2026-01-03, 12:52
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du får se på väderprognosen.
Vad jag sett så är det mest södra delarna av landet som berörs. Alltså nedanför Östersund och Sundsvall.

Folk som bor rätt lång norrut ser nog detta som normal vinter men knappast de i södra delarna av landet.

Om man bor i Stockholmsområdet bör man nog ha koll på vädret för rätt kraftig nederbörd är på väg in från havet sydostlig riktning om man ser på SMHI väderradar.
Det ser ut att kunna komma 1 dm snö i Stockholm, hur i helvete kan det vara en katastrof?
Här på västkusten ligger redan ett vackert snötäcke.
Citera
2026-01-03, 12:53
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Och de använde röd varning. ""Mycket allvarliga konsekvenser för samhället, stor fara för allmänheten."

Vad har de ens kvar att använda vid krig för uttryck? De slänger sig med "mycket allvarliga faror" när det handlar om någon decimeter snö i ett av de nordligaste länderna i världen. Patetiskt och oansvarig retorik som vattnar ur situationer när samhället verkligen hotas.
Ja de använde röd varning i ett relativt smalt och kort område norr om Gävle.
Ja det var för folk i det området.

Krig har väl för helvete inte med vädervarningar.

I området runt Kalmar infördes en orange varning igår och ändå var det 400 bilar som fastnade på E22.
Om du inte fattar kanske någon vuxen hos dig berätta mer.
Senast redigerad av Sunimod 2026-01-03 kl. 13:03.
Citera
2026-01-03, 12:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det ser ut att kunna komma 1 dm snö i Stockholm, hur i helvete kan det vara en katastrof?
Här på västkusten ligger redan ett vackert snötäcke.
Har jag påstått katastrof?

Och 1 dm snö till kan ställa till det om folk inte tar det lugnt tills de hunnit röja vägar.
Citera
2026-01-03, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jo, det kommer så mycket snö varje år.

Man kan varna. Men man skall inte överdriva och skrämma folk i onödan. Men man kan varna och ge rekommendationer.

Men hävda att detta är ovanligt, är att ta i.

Vanlig vinterväder!

Eftersom du har noll koll har jag tagit fram lite statistik för dig. Sedan 1945 har det hänt vid två tillfällen att Oskarshamn har fått minst 50 cm snö på ett dygn:

3-4 januari 1985: 72 cm snö på ett dygn
2-3 januari 2025: 53cm snö på ett dygn

Det här är alltså den andra gånger på 80 år (!) som Oskarshamn får minst 50 cm snö på ett dygn. Om detta inte är ovanligt så är då fan inget det.
Senast redigerad av Jal16 2026-01-03 kl. 13:15.
Citera
2026-01-03, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Eftersom du har noll koll har jag tagit fram lite statistik för dig. Sedan 1945 har det hänt vid två tillfällen att Oskarshamn har fått minst 50 cm snö på ett dygn:

3-4 januari 1985: 72 cm snö på ett dygn
2-3 januari 2025: 53cm snö på ett dygn

Det här är alltså den andra gånger på 80 år (!) som Oskarshamn får minst 50 cm snö på ett dygn. Om detta inte är ovanligt så är då fan inget det.
Förde första, så är det fascinerade att datumet är i princip exakt samma datum, som idag. Alltså i princip exakt för 80 år sedan.

För det andra, så saknas det källa på det du skriver om.

Jag säger. Var rädd i denna väder, men jag säger samtidigt att denna väder är precis som det har alltid varit under vintern.

Problemet är att när media hävdar att detta är något stort och menar att detta är ovanligt, så reagerar befolkningen exakt samma sak och tänker på att detta är ovanligt. Men detta sker varje år, men denna typ av vinterväder.
Citera
2026-01-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Förde första, så är det fascinerade att datumet är i princip exakt samma datum, som idag. Alltså i princip exakt för 80 år sedan.

För det andra, så saknas det källa på det du skriver om.

Jag säger. Var rädd i denna väder, men jag säger samtidigt att denna väder är precis som det har alltid varit under vintern.

Problemet är att när media hävdar att detta är något stort och menar att detta är ovanligt, så reagerar befolkningen exakt samma sak och tänker på att detta är ovanligt. Men detta sker varje år, men denna typ av vinterväder.

