Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 16:42
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om du har möjlighet vore det bra om du kunde skriva i den här tråden hur ni blir påverkade av ovädret. Kanske kan få en del att fatta allvaret i varningarna som SMHI tar fram.
Absolut. Om internet och ström håller ska jag uppdatera hur det utvecklar sig här, så folk får en bild av hur det faktiskt slår i det röda området.
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Lutar trädet mot takfoten eller hur ser det ut?
Täcker försäkringsbolaget kostnaderna som blir ?
Ett helvete med dessa träd när det är storm, jag har ett trettiotal träd på tomten och behöver ta ned ett par, ren tur hittills att inget fallit mot huset
Ligger tvärs över taket upp över nock, inte mot takfoten. Försäkringen är inkopplad men åtgärd har fått vänta pga belastningen efter Johannes.
Citera
2025-12-31, 16:46
Medlem
[Assman]s avatar
Fan va skönt att äntligen få använda vikplogen 👍

Hoppas det blir mycket snö och lite drama.
Citera
2025-12-31, 16:46
Medlem
Det konstiga är väl att folk ger sig ut med bilen ändå.
å andra sidan har väl halva Sverige en xc60 å den kan väl inte köra fast.
Citera
2025-12-31, 16:52
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Dåre.
Johannes gällde Norrland och det finns gott om bilder som visar förödelsen.
När det gäller snöovädret Anna så finns mer information på SMHI sidan.

Endast idioter tar inte till sig varningar för de områden det gäller utan gnäller för att de inte blev påverkade då de befinner sig i helt andra delar av landet.

Jaja vi får väl se. Satsar på lätt bris som i alla andra SVT woke stormar
Citera
2025-12-31, 16:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det konstiga är väl att folk ger sig ut med bilen ändå.
å andra sidan har väl halva Sverige en xc60 å den kan väl inte köra fast.
Jo det rapporterade de inom räddningstjänsten om att de var förvånade över hur många som var ute och körde på vägarna trots varningar om stormen Johannes.

Kommer troligen bli så igen och sedan gnäller man på att det tog lång tid innan de hade röjt så de kunde fortsätta.

Jag bor i Västsverige och ska kanske ut på vägarna här på fredagen men det bestämmer jag på fredag förmiddag om det är lämpligt och kan flytta fram det till någon eller några dagar senare.
Här kommer det troligen inte så mycket snö men kan bli rejält halt och även om jag har bra däck så är det inte säkert att andra har det.
Citera
2025-12-31, 16:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jaja vi får väl se. Satsar på lätt bris som i alla andra SVT woke stormar
Knappast i de områdena de har varning för.
Var bor du som tror de hittar på sagor?
Citera
2025-12-31, 16:56
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det kommer gå bra. Tack vare varningarna hinner man ju ändå förbereda sig någorlunda. Har satt några powerbanks på laddning, fyllt på med ved och ska tack och lov inte ut på några vägar.

Tack för omtanken och tack för tråden.

Om Du bor i eget hus är ett bensindriven elverk mycket bekvämt att ha.
Jag hade ett när jag bodde i hus.
Vid strömavbrott var mitt hus ett av de få i vilket lampor lyste... 👍
Jag hade dessutom öppen spis med insats, samt gashäll så jag kunde laga mat.
Citera
2025-12-31, 17:00
Medlem
jtds avatar
Var i stugan när vindarna begav sig och har fortfarande inte helt kunnat reparera taket, saknas plattor på några ställen och det flög isolering åt helvete överallt. Två rutor rök också, ett på boningskåken och ett på uthuset. En 10m gran lutar mot kåken. Jag skiter i det nu. Hemma över nyår. Åker dit i vår och tänder på istället.
Citera
2025-12-31, 17:06
Medlem
Paris24s avatar
Även Stockholm centralt ska få 7-12 cm snö imorgon enligt min app. Spännande, mina schweiziska bergsklättrarskor är framtagna.

Gott Nytt år!
Citera
2025-12-31, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Om Du bor i eget hus är ett bensindriven elverk mycket bekvämt att ha.
Jag hade ett när jag bodde i hus.
Vid strömavbrott var mitt hus ett av de få i vilket lampor lyste... 👍
Jag hade dessutom öppen spis med insats, samt gashäll så jag kunde laga mat.
Ja inte fel, bor på västkusten å här försvann elen i 1,5 Tim. fy fan vad handikappad man blir.
Citera
2025-12-31, 17:15
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Var i stugan när vindarna begav sig och har fortfarande inte helt kunnat reparera taket, saknas plattor på några ställen och det flög isolering åt helvete överallt. Två rutor rök också, ett på boningskåken och ett på uthuset. En 10m gran lutar mot kåken. Jag skiter i det nu. Hemma över nyår. Åker dit i vår och tänder på istället.
Även här gick en ruta under Johannes.

Just nu är det nästan kusligt lugnt, helt vindstilla och tyst, med en tydlig gloria runt månen. Klassiskt lugnet före stormen.
Citera
2025-12-31, 17:18
Medlem
Sunimods avatar
SMHI har utökat varningen nu och orange område täcker nu Gävle, Uppsala och Norrtälje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in