Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 21:37
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nej man kan inte bli avskuren var man än bor för att det blåser ner träd över vägar. Där jag bor finns det inte ens några stora träd som kan blåsa ner och mitt hus kan man nå via 3-4 olika vägar. Är nåt helt annat att bo på landet där det finns en enda väg till ens hus och när denna väg dessutom är kantad av stora träd. Bor du så bör du ha en eller två back-up-plans om du blir avskuren.
Så om 4 lastbilar fastnar på dina 4 vägar hem så kan du hoppa över dem med bilen? Som jag skrev är det större chans att folk på landsbygden råkar ut för sånt här men det betyder inte att det är totalt helt omöjligt utanför landsbygden. Förstår inte ens varför vi diskuterar detta då jag började diskutera något helt annat.
Citera
Igår, 21:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Så om 4 lastbilar fastnar på dina 4 vägar hem så kan du hoppa över dem med bilen? Som jag skrev är det större chans att folk på landsbygden råkar ut för sånt här men det betyder inte att det är totalt helt omöjligt utanför landsbygden. Förstår inte ens varför vi diskuterar detta då jag började diskutera något helt annat.

Att fyra lastbilar skulle blockera just mina fyra vägar är så osannolikt att det nästan är löjligt. Dessutom skulle det bara ta några timmar innan dessa är bortbogserade så jag behöver bara sätta på en film och vänta.

Som jag har försökt förklara för dig är man mycket mer utsatt på landsbygden när den här typen av stormar drar in och då är man en idiot om man inte är förberedd.
Citera
Igår, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GxGm16/stormen-anna-ar-har-smhi-varnar-ge-er-inte-ut

Det har gått snabbt över till orange varning. I själva verket har det varken varit röd, orange eller gul varning överhuvudtaget. HELT VANLIG SNÖVÄDER.

Varför överdriva?!

Fullkomligt normalt ute. Över hela Sverige, med denna väder.

Blev värre med Johannes Stormen, så varför har det inte skett värre saker med denna oväder Anna då?

Vad är det de överdriver? De säger det kommer blåsa och snöa, att det finns risk för drivbildning och dålig sikt och att det är bäst att undvika vägarna vid sådana förhållanden.

Har du nånsin kört i ett rejält snöoväder så skulle du hålla med om att det är något man helst bör undvika pga risken för olyckor.

Är det att vi har ett färgkodat varningssystem som stör dig eller att meteorologer varnar för kraftiga väderomställningar öht?

Det är fint som fisken att de varnar. Sen kan du göra vad du vill med den informationen.
Senast redigerad av enhalvboj Igår kl. 21:57.
Citera
Igår, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Vad är det de överdriver? De säger det kommer blåsa och snöa, att det finns risk för drivbildning och dålig sikt och att det är bäst att undvika vägarna vid sådana förhållanden.

Har du nånsin kört i ett rejält snöoväder så skulle du hålla med om att det är något man helst bör undvika pga risken för olyckor.

Är det att vi har ett färgkodat varningssystem som stör dig eller att meteorologer varnar för kraftiga väderomställningar öht?
Man överdriver med röd varning, man överdriver med orange varning. Det är först röd varning och så är det helt vanlig snöväder och rätt som det är så säger man att det är orange varning, när inte ens vädret har förändrats. Med andra ord, så var det aldrig någon röd varning.

Det är ingen orange varning eller gul varning. Det är en helt vanlig snöväder. Det räcker med att säga: ''Se upp för snövädret. Kör försiktigt'', om det är så som du beskriver. Men det är inte ens sådan väder.

Varför skrev man röd varning? Ingen fara med denna väder. Ingen ovanlig väder. Helt vanlig vinterväder.
Citera
Igår, 22:13
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Att fyra lastbilar skulle blockera just mina fyra vägar är så osannolikt att det nästan är löjligt. Dessutom skulle det bara ta några timmar innan dessa är bortbogserade så jag behöver bara sätta på en film och vänta.

Som jag har försökt förklara för dig är man mycket mer utsatt på landsbygden när den här typen av stormar drar in och då är man en idiot om man inte är förberedd.
Osannolikt kanske. Men omöjligt? Hur vet du att de skulle bli bortbogserade fort? Det kanske inte skulle gå, vem vet. Du får det att låta som att om man bor utanför landsbygden är man helt säker...

Ja? Och det håller jag med om men som jag skrivit har många varit förberedda men det gör ju inte så det är mindre synd om dem? Eller? Inte så kul att stå med motorsåg hela dagen, behöva laga mat som på stenåldern ungefär,.inte kunna duscha, inte kunna kolla på TV. Vissa har fått hus och annat förstört. Inte kunna åka iväg osv osv osv osv osv. Massa med saker. Sen är inte alla i prima fysisk form. Dessutom kan man vara väl förberedd men det här är värre än någonsin på vissa ställen och sånt är svårt att förbereda sig för.
Senast redigerad av Tearsinrain Igår kl. 22:27.
Citera
Igår, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Det är ju bara kul och mysigt att det kommer 20cm... fattar inte vad man klagar på. Kan dock ha förståelse för de som drabbas av de som inte kan ta sig till jobbet

3 timmars skottning på 24 timmar, 3 gånger har snöröjare varit på våran gata! JÄVLIGT MYSIGT! Och det har inte slutat än...
Citera
Igår, 22:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Osannolikt kanske. Men omöjligt? Hur vet du att de skulle bli bortbogserade fort? Det kanske inte skulle gå, vem vet. Du får det att låta som att om man bor utanför landsbygden är man helt säker...

