2006-10-03, 23:00
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Krabban blev mycket bra! Kokade den i 15 minuter med dill och en massa salt(fick tyvärr inte tag i dillfrön). Sen blev det färska tigerräkor som jag stekte med vitlök och chili. Till krabban så drack jag spansk cider (den är otroligt god!) och till räkorna den asiatiska ölen Tiger. Jag vågade inte köpa havskräftorna för dom var levande och jag visste inte om det gicka bra att fräsa på dom levande eller om man skulle koka dom först. Antagligen så skulle det inte varit något problem att fräsa dem levande men det blev färska tigerräkor istället iaf. Som dessert så blev det lite frukt, golden kiwi, den är så mycket godare än den gröna vanliga. Och jag måste nästan säga att jag tyckte krabban blev bättre än hummern, krabba är verkligen gott!
Jag som inte har tyckt att krabba är nåt speciellt tidigare, detta kommer i repris! 

Bra att det blev lyckat

En kinesiska jag känner, tillika kock på en kinesrestaurang i stan brukar steka humrar och kräftor levande, hon använder sig av en liten pinne att föra in i "de onämnbara hålen" lite lätt på skaldjuren så att de gör ifrån sig innan de steks, för liksom människor som ofta skiter på sig eller kissar på sig i dödsögonblicket är tydligen alla levande varelser likadana, och i detta fall påverkar exkrementer och urin smaken då skaldjuren ligger i pannan.
Jag vet att det här inte låter som den mest smakliga informationen, (min fru har högtidligen efter att hon hörde min kinesiska väns bekännelse prompt vägrat att steka skaldjur levande t.ex.) men den kan vara nog så nyttig att veta om man planerar dylika experiment själv.