2026-01-01, 18:55
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Bara huligan-nassar som klär sig i SI. Medvetenhet?

Lägg av. Otroligt många modemedvetna människor bär SI. Otroligt stilrent och fungerar perfekt i vardagen och när det vankas match!

Kan säga att damerna ute på landet sällan bangar en SI kille!
Citera
2026-01-01, 19:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Det är fortfarande väldigt mycket ett huliganmärke. Bara det att springa runt med en blaffig pilkors-logga på vänsterarmen är så töntigt och omanligt att det finns inte.
Men de har ju svarta som modeller?
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Skratta du bäst du vill nu, men en dag kanske din partner går hand i hand med en karl som vandrar bredbent och sådär manligt som bara män med varselkläder kan göra. Och bak på ryggen står det NCC.

Då känner man sig liten, kan jag tänka mig...
Varselväst funkar bra med Biltemakorv tröjan. Chang Frick fashion.

Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
fräscht o snyggt. inte svårare än så :P typ jeans o skinn väst. skjorta. m90 kängor. bomber jacka. de går lätt o förhöja en outfit med accessoarer oxå som typ basker. sol glajjer. guld kedja. =) de e typ va ja brukar ha på mig o får jämt komplimanger av random folk på stan :P
Min fru kör ju den stilen så det borde funka.
Senast redigerad av 526 2026-01-01 kl. 19:24.
Citera
2026-01-01, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Jag tycker det största problemet är att många gubbjävlar tycks helt sakna speglar i hemmet. Alternativt har en riktigt skev självbild. För antigen sitter kläderna som en sopsäck, eller som ett korvskinn där ölmagen pressar upp t-shirten så nedre kanten letar sig upp mot manspattarna.

Har man koll på det ovan så tänker jag att man redan klär sig bättre än de allra flesta andra gubbskinn. Men visst finns det plagg som bör finnas i var mans garderob.

Oxfordskjortor i olika färger (minst en vit och en (marin)blå))
Blazer.
Denimskjortor. Plural.
Vita v-ringade t-shirts. Att ha under skjortan. Det är hygieniskt och håller skjortan på plats.
Chinos, khakifärgade och marinblå (ingen jävla stretch utan det ska vara raka, med generös passform)
Jeans, raw denim (hög midja, raka samt ingen. jävla. stretch.) INTE SKINNY FÖR FAN.
Skärp, brunt.
Loafers, bruna.
Strumpor, marinblå gärna ribbade.

Det tycker jag är ett absolut minimum. Sedan kompletterar man med andra skjortor efter tillfällen och årstid, flanellskjortor/byxor, seersucker, manchester, etc, etc. Svarta loafers, svart skärp. En mörk kostym, svarta oxfordskor. Bruna monkstraps. Flera skjortor (ta dem till skräddaren för passformen). Några pikétröjor för varma dagar... Ett par bruna (brouge-) kängor.
Du kan väl för fan inte mena allvar? Denimskjortor?? V-ringade tshirts?? Loafers??? Generös passform?? Ska man se ut som en countryälskande våldtäktsman?
Citera
2026-01-01, 19:17
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeoXV
Bra trådstart!

Jag skulle vilja tipsa dig att kolla igenom klädkataloger, online shoppar typ Boozt.com, Zalando eller HM. Där kan du lätt se vad folk i din ålder förväntas ha på sig, och även vad du själv tycker är snyggt.

Beroende på budget så kan du besöka Ströms i Gbg/Sthlm eller Holmens Herr i Göteborg eller NK och se om du hittar något du gillar. Det är oftast snyggare och bättre kvalitet, måttsytt, men priserna är därefter.

Glöm inte skor. Är det något folk direkt kollar på för att bedöma "klass" (ja jag vet, det är sorgligt) så är det ett par riktigt fina läderskor, eller ett par riktigt bra kängor (typ Meindl). De håller i tio år och med puts och minkolja så ser de alltid helt tya ut.

Attiraljer (eller accessories) såsom huvudbonad kan jag rekommendera en Fedora-stil från Stetson. Eller en beenie från något bättre märke.

Jag är ungefär tio år äldre än dig och när jag hänger med vänner så kan jag ha på mig en luvtröja och jeans. Är jag i kyrkan så är det alltid skjorta (rekommenderar Eton), kavaj och högblanka skor. Är jag på jakt i skogen så är det Chevalier byxor, Muck boot, nån billig bomulls tisha under och gore-tex, drytex eller liknande material över.

