2026-03-01, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Just därför har jag ändrat min egna åsikt om att han borde dömas till rättspsyk. Ge honom det han fasar mest för.
Ett livstids helvete i fängelse. (Det lär säkerligen dröja innan han kommer lyckas få det ändrat till tidsbestämt)

Tror dock han aldrig kommer få tidsbestämt straff, Han kommer sannerligen sitta just livstid!
[/quote]
Jag tror han kommer lyckas ta livet av sig innan, flertalet har lyckats i Stockholm och Göteborg tror jag de var. Så om domen blir livstid så finns det hög risk i min bok
Citera
2026-03-01, 14:00
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla

Tror dock han aldrig kommer få tidsbestämt straff, Han kommer sannerligen sitta just livstid!

Ja jag har känslan av att han kommer kvala in i att bli den som sitter/suttit längst i fängelse i Sverige.

Om han eller någon annan inte tar honom av daga tidigare dock, fast då blir det ju livstid ändå för hans del.
Citera
2026-03-01, 14:23
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jamen, tack!

Det är exakt det uttalandet jag hade i minnet.

Jag tänker att det på inget vis behöver betyda att det varit fler än en bil involverat i brottet, utan kan innebära att man inte tagit för givet att det är enbart en bil som kan ha använts.

Sedan vet vi förstås inte om Robin tänkt att han skulle spela smart, och gjort något avvikande för att förvilla. Hyrbil eller flera bilar, med tanke på att hans bil låg honom u fatet förra gången.
Personligen bryr jag mig inte så mkt om bilarna men jag vill ändå ha rätt info.

Bilar det pratats om i samband med mordet är (rätta mig om jag har fel):

🔦 27/12 polis lyste med ficklampa in i flera bilar på TG väg vid Uttran. Ska ha bevakat en bil på samma väg åtminstone några timmar, 21:30 tiden (anv. bellesblues)

🚔 28/12 Salem: en nattarbetare har sett polis bärga en vit pickup / firmabil ca 01:30 (anv. sune2025)

🚙 28/12 En mörkblå personbil bärgas från ett låst firmaområde ca 02:40 (anv. sune2025)

🚘 Enl. Expressen som tagit del av vittnesuppgifter kan en röd bil ha befunnit sig i området kring pumphuset i Rönninge vid den aktuella tiden där My gensköts.

🛞 Robins bilar
Citera
2026-03-01, 14:36
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Jamen, tack!

Det är exakt det uttalandet jag hade i minnet.

Jag tänker att det på inget vis behöver betyda att det varit fler än en bil involverat i brottet, utan kan innebära att man inte tagit för givet att det är enbart en bil som kan ha använts.

Sedan vet vi förstås inte om Robin tänkt att han skulle spela smart, och gjort något avvikande för att förvilla. Hyrbil eller flera bilar, med tanke på att hans bil låg honom u fatet förra gången.
Har det framgått någonstans om han lyckades sälja den grå Saaben han la ut för försäljning 4 Juni 24?

Han skriver att han lagt ca 40 000 på bilen men ändå säljer den för 25000kr (sedan 20000 kr "prutat o klart")

Hoppas verkligen polisen i sin förundersökning letat upp alla bilar han haft i sin ego för en ordentlig genomgång.

Känns troligt att han "spelat smart" som du säger och använt sig av en annan bil vid bortförandet.
Men då är ju frågan hur smart han är, om den bilen kan kopplas till honom?

En gissning är att han har en bil som han åker runt och "letar offer" med, som inte direkt kopplas till honom och sen sin vanliga bil.
Fast det beror ju på "hur smart" han är.

Minns jag fel i att han lämnade sin mobil hemma den natten han tog My?

Under dagen för kidnappningsförsöket 2019 spårades ju hans mobil till flera olika platser runtom i Stockholm. (även i Vårberg (mellan Skärholmen och Vårby gård) som är långt ifrån Ekerö tex.)

Jag har en känsla av att han planerat detta i detalj, med FUP från 2019 i bakhuvudet.

En annan bil när han är ute och letar offer och alltid mobilen liggandes hemma.

Hade han i stundens hetta inte missat att hammaren och buntbanden låg kvar på platsen för borttagandet så är chansen stor att han i så fall faktiskt hade kommit undan (särskilt om han använt sig av en bil som inte kan kopplas till honom. )

Då återkommer jag återigen till tankarna om tidigare eventuella offer som kan tänkas fått utstå monstrets sjuka lustar och begär.
Citera
2026-03-01, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Det är möjligt att han hade varit ute nu, 6 år efter händelsen (hade han lyckats med kidnappningen och allt vad det hade inneburit hade han säkerligen varit fortsatt inlåst dock) MEN han hade garanterat inte kommit ut i närheten av tiden då han släpptes från fängelset iom den höga återfallsrisken.

Han hade även fått annan vård än vad han fick i fängelset och även om han inte hade blivit så kallat botad så hade han för tiden med frisläppandet ändå bedömts ha låg återfallsrisk.
Så just My hade sannolikt fortfarande levt.

Mest troligt hade hans sjuka fantasier börjat gro igen allt eftersom tiden går och andra offer hade sannolikt fått sätta livet till i framtiden.

Men nu släpptes han ut med hög återfallsrisk och hans sjuka lust och fantasier fortsatte säkerligen direkt att frodas.

Jag tror att han denna gång vill ha rättspsyk istället för fängelse för att han vet att han kommer få livstid.
Han tror säkerligen att han skulle kunna lura sig ut i förtid.

