Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-28, 11:35
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag äger ett par smycken som jag behöver få skickat till mig från Sverige, till ett grannland, utan att det blir stoppat i tullen och jag behöver betala tullavgift och moms.
Hur gör vi enklast detta?

Jag tänker att skicka det i ett paket blir stoppat i tullen. Men ett rekommenderat brev inte har lika stor chans att bli stoppat. Eller har jag fel?
Något annat sätt som annars finns?
Citera
2025-12-28, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag äger ett par smycken som jag behöver få skickat till mig från Sverige, till ett grannland, utan att det blir stoppat i tullen och jag behöver betala tullavgift och moms.

Jag tänker att skicka det i ett paket blir stoppat i tullen. Men ett rekommenderat brev inte har lika stor chans att bli stoppat. Eller har jag fel?

Gör rätt för dig, istället för att smuggla och begå tullbrott...
Citera
2025-12-28, 11:57
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Ett tips om du vill smuggla speciellt ifrån Sverige eller vice versa är att inte starta en tråd om det på flash forum.
Citera
2025-12-28, 11:57
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Gör rätt för dig, istället för att smuggla och begå tullbrott...

Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Ett tips om du vill smuggla speciellt ifrån Sverige eller vice versa är att inte starta en tråd om det på flash forum.

Smuggla?
Det är för helvete tre klackringar jag själv har köpt för längesedan, och som jag nu vill ha skickat hit av min familj utan att jag ska få betala tull och moms till grannlandet jag bor i.
Citera
2025-12-28, 12:04
Medlem
Citat:
Smuggla?
Det är för helvete tre klackringar jag själv har köpt för längesedan, och som jag nu vill ha skickat hit av min familj utan att jag ska få betala tull och moms till grannlandet jag bor i.

Ja, blir du ålagd att betala moms och tullavgifter och du vill kringgå detta så handlar det om smuggling.
Att importera värdeföremål kan vara belagd med avgifter och skatter av olika slag.
Kontakta ditt lokala tullkontor och förklara ditt ärende så kommer de hjälpa dig.
Citera
2025-12-28, 12:04
Medlem
Sereenas avatar
Är väl bara att skicka dom som gåva, eller?
Iaf om det är inom EU.
Citera
2025-12-28, 12:10
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, blir du ålagd att betala moms och tullavgifter och du vill kringgå detta så handlar det om smuggling.
Att importera värdeföremål kan vara belagd med avgifter och skatter av olika slag.
Kontakta ditt lokala tullkontor och förklara ditt ärende så kommer de hjälpa dig.

Smuggling.. Se det så du.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Är väl bara att skicka dom som gåva, eller?
Iaf om det är inom EU.

Ja, det gick förut. Men tidigare i år när jag fick en födelsedagspresent och det var det kryssat i att det var en gåva. Likväl fick jag betala tullavgift och moms.
Citera
2025-12-28, 12:19
Medlem
sebastian66s avatar
Det är ju så det fungerar i Sverige att man kan ha lite otur att man får betala skatt ibland.
Det kan väl inte röra sig om ett par tusenlappar eller?
Du kan ju alltid bestrida och hoppas på att det kan ses mellan fingrarna.
Samtidigt tror jag över att det kanske kan kosta dig ett par hundra Per sak du ska skicka.
Nu vet jag inte hur mycket värdet är men du kanske kan skicka det till olika paket.
Kan du inte skicka med något annat som tröjor byxor t-shirt eller något annat.
Det känns konstigt att bara skicka en ring eller något enkelt.
Citera
2025-12-28, 12:29
Medlem
godboys avatar
Citat:

Från ett näraliggande grannland? Mitt enkla tips i det läget är att åk och hämta det personligen. Är det möjligt att resa med båt, tåg, buss, bil så är det inte så stor risk för kontroll. Jag åker på alla våra nordiska länder (utom Island) och jag har väl blivit lätt kollad vid norska gränsen en gång på alla år och resor.
Citera
2025-12-28, 12:55
Medlem
Är det gåva mellan privatpersoner är det fritt från avgifter. Även i övrigt är det ingen tullplikt för sådana varor inom EU och ESS. I vart fall tar Sverige aldrig några avgifter vid privata gåvor. Huruvida mottagarlandet gör det är en annan sak
Citera
2025-12-28, 13:04
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det är ju så det fungerar i Sverige att man kan ha lite otur att man får betala skatt ibland.
Det kan väl inte röra sig om ett par tusenlappar eller?
Du kan ju alltid bestrida och hoppas på att det kan ses mellan fingrarna.
Samtidigt tror jag över att det kanske kan kosta dig ett par hundra Per sak du ska skicka.
Nu vet jag inte hur mycket värdet är men du kanske kan skicka det till olika paket.
Kan du inte skicka med något annat som tröjor byxor t-shirt eller något annat.
Det känns konstigt att bara skicka en ring eller något enkelt.

Bestrida är omöjligt. Tror jag. Norska tullen är nitiska.
Det går alltid att skriva ett lägre värde och hoppas på att de inte bryr sig. Då blir momsen och tullen lägre så klart. Så det går ju.
Jag tänkte själv det där med att packa de in i något. Men om de röntgar och ser det, blir det väll straffavgifter och dylikt. Och då ser det verkligen ut som om jag smugglar.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Från ett näraliggande grannland? Mitt enkla tips i det läget är att åk och hämta det personligen. Är det möjligt att resa med båt, tåg, buss, bil så är det inte så stor risk för kontroll. Jag åker på alla våra nordiska länder (utom Island) och jag har väl blivit lätt kollad vid norska gränsen en gång på alla år och resor.

Det går. Men det blir flyg. Omständigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kloktanke
Är det gåva mellan privatpersoner är det fritt från avgifter. Även i övrigt är det ingen tullplikt för sådana varor inom EU och ESS. I vart fall tar Sverige aldrig några avgifter vid privata gåvor. Huruvida mottagarlandet gör det är en annan sak

Som jag skrev, fick jag en födelsedagspresent tidigare i år. Föräldrer kryssade i att det var en gåva. Likväl fick jag betala mons och tull.
Senast redigerad av GormDenGamle 2025-12-28 kl. 13:13.
Citera
2025-12-28, 13:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloktanke

Händer dock att nån övernitisk postfitta får för sig att det inte är gåva mellan privatpersoner utan försök att gömma e-handel och tullbehandlar det likförbannat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in