• 2
  • 3
2006-10-03, 23:00
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Krabban blev mycket bra! Kokade den i 15 minuter med dill och en massa salt(fick tyvrr inte tag i dillfrn). Sen blev det frska tigerrkor som jag stekte med vitlk och chili. Till krabban s drack jag spansk cider (den r otroligt god!) och till rkorna den asiatiska len Tiger. Jag vgade inte kpa havskrftorna fr dom var levande och jag visste inte om det gicka bra att frsa p dom levande eller om man skulle koka dom frst. Antagligen s skulle det inte varit ngot problem att frsa dem levande men det blev frska tigerrkor istllet iaf. Som dessert s blev det lite frukt, golden kiwi, den r s mycket godare n den grna vanliga. Och jag mste nstan sga att jag tyckte krabban blev bttre n hummern, krabba r verkligen gott! Jag som inte har tyckt att krabba r nt speciellt tidigare, detta kommer i repris!

Bra att det blev lyckat

En kinesiska jag knner, tillika kock p en kinesrestaurang i stan brukar steka humrar och krftor levande, hon anvnder sig av en liten pinne att fra in i "de onmnbara hlen" lite ltt p skaldjuren s att de gr ifrn sig innan de steks, fr liksom mnniskor som ofta skiter p sig eller kissar p sig i ddsgonblicket r tydligen alla levande varelser likadana, och i detta fall pverkar exkrementer och urin smaken d skaldjuren ligger i pannan.
Jag vet att det hr inte lter som den mest smakliga informationen, (min fru har hgtidligen efter att hon hrde min kinesiska vns beknnelse prompt vgrat att steka skaldjur levande t.ex.) men den kan vara nog s nyttig att veta om man planerar dylika experiment sjlv.
Citera
2006-10-03, 23:08
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Bra att det blev lyckat

En kinesiska jag knner, tillika kock p en kinesrestaurang i stan brukar steka humrar och krftor levande, hon anvnder sig av en liten pinne att fra in i "de onmnbara hlen" lite ltt p skaldjuren s att de gr ifrn sig innan de steks, fr liksom mnniskor som ofta skiter p sig eller kissar p sig i ddsgonblicket r tydligen alla levande varelser likadana, och i detta fall pverkar exkrementer och urin smaken d skaldjuren ligger i pannan.
Jag vet att det hr inte lter som den mest smakliga informationen, (min fru har hgtidligen efter att hon hrde min kinesiska vns beknnelse prompt vgrat att steka skaldjur levande t.ex.) men den kan vara nog s nyttig att veta om man planerar dylika experiment sjlv.

Tack fr vgledningen i mitt krabblagande!

Hahaha, ja det lter ju ckligt men samtidigt har hon nog rtt! Man vill ju inte att dyrgriparna ska smaka urin nr man ter dom.
Citera
2006-10-03, 23:13
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Tack fr vgledningen i mitt krabblagande!

Hahaha, ja det lter ju ckligt men samtidigt har hon nog rtt! Man vill ju inte att dyrgriparna ska smaka urin nr man ter dom.

Varsgod.

Nej det var nog det som hnde d frugan fick in ett gng stekta skaldjur p en krog p Fuerteventura, de hade inte preparerat skaldjuren och allt hade en air av soptunna. Inget att rekommendera allts, och enligt min bttre hlft det vrsta hon smakat...
Citera
2006-10-03, 23:16
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Varsgod.

Nej det var nog det som hnde d frugan fick in ett gng stekta skaldjur p en krog p Fuerteventura, de hade inte preparerat skaldjuren och allt hade en air av soptunna. Inget att rekommendera allts, och enligt min bttre hlft det vrsta hon smakat...

Lter inte som ett drmscenario...
Citera
2006-10-03, 23:19
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Lter inte som ett drmscenario...

Knappast, och min fru gjorde samma sak som din smiley p slutet. Att jag sjlv fick in en pizza samtidigt gjord p sconesdeg och med ketchup som "tomatss" bekrftade knappast nt frtroende fr den restaurangen.
len gick dock att dricka men det var en klen trst i elndet
Citera
2006-10-03, 23:24
Medlem
k1ng3ns avatar
Lite OT men men ....
Dags fr muslor nu d va? Vilken av spaniens kuster bor du nrmst? Bor du i dom norra (helst nordvstra) mste du verkligen ge dig p ett stort musselkok.
Det r verkligen gott.

Mitt favoritrecept r nstan lika enkelt som klassiskt.
Frs chalottenlk, vitlk och anis i olivolja p hg vrme.
Nr lken r helt genomskinlig slnger du i dom tvttade musslorna (sjlvklart har du slngt dom som inte stngt sig nr du tvttade dom) och hller p ngon dl vitt vin.
P med lock och skaka runt kastrullen lite, tar bar ngon minut innan det r klart. Slng alla musslor som inte ppnat sig och njut!
Citera
2006-10-04, 08:42
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1ng3n
Lite OT men men ....
Dags fr muslor nu d va? Vilken av spaniens kuster bor du nrmst? Bor du i dom norra (helst nordvstra) mste du verkligen ge dig p ett stort musselkok.
Det r verkligen gott.

Mitt favoritrecept r nstan lika enkelt som klassiskt.
Frs chalottenlk, vitlk och anis i olivolja p hg vrme.
Nr lken r helt genomskinlig slnger du i dom tvttade musslorna (sjlvklart har du slngt dom som inte stngt sig nr du tvttade dom) och hller p ngon dl vitt vin.
P med lock och skaka runt kastrullen lite, tar bar ngon minut innan det r klart. Slng alla musslor som inte ppnat sig och njut!

Jor, musslor gr jag titt som ttt! Mitt recept r fljande:

Frs scharlottenlk och vitlk i olivolja
Lgg i dom putsade musslorna, rr runt dom och frs p i ngra sekunder
Hll i vitt vin och p med lock, nr alla r ppnade s r dom klara
Str ver en massa persilja eller koriander

Mnga kr med fiskbuljong ocks men jag fredrar utan, blir mer "ren" musselsmak d tycker jag.
Citera
2008-07-09, 18:22
Medlem
Roger Pontares avatar
Idag tog jag fram den stora hummergrytan och slngde i 3 levande bestar frn Kanada. Serveras med en cava. Gslever och en muscat till frrtt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in