Så sensmoralen är väl - köp det du känner dig bekväm i men anpassa stilen efter omständigheterna! Ingen klädstil funkar för alla ändamål.

God fortsättning ✨

Ingen som orkar bedöma klass efter skor länge. Alla jag känner me +50 mille och adelsnamn har inga märkvärdiga skor.

Möjligtvis de som jobbat ihop stora summor
Citera
2026-01-01, 19:19
Medlem
rovmuns avatar
Microsoft 95 stilen är väl helt inne nu
https://youtu.be/lAkuJXGldrM

Så bara att leta upp det som du var när du var 15-20 år.
Citera
2026-01-01, 19:22
Medlem
Citat:
Bara huligan-nassar som klär sig i SI. Medvetenhet?

Skippar man patchen är det iofs inte en.jävel som tänker på vad det är. Då är det helt plötsligt bara baskläder.
Citera
2026-01-01, 19:26
Medlem
mikkelbergs avatar
Jeans, alla funkar, personligen ingen fan av tajta, ser lite bonnigt ut

Timberland/Carheart- Kängor https://www.stadium.se/sport/outdoor/skor/209145101/timberland.6-premium.dark-yellow

Timberland, Barbour eller Carheart jacka, bara och googla.

Skjorta!!! (lämna t-shirten hemma för när du spelar dataspel eller äter frukost)
Rutig funkar jämnt. Även Jeansskjortor funkar ihop med mkt.
Citera
2026-01-01, 19:34
Medlem
LeoXVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Ingen som orkar bedöma klass efter skor länge. Alla jag känner me +50 mille och adelsnamn har inga märkvärdiga skor.

Möjligtvis de som jobbat ihop stora summor
Alla du känner som tjänar 50+ mille? Nu var det kanske inte den målgruppen som TS avsåg.

Jag håller helt enkelt inte med dig. Skor är särskilt viktigt för kvinnor, det kommer aldrig att gå ut tiden. Någon med slitna, missfärgade sneakers kommer alltid att få ett sämre betyg utseendemässigt - det är faktum.

Sen menar jag inte att man måste köpa Hugo Boss eller Oscar Jacobson skor för 5K, det viktiga är att de är fina, hela och rena och passar ihop med resten av klädseln.
Citera
2026-01-01, 19:38
Medlem
Köper allt på CareofCarl.

Där finns stil guider etc
Citera
2026-01-01, 19:42
Medlem
Bilderberg78s avatar
Bara du inte har designer-jeans med färdiga hål på så klarad du dig långt. Ett annat tabu är att ha kläder som liknar arbetskläder, men jakt går bra som lättsam klädsel.
Citera
2026-01-01, 19:52
Medlem
Chinos byxor 5 st i olika färger
Skjortor 5 stycken i olika färger
Skor två par svarta och mörkbruna.

Mixa och du har kläder som funkar till att i sociala sammanhang, jobb , date osv.

Parfym Dior, Chanel något prisvärt typ Perfum så håller det i cirka 12h.

På din fritid ta på dig vad du vill.
Senast redigerad av WhatTheHeck 2026-01-01 kl. 19:54.
Citera
2026-01-01, 20:05
Medlem
tuggishs avatar
Beror lite på vad man jobbar med och i vilken social klass man rör sig i om dagarna. Lycka till att åka med tredelad kostym till ett svetsarjobb i Norrland osv.

Jag kör rätt mycket mer och mer preppy stil desto äldre jag blir. Jag gillar blandningen av stilfullt med ledigt. Blir mycket Ralph Laurent, Morris, boss och sånt. Brukar mest köpa outlet och alltid på nätet. Vill inte att det ska vara så dyrt.

Sen har jag gjort valet = inga sneakers på jobbet. Sneakers signalerar ledighet, slapphet och ungdomlighet. Det är inget du vill signalera i en yrkesroll. Hela samhället är dränkta i sneakers så vet att jag är i minoritet. Men om du tar dig själv på allvar så gör andra det också. Fundera på hur du vill att din omgivning ska uppfatta dig. Jag har byggt upp en samling på 10 par handsydda skor i mocka och läder. Använd skoträ och ta han om dem så blir dem jäkligt billiga i längden.

Buttondownskjortor, denim-skjortor, pikettröjor, chinos/jeans går varmt i min garderob.

På fritiden kör jag ganska avslappnat men anpassar mig efter sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in