Citat:
Ursprungligen postat av
L.o.a
Man överdriver med röd varning, man överdriver med orange varning. Det är först röd varning och så är det helt vanlig snöväder och rätt som det är så säger man att det är orange varning, när inte ens vädret har förändrats. Med andra ord, så var det aldrig någon röd varning.
Det är ingen orange varning eller gul varning. Det är en helt vanlig snöväder. Det räcker med att säga: ''Se upp för snövädret. Kör försiktigt'', om det är så som du beskriver. Men det är inte ens sådan väder.
Varför skrev man röd varning? Ingen fara med denna väder. Ingen ovanlig väder. Helt vanlig vinterväder.
Röd varning gällde ett specifikt område. Andra områden har andra varningar eller ingen varning alls beroende på vädrets färdriktning och övriga förhållanden.
Varför man utfärdade röd varning där var för att det fanns en risk att området skulle drabbas kraftigt och att området redan var stormhärjat med allt vad det innebär i form av strömlöshet, upptagen räddningstjänstpersonal, bärgare, röjare etc. En helt rimlig varning med tanke på att tillgången till hjälp vid en eventuell olycka är sämre än vanligt.
De flesta vill ha mer info än ''Se upp för snövädret. Kör försiktigt'' och tycker det är toppen att SMHI tillhandahåller det så att vi kan förbereda oss därefter. Vilken typ av snöväder det är och hur länge det kommer vara är bra att veta.
Jag tycker inte deras varningar har varit ett dugg överdrivna. De är inte synska, så det enda de kan göra är att samla data och göra prognoser och riskanalyser som de sen delar med sig av. Om du läser vad de skriver istället för att stirra dig blind på färgerna så är det i princip alltid rimliga bedömningar.
Som i artikeln du länkade: risk för drivbildning och dålig sikt = förhöjd risk för olyckor. Undvik vägarna om du har möjlighet. Toppeninfo!
Nej detta är inte vanligt snöväder. Det var år och dar sen jag fick såhär jävla mycket snö på ett dygn och jag bor inte ens i närheten av de värsta områdena. Att det inte är första gången vi fått sånt här väder betyder inte att det är "vanligt snöväder".