Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian66
Det är ju så det fungerar i Sverige att man kan ha lite otur att man får betala skatt ibland.
Det kan väl inte röra sig om ett par tusenlappar eller?
Du kan ju alltid bestrida och hoppas på att det kan ses mellan fingrarna.
Samtidigt tror jag över att det kanske kan kosta dig ett par hundra Per sak du ska skicka.
Nu vet jag inte hur mycket värdet är men du kanske kan skicka det till olika paket.
Kan du inte skicka med något annat som tröjor byxor t-shirt eller något annat.
Det känns konstigt att bara skicka en ring eller något enkelt.
Bestrida är omöjligt. Tror jag. Norska tullen är nitiska.
Det går alltid att skriva ett lägre värde och hoppas på att de inte bryr sig. Då blir momsen och tullen lägre så klart. Så det går ju.
Jag tänkte själv det där med att packa de in i något. Men om de röntgar och ser det, blir det väll straffavgifter och dylikt. Och då ser det verkligen ut som om jag smugglar.
Citat:
Ursprungligen postat av
godboy
Från ett näraliggande grannland? Mitt enkla tips i det läget är att åk och hämta det personligen. Är det möjligt att resa med båt, tåg, buss, bil så är det inte så stor risk för kontroll. Jag åker på alla våra nordiska länder (utom Island) och jag har väl blivit lätt kollad vid norska gränsen en gång på alla år och resor.
Det går. Men det blir flyg. Omständigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kloktanke
Är det gåva mellan privatpersoner är det fritt från avgifter. Även i övrigt är det ingen tullplikt för sådana varor inom EU och ESS. I vart fall tar Sverige aldrig några avgifter vid privata gåvor. Huruvida mottagarlandet gör det är en annan sak
Som jag skrev, fick jag en födelsedagspresent tidigare i år. Föräldrer kryssade i att det var en gåva. Likväl fick jag betala mons och tull.