Samtidigt tror han nog att livet på rättspsyk kommer likna tiden då han gjorde psykutredningen. Ett "liv i lyx".
Hur det är i fängelse vet han redan och han fasar nog för en "livstid" där.

Just därför har jag ändrat min egna åsikt om att han borde dömas till rättspsyk. Ge honom det han fasar mest för.
Ett livstids helvete i fängelse. (Det lär säkerligen dröja innan han kommer lyckas få det ändrat till tidsbestämt)

Det är möjligt. Men rättspsykiatrin till skillnad från kriminalvården hade inte bara varit medvetna om den höga återfallsrisken. Dom hade tagit hänsyn till den vid ett ev frisläppande.

Pedofili räknas som en stabil och långvarig läggning, vilket innebär att återfallsrisken är hög. Lägger man till fascination för döda kroppar, stark sexuell fixering i fantasier, antisocial personlighetsproblematik, brostande empati, impulsivitet m.m så är den skyhög!

I princip var det en tidsfråga innan han skulle slå till igen, utan professionell hjälp.
Citera
2026-03-01, 15:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Personligen bryr jag mig inte så mkt om bilarna men jag vill ändå ha rätt info.

Bilar det pratats om i samband med mordet är (rätta mig om jag har fel):

🔦 27/12 polis lyste med ficklampa in i flera bilar på TG väg vid Uttran. Ska ha bevakat en bil på samma väg åtminstone några timmar, 21:30 tiden (anv. bellesblues)

🚔 28/12 Salem: en nattarbetare har sett polis bärga en vit pickup / firmabil ca 01:30 (anv. sune2025)

🚙 28/12 En mörkblå personbil bärgas från ett låst firmaområde ca 02:40 (anv. sune2025)

🚘 Enl. Expressen som tagit del av vittnesuppgifter kan en röd bil ha befunnit sig i området kring pumphuset i Rönninge vid den aktuella tiden där My gensköts.

🛞 Robins bilar

Ja, tack. Bra med källor, och struktur, även om vi alla har rätt att spekulera. Som tur är har vi tillgång till grevens sjukt bra sammanfattningar också. Det håller också ordning på tråden och dess spekulationer.

Jag tänker att naturligtvis händer det andra saker i en kommun under en helgnatt som denna, och att polisen lyser in i en bil, och sedan åker iväg med blåljus, behöver inte betyda att denna bil på Tant Gröns Väg har med det hela att göra alls.

Tvärtom, kanske polisen mitt i ett annat jobb, fick anledning att ta sig till nytt område pga av sökandet efter M*y.

Ett av bellesblues inlägg om bilen, inlägget gjort 2025-12-27, 22:15:

Detta innbär alltså att polisen lyste in i bilen runt 21:35- tiden. Det är ju tiden strax efter
Robins gripande 21:22. Tror mer på att anledningen till det akuta är Robins griipande och att denna bil inte alls har med brottet att göra.

Kanske någon ringt in om bilen, kanske var det ett helt annat ärende...
Citera
2026-03-01, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Har det framgått någonstans om han lyckades sälja den grå Saaben han la ut för försäljning 4 Juni 24?

Den såldes och är avställd sedan 3 December 2024.

”GOA375,PB,SAAB 9-5 LINEAR,GRÅ,2007,AVST,241203,S******* H********,STOCKHOLM.”
Senast redigerad av StartGenealogy 2026-03-01 kl. 15:51.
Citera
2026-03-01, 15:57
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ja, tack. Bra med källor, och struktur, även om vi alla har rätt att spekulera. Som tur är har vi tillgång till grevens sjukt bra sammanfattningar också. Det håller också ordning på tråden och dess spekulationer.

Jag tänker att naturligtvis händer det andra saker i en kommun under en helgnatt som denna, och att polisen lyser in i en bil, och sedan åker iväg med blåljus, behöver inte betyda att denna bil på Tant Gröns Väg har med det hela att göra alls.

Tvärtom, kanske polisen mitt i ett annat jobb, fick anledning att ta sig till nytt område pga av sökandet efter M*y.

Ett av bellesblues inlägg om bilen, inlägget gjort 2025-12-27, 22:15:

Detta innbär alltså att polisen lyste in i bilen runt 21:35- tiden. Det är ju tiden strax efter
Robins gripande 21:22. Tror mer på att anledningen till det akuta är Robins griipande och att denna bil inte alls har med brottet att göra.

Kanske någon ringt in om bilen, kanske var det ett helt annat ärende...
Enig.
Det mest spännande - för egen del - blir att läsa i FUP vad i hela fridens namn polis sysslade med vid Uttran den kvällen (om det kommer finnas med)
Citera
2026-03-01, 16:15
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Den såldes och är avställd sedan 3 December 2024.

”GOA375,PB,SAAB 9-5 LINEAR,GRÅ,2007,AVST,241203,S******* H********,STOCKHOLM.”
Till ngn med skyddad identitet?
Citera
2026-03-01, 16:19
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Jag tror han kommer lyckas ta livet av sig innan, flertalet har lyckats i Stockholm och Göteborg tror jag de var. Så om domen blir livstid så finns det hög risk i min bok
[/quote]

Han är för feg för det och kommer att vara punktbevakad.
Citera
2026-03-01, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Till ngn med skyddad identitet?

Nej
Citera
2026-03-01, 17:18
Medlem
rubbergirls avatar
Citat: