Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-29, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappasKebab
Det är 2-3 minuter med bil till närmsta bensinmack från misstänkta bortföringsplatsen på Tallsätravägen 13. På andra sidan järnvägen bort med Salemvägen mot motorväg.

Det är ingen som bara glider till den sidan av Rönninge av slump.

Mest troligt har han väl stått och väntat i bilen bakom Coop, sett BO komma gåendes förbi, mot Dånviksvägen (genom Rönninge Torg) för att sedan avvika mot Tallsätravägen genom gång/vägtunneln, med fortsättning mot föräldrahemmet på södra sidan Rönninge vid Uttran.

Det ska tydligen finnas däckspår vid Tallsätravägen 13, där även BOs tillhörighet/er hittats och även hammare/buntband.

Låter som att han kört upp bakifrån och slagit till med en överraskningsattack med hammare.

När jag tittar på hitta.se så verkar Tallsätravägen vara vid fotbollsplan, stämmer det?
Jag trodde att enda vägen till 'den sidan' var att ta vänster när du kommer ner för perrongen och sen genom lilla stigen jämte rälsen men tydligen finns det en tunnel om du går Dånviksvägen och om då GM är på jakt så har han nog stenkoll på den vägen.
Citera
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abidazz
Finns många vägar att gå och flera blev säkert upplockade. Hon kan mycket väl ha gått själv just vid pumphuset. Klockan var sent men krogar har fortfarande öppet så mycket folk är kvar i city. Kollar du streetview är det jääävligt öde just den sträckan hon går, förutom nya lägenheter en bit längre upp där förmodligen ingen satt i fönstret vid denna tid.
Fantastiskt om Rönninge växt och blivit en City 😏
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Jag är uppvuxen i Salem med Rönninge som den enda pendeltågsstationen. Då när jag var ung och bodde där så var perrongen väldigt öde om man kom hem kring midnatt. Skulle tro att det är så än idag.

Kan bekräfta att så är fallet nu också.
Citera
2025-12-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bejsans
Jag har försökt komma ikapp denna tråd nu, men jag kan inte se om det diskuterats kring videokameror från pendeln? Inte heller hur det inte finns ETT ENDA vittne? My kan ju inte ha vart den enda som stigit av stationen för att promenera hem denna natt. Hur kan absolut ingen ha sett eller hört något?

Vet vi även om det kan finnas övervakning från natten?

Tacksam av att få veta hur ni tänker kring detta.

Rönniinge är stendött den tiden på dygnet. Det är en av dom sista tågen den tiden.
Citera
2025-12-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entilltomte
Är Ingrid morsan? Som kommenterat under kattbilden?

Nej men kanske någon moster eller liknande?
Citera
2025-12-29, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, det skulle jag inte säga. Alltså frågan när en försökspunkt är passerad är ju "alltid" en tolkningsfråga. Men i detta fallet har han ju dragit in henne i bilen, varvid hon omgående sticker ut ur den upplåsta bildörren (troligen när gärningsmannen satt sig i förarsätet). Om vi stannar där så kan man konstatera att den gärningen som gärningsmannen begått ditintills kan lika väl vara något annat slags brott. T ex Ofredande, Olaga tvång eller Olaga frihetsberövande.

Ser man därefter till rekvisitet för Människorov så säger lagtexten: "Den som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada honom eller henne till liv eller hälsa eller att tvinga honom eller henne till tjänst eller att öva utpressning, döms för människorov". Här kan man konstatera att gärningsmannen inte lyckats med att "föra bort" flickan, eftersom han inte ens hunnit köra iväg med bilen. Man kan heller inte påstå att han nämnvärt lyckats "spärra in" henne eftersom att hon omgående öppnar dörren och tar sig ut. Detta sammantaget gör att han inte ansetts ha fullbordat människorovet.

Att GM i det fallet som tur är inte lyckas fullt ut ska ju inte vara en förmildrande omständighet för honom. Det fattar alla som är normalt funtade. Dom borde låst in fanskapet på livstid.
Citera
2025-12-29, 20:58
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Tycker att det är ett svek.

I Kista är det alltid nattvandrare runt stationen.
Jag bodde i Salem/Rönninge när jag var yngre. Då fanns det ialf nattvandrare ute på kvällarna. Fältassistenter på helgerna. Det kanske inte är så mycket sånt när det är julhelger....
Citera
Medlem
Undra om gerningsman hade parkerat vid gaveln på Pumphuset och följt efter BO från stationen för att sedan ha bilen när till hands.

Sladmärken kan vara en rivstart också, och det är väldigt avskillt där
Citera
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Och han körde dessutom en gammal SAAB vid tillfället för brottet.
Det gjorde Anders Eklund också.
Kanske Anders Eklund var hans idol?
Känner de varann?
Tänker de kanske träffades på anstalten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bejsans
Jag har försökt komma ikapp denna tråd nu, men jag kan inte se om det diskuterats kring videokameror från pendeln? Inte heller hur det inte finns ETT ENDA vittne? My kan ju inte ha vart den enda som stigit av stationen för att promenera hem denna natt. Hur kan absolut ingen ha sett eller hört något?

Vet vi även om det kan finnas övervakning från natten?

Tacksam av att få veta hur ni tänker kring detta.

Min sambo tog samma tåg hem som henne fast han gick av stationen innan. Enligt han var det ovanligt många på tåget vid den tiden, troligtvis för att det var juldagen.
Citera
2025-12-29, 20:59
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entilltomte
Är Ingrid morsan? Som kommenterat under kattbilden?

Nej.
Citera
2025-12-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Att GM i det fallet som tur är inte lyckas fullt ut ska ju inte vara en förmildrande omständighet för honom. Det fattar alla som är normalt funtade. Dom borde låst in fanskapet på livstid.

Det är inte en "förmildrande omständighet". Det är väl snarare en omständighet som gör att gärningen inte lever upp till rekvisiten för Människorov...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in