2025-12-31, 17:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Även här gick en ruta under Johannes.

Just nu är det nästan kusligt lugnt, helt vindstilla och tyst, med en tydlig gloria runt månen. Klassiskt lugnet före stormen.
Enligt windy.com har ni ca 1 m/s nu så det stämmer säkert.

En bra sida att följa utveckling av nederbörd och vindar.
Citera
2025-12-31, 17:25
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja inte fel, bor på västkusten å här försvann elen i 1,5 Tim. fy fan vad handikappad man blir.
Jo, exakt. 1,5 timme utan el och man känner sig handikappad.

Samtidigt rapporterar P4 Gävleborg om folk här på landsbygden som varit utan ström i fyra dygn efter Johannes. Utan vatten, utan värme och utan telekommunikation.

Det blir rätt komiskt när folk längre bort avfärdar varningar som ”hysteri”. För här handlar det inte om mysstämning eller lite snö på uppfarten, utan om att samhället faktiskt slutar fungera.

Skillnaden mellan ”lite irriterande” och ”riktigt illa” är ofta bara några mil och ett nedfallet träd.
Citera
2025-12-31, 17:28
Medlem
Citat:
Jo, exakt. 1,5 timme utan el och man känner sig handikappad.

Samtidigt rapporterar P4 Gävleborg om folk här på landsbygden som varit utan ström i fyra dygn efter Johannes. Utan vatten, utan värme och utan telekommunikation.

Det blir rätt komiskt när folk längre bort avfärdar varningar som ”hysteri”. För här handlar det inte om mysstämning eller lite snö på uppfarten, utan om att samhället faktiskt slutar fungera.

Skillnaden mellan ”lite irriterande” och ”riktigt illa” är ofta bara några mil och ett nedfallet träd.
Ja så är det ju, kan man bara hålla värmen å har tillgång till mat går det an, mobilen laddade jag i bilen.
Citera
2025-12-31, 17:34
Medlem
KlasLunds avatar
SVT uppdaterar nu med tydligare ton: ”det kommer att vräka ner på snedden”, polisen uppmanar uttryckligen folk att stanna hemma och SMHI betonar att röda snövarningar är ovanliga.

Edit: I SVT:s direktsändning säger man rakt ut att boende i det röda området bör förbereda sig på det värsta. Det är ovanligt språkbruk.
Senast redigerad av KlasLund 2025-12-31 kl. 17:51.
Citera
2025-12-31, 17:51
Medlem
526s avatar
I Stockholm är det lugnt. Ska det komma hit också?
Citera
2025-12-31, 17:54
Medlem
Doddodiddis avatar
Citat:
Det blir lite missvisande att det handlar om Gävle. Den röda varningen ligger ju inte över Gävle stad, utan strax norr om Ockelbo och upp mot Bergsjö, alltså Söderhamn/Hudiksvall med inlandet däremellan.

Gävle ligger snarare i gränszonen med orange varning, medan den största risken för isolering och oframkomliga vägar är längre norrut och inåt landet.
Helt korrekt, det kan bli tufft för många inom vissa områden om det dämper ner så mycket som det rapporteras om, helst dom som sitter utan el ännu sen Johannes.
Citera
2025-12-31, 17:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
I Stockholm är det lugnt. Ska det komma hit också?
Inte så allvarligt som ett stycke uppåt.
Se YR så kommer Stockholm troligen få en hel del snö och blåsigt.
Citera
2025-12-31, 18:01
Avstängd
Och vi kommer ha milslånga köer runt om i Sverige för en sådan varning gör att folk bara MÅSTE ge sig ut
Citera
2025-12-31, 18:16
Medlem
Pizzadagen är imorgon, blir nog en hembeställning så babben får åka pulka.
Citera
2025-12-31, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det konstiga är väl att folk ger sig ut med bilen ändå.
å andra sidan har väl halva Sverige en xc60 å den kan väl inte köra fast.
Problemet är nog inte bilmodell i de flesta fallen 😂
Citera
2025-12-31, 18:39
Medlem
talcsofts avatar
Ska bli dåligt här med, bor i orange område, men kyl och frys är sprängfylld med julmat fortfarande. Så klarar mig utan att behöva ta mig någonstans. Det hoppas jag gäller de som innefattas av röd varning! Sätt powerbank på laddning. Fyll vattenflaskor
Senast redigerad av talcsoft 2025-12-31 kl. 18:41.
Citera
2025-12-31, 18:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Ska bli dåligt här med, bor i orange område, men kyl och frys är sprängfylld med julmat fortfarande. Så klarar mig utan att behöva ta mig någonstans. Det hoppas jag gäller de som innefattas av röd varning! Sätt powerbank på laddning. Fyll vattenflaskor

Vad händer?

Är undergången nära och vi ska leva på julmat i en vecka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in