2026-01-01, 15:59
Medlem
526s avatar
Hur ska man klä sig som 40 åring utan att se ut som pre-boomer, mellanchefskliché eller som "en sån där som vill se ung ut"?
Senast redigerad av 526 2026-01-01 kl. 16:18.
Citera
2026-01-01, 16:04
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag har identitetskris.
Hur ska man klä sig som 40 åring utan att se ut som pre-boomer, mellanchefskliché eller som "en sån där som vill se ung ut"?
Ja det är ju tyvärr inget som någon annan än du kan svara på.
Själv så kör jag på jeans och en t-shirt på fritiden, samt svarta gympaskor. Jag är 60+.
Citera
2026-01-01, 16:07
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Ja det är ju tyvärr inget som någon annan än du kan svara på.
Själv så kör jag på jeans och en t-shirt på fritiden, samt svarta gympaskor. Jag är 60+.
Jag tänker att det finns massor som kan svara på det. Jag upplever att många här är bra på kläder.
Jeans+tischa+svarta gympaskor kan se väldigt olika ut beroende var det är för stil.
Och det är skillnad på jobb, fritid, på landet, hemma, etc?
Vad ska man ha för olika sets i en bra garderob?
Senast redigerad av 526 2026-01-01 kl. 16:09.
Citera
2026-01-01, 16:10
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Jag tänker att det finns massor som kan svara på det. Jag upplever att många här är bra på kläder.
Jeans+tischa+svarta gympaskor kan se väldigt olika ut beroende var det är för stil.
Men det är ju bara du som kan välja vad du trivs i, det kan ingen annan säga till dig.
Om du tycker att jeans och t-shirt är skönt och bekvämt, kör på det, tycker du att kostym känns bra, kör på det.
Ingen här vet vad du vill ha, men dom kan ge råd.
Citera
2026-01-01, 16:14
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Jag har identitetskris.
Klä dig bekvämt. Det finns ingen anledning att dra på sig fyrtioplusuniformen skinny jeans och kavaj bara för att man faktiskt är fyrtio. Livet blir lite vad man gör det till. Personligen är jag väldigt förtjust i huvtröjor och cargo pants. Det är bekvämt, slitstarkt, någorlunda kostnadseffektivt och sedan får man lite av en sluskaura som effektivt fjärmar en från mellanchefssegmentet. Bara fördelar.
Citera
2026-01-01, 16:14
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Men det är ju bara du som kan välja vad du trivs i, det kan ingen annan säga till dig.
Om du tycker att jeans och t-shirt är skönt och bekvämt, kör på det, tycker du att kostym känns bra, kör på det.
Ingen här vet vad du vill ha, men dom kan ge råd.
Det är ju exakt inte ett sånt svar jag vill ha. Tänker inte bara jag utan män generellt.
Tråden ska inte handla om min personliga smak utan vad man bör undvika och vad som är gångbart 2026 och framåt
Citera
2026-01-01, 16:21
Medlem
laughingducks avatar
Klä dig i det du gillar .
Man ser rätt fort om någon känner sig ”obekvämt” klädd
Citera
2026-01-01, 16:24
Medlem
Citat:
Det är ju exakt inte ett sånt svar jag vill ha. Tänker inte bara jag utan män generellt.
Tråden ska inte handla om min personliga smak utan vad man bör undvika och vad som är gångbart 2026 och framåt

Träningskläder är bra om man är vältränad, alltså sådana man kan ha även utanför gymmet/träningen. Eller så kan du klä dig mer metrosexuellt som Peter Siepen. Om du är ett modelejon kan du låta en stylist styla dig.
Citera
2026-01-01, 16:45
Medlem
Norrbagg79s avatar
Kanske nåt lite outdoorsy åt friluftslivhållet, men om det inte speglar ens personlighet alls så blir ju det konstigt.
Citera
2026-01-01, 16:46
Medlem
LeoXVs avatar
Bra trådstart!

Jag skulle vilja tipsa dig att kolla igenom klädkataloger, online shoppar typ Boozt.com, Zalando eller HM. Där kan du lätt se vad folk i din ålder förväntas ha på sig, och även vad du själv tycker är snyggt.

Beroende på budget så kan du besöka Ströms i Gbg/Sthlm eller Holmens Herr i Göteborg eller NK och se om du hittar något du gillar. Det är oftast snyggare och bättre kvalitet, måttsytt, men priserna är därefter.

Glöm inte skor. Är det något folk direkt kollar på för att bedöma "klass" (ja jag vet, det är sorgligt) så är det ett par riktigt fina läderskor, eller ett par riktigt bra kängor (typ Meindl). De håller i tio år och med puts och minkolja så ser de alltid helt tya ut.

Attiraljer (eller accessories) såsom huvudbonad kan jag rekommendera en Fedora-stil från Stetson. Eller en beenie från något bättre märke.

Jag är ungefär tio år äldre än dig och när jag hänger med vänner så kan jag ha på mig en luvtröja och jeans. Är jag i kyrkan så är det alltid skjorta (rekommenderar Eton), kavaj och högblanka skor. Är jag på jakt i skogen så är det Chevalier byxor, Muck boot, nån billig bomulls tisha under och gore-tex, drytex eller liknande material över.

Så sensmoralen är väl - köp det du känner dig bekväm i men anpassa stilen efter omständigheterna! Ingen klädstil funkar för alla ändamål.

God fortsättning ✨
Citera
2026-01-01, 16:49
Medlem
Precis som man vill. Det är typ den enda fördelen med att vara vuxen, att få göra som man vill. Använd den möjligheten. 🙂
Citera
2026-01-01, 16:49
Avslutad
Det går typ inte att klä sig rätt. Ha något skönt du trivs i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här