2026-01-03, 14:34
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Här har vi samma läge. SMHI gick ut och varnade och de flesta i det röda området verkar tagit till sig varningen då få olyckor är rapporterade därifrån.

Jag körde i det aktuella området igår på E4:an (tvungen) och det var väldigt lite trafik, så ja, folk stannade hemma. Åtminstone mellan Sundsvall och Gävle.

Risigt väglag i vänstern och det gick väldigt sakta i högerfilen, runt 70 knutar. Tror jag räknade till 4 lastbilar, alla dragbilar utan släp, ner till Uppsala. Såg 2 övergivna personbilar från dygnet före.

Sedan blev det fan så mkt mer trafik söder om Gävle mot Stockholm. Gissningsvis Åre - Täby-kolonnen.

Det var bättre förhållanden än vad jag trodde det skulle bli till Stockholm.
Citera
2026-01-03, 14:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Jag körde i det aktuella området igår på E4:an (tvungen) och det var väldigt lite trafik, så ja, folk stannade hemma. Åtminstone mellan Sundsvall och Gävle.

Risigt väglag i vänstern och det gick väldigt sakta i högerfilen, runt 70 knutar. Tror jag räknade till 4 lastbilar, alla dragbilar utan släp, ner till Uppsala. Såg 2 övergivna personbilar från dygnet före.

Sedan blev det fan så mkt mer trafik söder om Gävle mot Stockholm. Gissningsvis Åre - Täby-kolonnen.

Det var bättre förhållanden än vad jag trodde det skulle bli till Stockholm.
Gott att det gick bra och bra med återkoppling i tråden.
Den röda varningen låg strax västerut från E4 men ändå rätt besvärligt väder.
Och fantastiskt bra att de flesta tagit till sig varningen och om de inte behövt åka ut stannat hemma.
Citera
2026-01-03, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Men att påstå att detta är en ovanlig vinterväder, är för mig konstigt. Det blir ju såhär en gång per år. Varför blir man så förvånad och reagerar så starkt?
Därför att enligt ett visst narrativ är jordens undergång nära pga växthusgaser och då måste man ta varje tillfälle att kalla det som förut bara var ”väder” för extremt. Sedan har man misskött infrastrukturen, pengarna har gått till något annat, så det krävs inte mycket nu för att t.ex. tågen ska stå stilla.
Citera
2026-01-03, 15:03
Medlem
Wajis avatar
Det har kommit mer än 70cm nu längst kusten och det fortsätter nu komma lite. Räknar mig att bli fast ett tag. Tur att det inte är någon brist på dryck och mat, samt att ved och ljus finns om strömmen går.

Ska bli intressant vad som händer de närmaste 24 timmarna
Citera
2026-01-03, 15:23
Medlem
Imnshos avatar
När jag var barn brukade mamma hota mig med "trettondagsurn". Det lät lite som ett farligt monster under sängen, men är enligt bondepraktikan ett ofta kommande snöoväder i början på januari.

Citat:
AI-översikt:
Trettondagsyr, eller "Trettondagsurn" som det ibland kallas, är ett gammalt bondepraktikauttryck som beskriver ett kraftigt snöoväder eller yr (virvlande snö) som ofta inträffar kring trettondagen (den 6 januari), 13 dagar efter jul, och som förutsäger vinterns fortsättning. Enligt folktron kan vädret vid trettondagen, till exempel om snön yr kors och tvärs, förutsäga hur resten av vintern blir – en stark trettondagsyr kunde innebära en kall vinter.

På den tiden fanns inga varningar, men kloka gubbar och gummor samlade ihop minnen från seklers väder och ställde samman i sockenkrönikorna.

Nuförtiden har vi släppt vår historia och förlitar oss på staten, AI och algoritmer. Dom kanske inte var så korkade förr i världen?
Citera
2026-01-03, 15:43
Medlem
Sunimods avatar
Det snöar nu kraftigt utefter E4 från Gävle och uppåt.
Och detta syns inte på väderradar eftersom vi tidigare i tråden fått orsaken som är att två väderradarstationer ligger nere sedan stormen Johannes.
Citera
2026-01-03, 15:47
Medlem
Imnshos avatar
Stor blomsterbukett till SMHI, Trafikverket samt trådstartaren som replikerar nötterna som förringar vädervarningarna!

