategori skjortor som utmärks av ett ok över ryggen (för ökad hållbarhet), sågtandsfickor och tryckknappar. Inget av det nämner jag i mitt inlägg. Det ska självklart vara button down-krage, och inget ok. Tryckknappar? Helst inte.
Generös passform (på jeans): Ja, raka. Det vill säga inte western bootcut som för tankarna till country/western. Vad som är utmärkande för denna denim är, utöver passformen, att den precis som skjortan ovan har förstärkningar i bl.a. grenen och vid knäna. Alltså en helt annan stil än den jag målade upp.
Hatten? Ja precis. Det är väl den främsta accessoaren för såväl den självutnämnda som den utpekade countryälskaren. En vuxen man med känsla för stil bär självklart keps. För att det 1) är manligt, och 2) skyddar mot malignt melanom. Bonusen är att damerna älskar det.
V-ringade t-shirt: Under skjortan, aldrig synligt. Det är det som är poängen med v-ringningen. En nerstoppad skjorta med t-shirt under hålls på plats betydligt bättre än utan. Om (flanell)skjortan istället bärs uppknäppt så ska det självfallet vara en rundhalsad t-shirt under. En oxford med button down-krage bärs dock alltid knäppt.
Var kommer då våldtäktsmannen in i bilden? Inte fan vet jag. Förmodligen bar din far chinos och loafers när han plockade upp dig varannan helg för umgänge.