Ja? Och det håller jag med om men som jag skrivit har många varit förberedda men det gör ju inte så det är mindre synd om dem? Eller? Inte så kul att stå med motorsåg hela dagen, behöva laga mat som på stenåldern ungefär,.inte kunna duscha, inte kunna kolla på TV. Vissa har fått hus och annat förstört. Inte kunna åka iväg osv osv osv osv osv. Massa med saker. Sen är inte alla i prima fysisk form. Dessutom kan man vara väl förberedd men det här är värre än någonsin på vissa ställen och sånt är svårt att förbereda sig för.

När det kommer till risken att bli avskuren pga nedfallna träd över vägar så är man näst intill helt säker om man bor i en större stad. Det är i alla fall inget som man måste förbereda sig på eftersom det är så otroligt osannolikt.

Ja klart det är synd om folk som drabbas av en storm. Men de som är väl förberedda behöver man inte tycka synd om eftersom de har allt de behöver och mår bra trots rådande omständigheter.
Citera
Igår, 22:26
Medlem
Citat:
Man överdriver med röd varning, man överdriver med orange varning. Det är först röd varning och så är det helt vanlig snöväder och rätt som det är så säger man att det är orange varning, när inte ens vädret har förändrats. Med andra ord, så var det aldrig någon röd varning.

Det är ingen orange varning eller gul varning. Det är en helt vanlig snöväder. Det räcker med att säga: ''Se upp för snövädret. Kör försiktigt'', om det är så som du beskriver. Men det är inte ens sådan väder.

Varför skrev man röd varning? Ingen fara med denna väder. Ingen ovanlig väder. Helt vanlig vinterväder.
Bor du i det "röda området"?
Vädret skiljer sig mycket i vårt avlånga landet.
Citera
Igår, 22:28
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
När det kommer till risken att bli avskuren pga nedfallna träd över vägar så är man näst intill helt säker om man bor i en större stad. Det är i alla fall inget som man måste förbereda sig på eftersom det är så otroligt osannolikt.

Ja klart det är synd om folk som drabbas av en storm. Men de som är väl förberedda behöver man inte tycka synd om eftersom de har allt de behöver och mår bra trots rådande omständigheter.
Jag kan ta för jag bodde förut som exempel. Väldigt centralt i Stockholm, en enda väg till lägenheten/parkering (dessutom knappt plats för två filer) Hade träd blåst ner och förstört ställen där jag hängde och fallit på vägen så jag behövde parkera bilen flera mil bort och sen inte kunna ta bussen för den inte kan åka och busshållplatserna blåst bort så hade det inte varit så kul. Och det var nästan mitt i centrala Stockholm. Men du verkar tro att alla bor som du om man bor utanför landsbygden?

Vad fan snackar du om? En som behöver hemtjänst exempelvis eller som är handikappad i rullstol mår utmärkt för personerna förberett sig på något som knappt går att förbereda sig på? Vet många som förberett sig väldigt bra som mår väldigt dåligt just nu. Just för att de behövt kriga hela dagarna med det de förberett sig med och är nu helt slut och knäckta för deras hus, lador (vet folk som fått hästar döda och annat), bilar osv. blivit förstörda medan de sågat träd och skottat i 18 timmar i sträck under flera olika tillfällen på kort tid.
Senast redigerad av Tearsinrain Igår kl. 22:33.
Citera
Igår, 22:36
Medlem
Citat:

Röd varning gällde ett specifikt område. Andra områden har andra varningar eller ingen varning alls beroende på vädrets färdriktning och övriga förhållanden.

Varför man utfärdade röd varning där var för att det fanns en risk att området skulle drabbas kraftigt och att området redan var stormhärjat med allt vad det innebär i form av strömlöshet, upptagen räddningstjänstpersonal, bärgare, röjare etc. En helt rimlig varning med tanke på att tillgången till hjälp vid en eventuell olycka är sämre än vanligt.

De flesta vill ha mer info än ''Se upp för snövädret. Kör försiktigt'' och tycker det är toppen att SMHI tillhandahåller det så att vi kan förbereda oss därefter. Vilken typ av snöväder det är och hur länge det kommer vara är bra att veta.

Jag tycker inte deras varningar har varit ett dugg överdrivna. De är inte synska, så det enda de kan göra är att samla data och göra prognoser och riskanalyser som de sen delar med sig av. Om du läser vad de skriver istället för att stirra dig blind på färgerna så är det i princip alltid rimliga bedömningar.

Som i artikeln du länkade: risk för drivbildning och dålig sikt = förhöjd risk för olyckor. Undvik vägarna om du har möjlighet. Toppeninfo!

Nej detta är inte vanligt snöväder. Det var år och dar sen jag fick såhär jävla mycket snö på ett dygn och jag bor inte ens i närheten av de värsta områdena. Att det inte är första gången vi fått sånt här väder betyder inte att det är "vanligt snöväder".
Citera
Igår, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Bor du i det "röda området"?
Vädret skiljer sig mycket i vårt avlånga landet.
Vanligt vinterväder över hela landet!
Citera
Igår, 22:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Inte kommande väder. Inte hur långvarigt det kommer bli eller hur det kommer att utvecklas.

Vi har ett gäng metrologer som sitter med satelitdata och en hyfsad koll på hur vädret kommer bli den närmsta tiden. Om de ser att ett oväder är på väg in så ska de såklart varna befolkningen.

De flesta uppskattar dessa varningar och väljer att vidta försiktighetsåtgärder men det står dig helt fritt att ignorera de.

De missar allt som oftast trots sina satelliter. Precis som jag tidigare nämnde i tråden så missade de helt det oväder som drog in över Ådalen i september 2025.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in