Det finns alltid folk som drabbas av sånt här busväder, allt från livsfara till fastkörda bilar från hemtjänsten, bilar som krockar med vägplogar, raserade altantak och allt möjligt. Vintervädret ska hanteras med respekt!

Många säger att det är "normalt" vinterväder, nja jag skulle säga att en snökanon är "typisk" för årstiden på östkusten men att den i år är lite extra besvärlig.

Till min glädje ser jag att SMHI:s prognos pekar på fint vinterväder framöver (obs i mitt område, ni som får skitväder hos er får klaga nån annastans)
Citera
2026-01-03, 15:48
Medlem
Angeliqas avatar
Jag har så svårt att ta ett oväder med namnet Anna på allvar.
Citera
2026-01-03, 16:02
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja inom ett område norr om Gävle.
Västkusten som du bor har väl aldrig varit någon varning för, eller?

Jag tycker SMHI gjorde rätt men det tycker inte du.
Hur vill du vi ska få folk att fatta situationen och ställa bilen när det förväntas mycket snö och blåst?

Något OT
Jag har sommarhus på Västkusten och haft båt där.
När SMHI varnade för hård vind eller kuling och speciellt från sydväst lät jag givetvis båten ligga kvar vid bryggan.
Och givetvis så följer de flesta sådana varningar så slipper sjöräddningen gå ut i hårt väder och hjälpa folk som inte klarar sådant.

Här har vi samma läge. SMHI gick ut och varnade och de flesta i det röda området verkar tagit till sig varningen då få olyckor är rapporterade därifrån.
Nog tycker jag ändå att det är en viss skillnad på att gå ut på sjön i riktigt hårt väder, och att ge sig ut med bilen när det kommer en decimeter snö. Det är sällan vi får plogning där jag bor, åtminstone inte innan vi redan hunnit köra ner en sådan snömängd med våra bilar.

Men visst, jag vet att det alltid blir totalt kaos i Stockholm när det börjar snöa. Blev insnöad på Lidingö en gång, och var tvungen att ta mig genom stan för att komma ut på motorvägen hemmåt. Det var inte en avslappnande resa, särskilt med tanke på att många kör precis lika vårdslöst som de brukar göra när det är barmark, och då sker det ju olyckor, när man inte anpassar sig efter väglaget.
Citera
2026-01-03, 16:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nog tycker jag ändå att det är en viss skillnad på att gå ut på sjön i riktigt hårt väder, och att ge sig ut med bilen när det kommer en decimeter snö. Det är sällan vi får plogning där jag bor, åtminstone inte innan vi redan hunnit köra ner en sådan snömängd med våra bilar.

Men visst, jag vet att det alltid blir totalt kaos i Stockholm när det börjar snöa. Blev insnöad på Lidingö en gång, och var tvungen att ta mig genom stan för att komma ut på motorvägen hemmåt. Det var inte en avslappnande resa, särskilt med tanke på att många kör precis lika vårdslöst som de brukar göra när det är barmark, och då sker det ju olyckor, när man inte anpassar sig efter väglaget.
Båda i trafiken mm och på sjön bör man ta varningar på allvar.
De i området Gävle och norrut har haft och har ett mycket besvärligt läge.
Vi får hoppas vädret förbättrar sig till imorgon som troligen är en stor resa-hem dag för ,ånga och olyckor på E4 runt Gävle brukar vara vanliga.

Många förlitar sig på att det ska vara plogat och saltat och kör som det vore sommarväglag men så blir det halt och då smäller det.
Citera
2026-01-03, 16:24
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nog tycker jag ändå att det är en viss skillnad på att gå ut på sjön i riktigt hårt väder, och att ge sig ut med bilen när det kommer en decimeter snö.
Du fortsätter att sitta på västkusten och förminska ovädret.

Nu måste jag ut för andra gången idag för att skotta undan en snödriva som är 2 meter hög. Ute är det minst 6 dm i medeldjup. Blåljus och hemtjänst har det tungt just nu.
Citera
2026-01-03, 16:38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Du fortsätter att sitta på västkusten och förminska ovädret.

Nu måste jag ut för andra gången idag för att skotta undan en snödriva som är 2 meter hög. Ute är det minst 6 dm i medeldjup. Blåljus och hemtjänst har det tungt just nu.
Jaså är det så mycket som en halvmeter? Det är mycket att få under kort tid, absolut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in