Visst är det fascinerande.

Anledningen att det saknas källa är att jag själv gått in på smhi.se, laddat ner snödjupsdata för Oskarshamn och använt excel för att hitta vilka datum som haft snödjupsökningar på minst 50 cm. Av ren nyfikenhet eftersom meteorologi är ett av mina hobbyintressen. Du är välkommen att göra detsamma om du inte tror mig.

I och med att detta inte har hänt i Oskarshamn sedan 1985 så är det också något ovanligt. Det kanske är normalt vinterväder där du befinner dig. Det betyder inte att det är samma i hela landet.
Senast redigerad av Jal16 2026-01-03 kl. 13:35.
Citera
2026-01-03, 13:33
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ja de använde röd varning i ett relativt smalt och kort område norr om Gävle.
Ja det var för folk i det området.

Krig har väl för helvete inte med vädervarningar.

I området runt Kalmar infördes en orange varning igår och ändå var det 400 bilar som fastnade på E22.
Om du inte fattar kanske någon vuxen hos dig berätta mer.

Är du trög? Retoriken de använder vattnar ur möjlig retorik vid exempelvis krig. Vad menar du att de ska säga i en krigssituation, om de redan använt "mycket stor fara för allmänheten". Detta språk låter snarare passande för terrorism eller krig. Inte för "det snöar och är halt på vägarna".
Citera
2026-01-03, 13:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Är du trög? Retoriken de använder vattnar ur möjlig retorik vid exempelvis krig. Vad menar du att de ska säga i en krigssituation, om de redan använt "mycket stor fara för allmänheten". Detta språk låter snarare passande för terrorism eller krig. Inte för "det snöar och är halt på vägarna".
Och detta var för ett mindre område ovanför Gävle.

Ja jag vet att man inte ska skrika "vargen kommer" men det var nog befogat att varna så kraftigt i det området. De har fått mycket snö och blåst.
Det har även varit många hushåll utan ström i områden runt Bollnäs och de hade en orange varning.

Bor du i det området eller varför klagar du?

Har du vettigare sätt att få folk att stanna hemma och inte ge sig ut på vägarna där det förväntas mycket snö och kraftig vind?
Citera
2026-01-03, 13:40
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Har jag påstått katastrof?

Och 1 dm snö till kan ställa till det om folk inte tar det lugnt tills de hunnit röja vägar.
Nötterna har ju tydligen gått ut med "röd" varning.

Citat:
"Mycket allvarliga konsekvenser för samhället, stor fara för allmänheten.
Vädervarningar på röd nivå innebär att vädret kan medföra mycket allvarliga konsekvenser för samhället. Vädret kan bli en stor fara för allmänheten och orsaka mycket allvarliga skador på egendom och miljö. Det finns en stor risk för omfattande störningar i olika tjänster i samhället, som till exempel i kollektivtrafik och blåljusverksamhet."
Citera
2026-01-03, 13:42
Medlem
Citat:

Finns inga röda varningar utfärdade just nu.

Enligt regnradar.se är ett kraftigt snöfallsområde på väg in mot södra Stockholm just nu. Det lär bli fullt snökaos och många panikslagna Stockholmare.
Senast redigerad av Jal16 2026-01-03 kl. 13:49.
Citera
2026-01-03, 13:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ja inom ett område norr om Gävle.
Västkusten som du bor har väl aldrig varit någon varning för, eller?

Jag tycker SMHI gjorde rätt men det tycker inte du.
Hur vill du vi ska få folk att fatta situationen och ställa bilen när det förväntas mycket snö och blåst?

Något OT
Jag har sommarhus på Västkusten och haft båt där.
När SMHI varnade för hård vind eller kuling och speciellt från sydväst lät jag givetvis båten ligga kvar vid bryggan.
Och givetvis så följer de flesta sådana varningar så slipper sjöräddningen gå ut i hårt väder och hjälpa folk som inte klarar sådant.

Här har vi samma läge. SMHI gick ut och varnade och de flesta i det röda området verkar tagit till sig varningen då få olyckor är rapporterade därifrån.
Senast redigerad av Sunimod 2026-01-03 kl. 14:09.
Citera
2026-01-03, 14:04
Medlem
Citat:

Inte i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in