2006-10-03, 23:00
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Krabban blev mycket bra! Kokade den i 15 minuter med dill och en massa salt(fick tyvrr inte tag i dillfrn). Sen blev det frska tigerrkor som jag stekte med vitlk och chili. Till krabban s drack jag spansk cider (den r otroligt god!) och till rkorna den asiatiska len Tiger. Jag vgade inte kpa havskrftorna fr dom var levande och jag visste inte om det gicka bra att frsa p dom levande eller om man skulle koka dom frst. Antagligen s skulle det inte varit ngot problem att frsa dem levande men det blev frska tigerrkor istllet iaf. Som dessert s blev det lite frukt, golden kiwi, den r s mycket godare n den grna vanliga. Och jag mste nstan sga att jag tyckte krabban blev bttre n hummern, krabba r verkligen gott!
Jag som inte har tyckt att krabba r nt speciellt tidigare, detta kommer i repris! 

Bra att det blev lyckat

En kinesiska jag knner, tillika kock p en kinesrestaurang i stan brukar steka humrar och krftor levande, hon anvnder sig av en liten pinne att fra in i "de onmnbara hlen" lite ltt p skaldjuren s att de gr ifrn sig innan de steks, fr liksom mnniskor som ofta skiter p sig eller kissar p sig i ddsgonblicket r tydligen alla levande varelser likadana, och i detta fall pverkar exkrementer och urin smaken d skaldjuren ligger i pannan.
Jag vet att det hr inte lter som den mest smakliga informationen, (min fru har hgtidligen efter att hon hrde min kinesiska vns beknnelse prompt vgrat att steka skaldjur levande t.ex.) men den kan vara nog s nyttig att veta om man planerar dylika experiment sjlv.