• 1
  • 2
2006-09-07, 13:46
Medlem
Roger Pontares avatar
Jag är sugen på att köpa levande hummer eller krabba imorgon och koka hemma, så som rubriken lyder, hur gör man?
Citera
2006-09-07, 14:01
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Jag är sugen på att köpa levande hummer eller krabba imorgon och koka hemma, så som rubriken lyder, hur gör man?

I med dem i grytan bara i saltat vatten, när de flyter upp till ytan är de klara
Citera
2006-09-07, 14:42
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
I med dem i grytan bara i saltat vatten, när de flyter upp till ytan är de klara

Ok, det låter ju väldigt enkelt! Så man behöver inte ta tid då utan dom är klara så fort dom flyter till ytan?

Ska man kyla dom sen? Hur länge bör dom ligga i kylskåp innan man äter?
Citera
2006-09-07, 15:42
Medlem
Hajar i poolen?s avatar
Till varje levande hummer används 2,5 liter vatten och 3/4 dl salt.
Koka upp vattnet med saltet. Lägg ner hummern med huvudet före i det häftigt kokande vattnet. Täck över med lock och låt vattnet koka upp igen innan nästa hummer läggs i. Koka humrarna under lock. Börja tidtagningen när vattnet kokar upp på nytt. Liten hummer (300-500 gram) ska koka 6 - 7 minuter. Större hummer (500-800 gram) 8 - 15 minuter. Koka ej för länge, hummerköttet kan annars ibland bli träig i smaken. Låt hummern svalna i spadet. Man måste lära sig uppskatta hummer för att den ska smaka bäst. Smaklig måltid.

Taget från http://hem.passagen.se/kent.andersson/Hummer.htm
Citera
2006-09-07, 16:13
Medlem
Seamus Costellos avatar
Fan vad gott! Hörru Pontare, är det spanska humrar? Vad kostar dom rackarna?
Citera
2006-09-07, 16:59
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ok, det låter ju väldigt enkelt! Så man behöver inte ta tid då utan dom är klara så fort dom flyter till ytan?

Ska man kyla dom sen? Hur länge bör dom ligga i kylskåp innan man äter?

Jag gör så i a f, det tar runt 4-19 minuter beroende på storlek, är det små 250 grammare går det snabbare än en bjässe på över 2 kilo.

Jag låter dem svalna till innan jag stoppar dem i kylen.
Citera
2006-09-07, 17:36
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Fan vad gott! Hörru Pontare, är det spanska humrar? Vad kostar dom rackarna?

Japp, tänkte köpa på Cortes Ingles imorgon, dom är inte svindyra, om jag inte är helt ute och cyklar så var det 20-30 euro/kilot för levande hummer. Dom har tre sorter att välja mellan, antagligen så är Cortes Ingles dyrast men det ser fräscht och bra ut i deras fiskdisk.
Citera
2006-09-07, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hajar i poolen?
Till varje levande hummer används 2,5 liter vatten och 3/4 dl salt.
Koka upp vattnet med saltet. Lägg ner hummern med huvudet före i det häftigt kokande vattnet. Täck över med lock och låt vattnet koka upp igen innan nästa hummer läggs i. Koka humrarna under lock. Börja tidtagningen när vattnet kokar upp på nytt. Liten hummer (300-500 gram) ska koka 6 - 7 minuter. Större hummer (500-800 gram) 8 - 15 minuter. Koka ej för länge, hummerköttet kan annars ibland bli träig i smaken. Låt hummern svalna i spadet. Man måste lära sig uppskatta hummer för att den ska smaka bäst. Smaklig måltid.

Taget från http://hem.passagen.se/kent.andersson/Hummer.htm

Stammer inte, vissa sager att det skulle vara mindre plagsamt for hummern om man gor sa, men vad spelar en halv sekund for roll (?), om ens det...

Battre att lagga ned stjarten forst utifall hummern skulle borja vifta och ha sig...
Citera
2006-09-08, 09:03
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Japp, tänkte köpa på Cortes Ingles imorgon, dom är inte svindyra, om jag inte är helt ute och cyklar så var det 20-30 euro/kilot för levande hummer. Dom har tre sorter att välja mellan, antagligen så är Cortes Ingles dyrast men det ser fräscht och bra ut i deras fiskdisk.
Det var väldigt billigt! För övrigt skulle jag gärna bo i Cortes Ingles´delikatessavdelning. Vältra mig i nya diskar varje kväll. Smaklig måltid, berätta hur det gick!
Citera
2006-09-08, 09:33
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Det var väldigt billigt! För övrigt skulle jag gärna bo i Cortes Ingles´delikatessavdelning. Vältra mig i nya diskar varje kväll. Smaklig måltid, berätta hur det gick!

Jag är inte helt säker på priset, men tror att det låg däromkring. Jag rapporterar imorgon hur det gick!
Jag hade tänkt mig middagen enlig följande:

Förrätt: Gåslever med lite flingsalt på

Huvudrätt: Hummer med romansallad och citron

Dessert: Ostbricka, Tryffelbrie, Chauvignol(en fransk getost), och Camenbert

Dryck: Det blir cava rakt igenom, till osten blir det dock portvin.

Mycket lättlagat egentligen, ostbricka passar väldigt bra som avslut då hummer inte är så mäktigt, ofta kan det vara svårt att trycka i sig ost efter en bra middag.
Citera
2006-09-08, 10:23
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Jag är inte helt säker på priset, men tror att det låg däromkring. Jag rapporterar imorgon hur det gick!
Jag hade tänkt mig middagen enlig följande:

Förrätt: Gåslever med lite flingsalt på

Huvudrätt: Hummer med romansallad och citron

Dessert: Ostbricka, Tryffelbrie, Chauvignol(en fransk getost), och Camenbert

Dryck: Det blir cava rakt igenom, till osten blir det dock portvin.

Mycket lättlagat egentligen, ostbricka passar väldigt bra som avslut då hummer inte är så mäktigt, ofta kan det vara svårt att trycka i sig ost efter en bra middag.
Låter lysande! Har du flingsalt på gåslevern? Det får man väl prova då, jag brukar gilla att ha nåt sött, nån konfektyr av nåt slag eller tryffelhonung.
Citera
2006-09-08, 14:01
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Låter lysande! Har du flingsalt på gåslevern? Det får man väl prova då, jag brukar gilla att ha nåt sött, nån konfektyr av nåt slag eller tryffelhonung.

Ja sött passar också bra till gåslever, flingsalt blir lite dekorativt också, man har ju inga mängder, bara en touch.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in