Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 12:38
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Ser en och annan idiot som inte tar åt sig av varningarna. Väldigt egoistiskt och korkat. Räddningstjänsten kommer ha tillräckligt att göra utan att okunniga idioter skapar mer problem. Viktiga jobb som sjukvård, hemtjänst m.fl måste fungera och kunna komma fram.
Dessvärre kommer vi säkert även se tradare som vägrar vänta på bättre väglag och då skapa än mer trafikproblem.

Jag tror du vet var den här mentaliteten kommer ifrån.
När andra missköter sig ska andra ställa upp och arbeta och betala, vissa ska inte behöva göra nått.
Citera
2026-01-01, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nu har klimatkatastrofen nått Stockholms innerstad (jag vet inte hur det är i förorterna för jag hänger inte där . . om ni trodde det)

Jag beskådar med skräck Anna utanför mina fönster - hon är vit och ser blöt ut. Det är hemskt.

En vanlig snöstorm då med andra ord..
Citera
2026-01-01, 13:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
En vanlig snöstorm då med andra ord..
Trams

För att kallas storm krävs medelvind med minst hastigheten 24,5 m/s

Var hittar du fakta om att det blåser storm?

SMHI har gått ut med varningar för vissa områden vilket du bör ta del av innan du skriver inlägg.
Citera
2026-01-01, 13:10
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Trams

SMHI har gått ut med varningar för vissa områden vilket du bör ta del av innan du skriver inlägg.
Ingen storm men väldigt stora snömängder i Söderort. Ser inte ut att vara mycket vind men jag ska strax ut så vi får se.
Citera
2026-01-01, 13:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Ingen storm men väldigt stora snömängder i Söderort. Ser inte ut att vara mycket vind men jag ska strax ut så vi får se.
Kan inte hitta några större mängder runt eller i Stockholm om man ser på trafik kameror för området.

Ser ut att vara max 10 cm.
Ta det försiktigt om du ska ut och återkom gärna med hur det var,
Citera
2026-01-01, 13:16
Medlem
Imnshos avatar
Rapport från 5 km promenad för att skaka ner nyårssupén: oskön

Såg inga rickshaws framförda av personer från den sydasiatiska subkontinenten. Men jag räknar med att en armada av denna samhällskritiska funktion snart rycker ut för pizzaleveranser. Hoppas att vi har en välfungerande integrationspolitisk snöröjning!
Citera
2026-01-01, 13:17
Medlem
Citat:
Trams

Man brukar säga snöstorm i vardagligt tal när de blåser och snöar jag pratar inte om meteorologiska tal som vindhastighet
Citera
2026-01-01, 13:20
Medlem
Citat:
Trams

Jag har pratat med vänner som bor i röda området. (gränsen). De har fått kanske runt 30cm snö och det är innan Anna har anlänt på riktigt, om man ska tro SMHI.
Citera
2026-01-01, 13:21
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Man brukar säga snöstorm i vardagligt tal när de blåser och snöar jag pratar inte om meteorologiska tal som vindhastighet
Snöoväder är bättre benämning om det blåser och snöar kraftigt.
Snöstorm låter som kvällspressens förvridna sätt där snö smockan slår till ett liknande exempel.
Citera
2026-01-01, 13:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag har pratat med vänner som bor i röda området. (gränsen). De har fått kanske runt 30cm snö och det är innan Anna har anlänt på riktigt, om man ska tro SMHI.
Då finns det stor risk att det blir mycket snö.
Detta ihop med all nerblåsta träd i området. Kommer bli ett elände för de som röjer upp efter stormen Johannes och troligen risk för mer strömavbrott med snötyngda träd som ännu inte rasat över ledningar.
Citera
2026-01-01, 13:27
Medlem
Citat:
Trams

Termen snöstorm behöver inte betyda mer än 24,5 m/s vind.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B6storm

SMHI använder också det.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vaderprognoser/vadersprak-vad-betyder-orden

Citat:
Snöstorm: Snöfall, kraftig blåst och mycket dålig sikt. Snödrivor blockerar en del vägar. Vinden behöver inte nå ända upp till äkta stormstyrka för att det ska kallas för snöstorm. På Öland pratar man om fåk.
Senast redigerad av poiuy1298 2026-01-01 kl. 13:33.
Citera
2026-01-01, 13:34
Medlem
Riksreptilens avatar
Rejält regnande som förväntat i Göteborg, så prognosen är hårda arbetspass för Foodoras anställda hela Pizzadagen. 🍕
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in