2006-09-09, 09:28
Medlem
Roger Pontares avatar
Hummerkoket gick bra! Jag kpte inhemsk (spansk) hummer fr 41 euro/kilot, den kanadensiska kostade endast 21 euro/kilot, men jag ville prva den spanska. Ca 700 gram styck, lagom storlek. Kokade ca 15 minuter innan dom flt upp. Kndes lite rtt nr man kastade i dom i det kokande vattnet men det var bortglmt nr dom var serverade, hade nog nskat att man hade haft nn ss till, det blev aningen trkigt med bara hummer tycker jag s hr i efterhand. Men jag r egentligen ingen fantast nr det gller skaldjur, hummer r lite verskattat har jag alltid tyckt och tycker nog det fortfarande, men visst r det gott!
Det blev gslever till frrtt, serverade den med codonyat, blev bra! Tyvrr orkade man inte osten efter hummern s den sparade vi till idag, fr bli en fet ostbricka ikvll istllet. Till maten s drack jag en cava som heter Kripta, en av Spaniens absolut bsta cavor.
Citera
2006-09-09, 10:56
Medlem
Seamus Costellos avatar
Vad najs! Jag har grna en lite stark ss till skaldjur, gjord p paprika eller tomat. Billiga humrar, fr man sga.
Jag t en skaldjursgrej p Cangrejo Loco i din hemstad, man fick in ett sjujvla lass med hummer, musslor, rkor, krabba, allt mjligt. Ville inte se ett skaldjur efter det... Ltt att verdosera...
Citera
2006-09-09, 19:33
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Vad najs! Jag har grna en lite stark ss till skaldjur, gjord p paprika eller tomat. Billiga humrar, fr man sga.
Jag t en skaldjursgrej p Cangrejo Loco i din hemstad, man fick in ett sjujvla lass med hummer, musslor, rkor, krabba, allt mjligt. Ville inte se ett skaldjur efter det... Ltt att verdosera...

Hrligt, skaldjursplat r aldrig fel, mste prva Cangrejo Loco nn gng!
Citera
2006-10-03, 15:55
Medlem
Roger Pontares avatar
Nu r det dags fr ett krabbkok! Jag ska koka den ikvll s jag behver pronto tips p tlllbehr och koktid!
Citera
2006-10-03, 16:46
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Nu r det dags fr ett krabbkok! Jag ska koka den ikvll s jag behver pronto tips p tlllbehr och koktid!

http://hem.passagen.se/kent.andersson/Krabba.htm

scrolla ner p den sidan s har du ett fint tips
Citera
2006-10-03, 16:51
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
http://hem.passagen.se/kent.andersson/Krabba.htm

scrolla ner p den sidan s har du ett fint tips

Kanon! Dr fanns all info! Tack Myson!

Tillbehr, ngra tips dr? Ss?
Citera
2006-10-03, 16:56
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Kanon! Dr fanns all info! Tack Myson!

Tillbehr, ngra tips dr? Ss?

Varsgod.

Ska du bara ha den kokt s brukar jag tycka om att ta den som den r, medan min fru gillar den kokta krabban i en sallad, som du kan svnga ihop med lite sallad, tomater, ett hrdkokt gg och rhode island/cocktailss till.
Citera
2006-10-03, 17:01
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Varsgod.

Ska du bara ha den kokt s brukar jag tycka om att ta den som den r, medan min fru gillar den kokta krabban i en sallad, som du kan svnga ihop med lite sallad, tomater, ett hrdkokt gg och rhode island/cocktailss till.

Ok, jag ska frsa lite havskrftor i chili och vitlk och ha ngra vid sidan om ocks. Men det lt bra med sallad med gg, kr nog en sn som vid sidan av iaf.
Citera
2006-10-03, 17:04
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ok, jag ska frsa lite havskrftor i chili och vitlk och ha ngra vid sidan om ocks. Men det lt bra med sallad med gg, kr nog en sn som vid sidan av iaf.

Japp, kom bara ihg att ta krabban fre havskrftorna

Chilismak kan dda den milda, fina krabbsmaken. Skulle kunna rekommendera l rakt igenom om ni har chili till havskrftorna, eller varfr inte en god cava till krabban och l till krftorna?
Citera
2006-10-03, 17:07
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Japp, kom bara ihg att ta krabban fre havskrftorna

Chilismak kan dda den milda, fina krabbsmaken. Skulle kunna rekommendera l rakt igenom om ni har chili till havskrftorna, eller varfr inte en god cava till krabban och l till krftorna?

Bra tips! Jag ska nog lyxa till det med en champagne till krabban och lite god l till havskrftorn.
Citera
2006-10-03, 17:12
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Bra tips! Jag ska nog lyxa till det med en champagne till krabban och lite god l till havskrftorn.

OK det lter bra, och givetvis funkar det med champagne ocks
Citera
2006-10-03, 22:54
Medlem
Roger Pontares avatar
Krabban blev mycket bra! Kokade den i 15 minuter med dill och en massa salt(fick tyvrr inte tag i dillfrn). Sen blev det frska tigerrkor som jag stekte med vitlk och chili. Till krabban s drack jag spansk cider (den r otroligt god!) och till rkorna den asiatiska len Tiger. Jag vgade inte kpa havskrftorna fr dom var levande och jag visste inte om det gicka bra att frsa p dom levande eller om man skulle koka dom frst. Antagligen s skulle det inte varit ngot problem att frsa dem levande men det blev frska tigerrkor istllet iaf. Som dessert s blev det lite frukt, golden kiwi, den r s mycket godare n den grna vanliga. Och jag mste nstan sga att jag tyckte krabban blev bttre n hummern, krabba r verkligen gott! Jag som inte har tyckt att krabba r nt speciellt tidigare, detta kommer i repris!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in