Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-28, 13:08
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Ett tips om du vill smuggla speciellt ifrån Sverige eller vice versa är att inte starta en tråd om det på flash forum.

Varför inte? Tror du att det leder till att tullen spårar upp TS?
Citera
2025-12-28, 13:15
Medlem
Tull betalar man vid införsel. Sverige tar ingen tullavgift för utförsel Dock är det så att det i princip är tullfrihet mellan EU och EES-länder. Svensk tullmyndighet kan därför inte ge korrekt information utan Du måste vända Dig till mottagarlandet. Det skulle dock förvåna om de tar tull.

Beträffande moms finns ett komplicerat regelverk mellan länderna. Då Du är privatperson berör det dock inte Dig. Moms betalar den som är skattskyldig för moms och får då dessutom såväl ingående som utgående moms. Du är med all säkerhet inte momspliktig. I annat fall skulle du ha rätt att dra av den moms du betalat en gång i tiden.

Du kan nog skicka utan bekymmer.
Citera
2025-12-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Händer dock att nån övernitisk postfitta får för sig att det inte är gåva mellan privatpersoner utan försök att gömma e-handel och tullbehandlar det likförbannat.
Posten kollar aldrig något. De bara skickar. Tullen är bara intresserad av ingående gods
Citera
2025-12-28, 15:02
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Smuggling.. Se det så du.

Ja, det gick förut. Men tidigare i år när jag fick en födelsedagspresent och det var det kryssat i att det var en gåva. Likväl fick jag betala tullavgift och moms.
Du måste ha haft maximal otur eller så var det något väldigt dyrt blir väll tull på gåvor över ett visst värde även i norge.
Citera
2025-12-28, 15:28
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Färga det, typ köp en sprayburk och spraya så det ser ut som skit, sen tar du bort färgen med lacknafta.

Jag gjorde så när jag köpte guld utomlands.
Tullen hade inte ens öppnat och kontrollerat mitt paket då det såg ut som ett svart halsband
Citera
2025-12-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Är väl bara att skicka dom som gåva, eller?
Iaf om det är inom EU.

Inom EU betalar man inte införselavgifter som tull och moms.
Citera
2025-12-28, 18:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Bestrida är omöjligt. Tror jag. Norska tullen är nitiska.
Det går alltid att skriva ett lägre värde och hoppas på att de inte bryr sig. Då blir momsen och tullen lägre så klart. Så det går ju.
Jag tänkte själv det där med att packa de in i något. Men om de röntgar och ser det, blir det väll straffavgifter och dylikt. Och då ser det verkligen ut som om jag smugglar.

Det går. Men det blir flyg. Omständigt.

Som jag skrev, fick jag en födelsedagspresent tidigare i år. Föräldrer kryssade i att det var en gåva. Likväl fick jag betala mons och tull.
Omständligt eller ej är det bästa sättet. Ge dig själv en välbehövlig semester i grannlandet med ringarna på dina fingrar. Risken att åka dit är väldigt liten att skicka med snigelpost, men den finns.
Citera
2025-12-29, 10:53
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Smuggla?
Det är för helvete tre klackringar jag själv har köpt för längesedan, och som jag nu vill ha skickat hit av min familj utan att jag ska få betala tull och moms till grannlandet jag bor i.
Köp kinderägg och lägg i klackringarna där. Tullen kommer nog knappast bry sig om kinderäggen. Slå gärna in så det ser ut som present.

Men som sagt, det är smuggling så du får vara medveten om risken.

Tullen läser garanterat flashback.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in