Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-02, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Gå ut på stan så ser du 10-tals personer med samma galna utseende som aldrig skulle göra en fluga förnär, det är det som du inte fattar.

Nu är jag lite emot såna här liknelser med fiktiva eller kända seriemördare. Men just den där bilden med fjärilsörhänget får mig att tänka på Buffalo Bill från när lammen tystnar. Han använde sig av larver, puppor som sedan blev fjärilar. Alltså en symbol för metamorfos och förvandling, vilket speglar hans egen fixering vid att förändra sig själv.
Citera
2026-01-02, 23:45
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Nu är det ju så att Vilma är ett av de vanligaste 90-talsnamnen; alla hette ju Vilma, Emma eller Saga på 90-talet, kanske att RobinVilma tyckte att det var ett fint namn och ville heta det av den anledningen? Ingen vet ju faktiskt varför han valt just det, det kanske inte alls har med det mordet att göra. För övrigt tror jag inte att den Wilma som blev mördad bryr sig om det, hennes själ är nog upptagen med annat. Jag tror inte vi behöver vara sekundärkränkta för hennes skull.

För egen del ville jag heta Katrin istället för Citronfrommage när jag var barn.

Jo. Jo det har med det mordet att göra. Det är ganska tydligt ju mer man läser om denna märkliga person. En av hans hobbies är att i hans värld "trolla" samhället och polisen med olika typer av lekar. Han är helt sjuk i huvudet och Vilma som namn bockar av en av hans fantasier.
Citera
2026-01-02, 23:46
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trilsk-banan
Tack!

Tillsynes en behövlig uppdatering av lagtexten.

Vänligen
t-b

Det håller jag verkligen med om.
On du vill kan du läsa mer här:
https://lagen.nu/prop/2021/22:195
Citera
2026-01-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trilsk-banan
Tack!

Alltid klargörande svar från dig.

Vänligen
t-b

Tack själv, ingen orsak!

Det finns även ett annat fall där denna lagändring gjort skillnad. Det är fallet i Töcksfors där man hittade en kvinnas döda kropp i hennes mans frys. Dock skall tilläggas att kroppen inte var styckad och att något mord inte hade föranlett döden. Här hade mannen förvarat kroppen i frysen i så många år att det överlappat lagändringen från Brott mot Griftefriden till Gravfridsbrott. Detta gjorde att mannen åtalades och dömdes för såväl Brott mot griftefriden (avseende gärningen t.o.m 30 juni 2022) och Grovt gravfridsbrott (avseende gärningen fr.o.m 1 juli 2022).
Senast redigerad av Haaaaag 2026-01-02 kl. 23:49.
Citera
2026-01-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu är jag lite emot såna här liknelser med fiktiva eller kända seriemördare. Men just den där bilden med fjärilsörhänget får mig att tänka på Buffalo Bill från när lammen tystnar. Han använde sig av larver, puppor som sedan blev fjärilar. Alltså en symbol för metamorfos och förvandling, vilket speglar hans egen fixering vid att förändra sig själv.

Och hans mamma har lika dant, massa fjärsingar. Jag tror att hans mamma eventuellt skulle kunna förgripit sig på honom, något måste ha hänt med han som barn.
Citera
2026-01-02, 23:48
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simsalabim24
Tufft också varje dag påminnas om vad som hänt där man bor, där det ska vara tryggt.
Så här skriver en person som bor i närområdet.

"En lykta är tänd vid postlådorna Käggebodavägen. För att hedra och försöka tänka något annat än avgrundsdjupt mörker när man passerar den platsen."

Vad fint att Ni gör det.

Har inte Ni sett något annorlunda i närområdet. Typ biltrafik något annat konstigt.
Citera
2026-01-02, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Man ska inte heller glömma att missbildade tänder kan vara ett tecken på FAS. AI säger:

Common Dental Problems in FAS/FASD:
Tooth Structure: Thin enamel (enamel hypoplasia), pits, grooves, or oddly shaped (conical, notched) teeth.
Tooth Count & Size: Missing teeth (hypodontia) or abnormally small teeth (microdontia).
Arrangement: Misaligned, crowded, or widely spaced teeth (diastemas).
Jaw & Bite: Underdeveloped jaws, malocclusions (bad bites), and potential cleft palate.
Eruption: Delayed emergence of teeth.

Förstorad panna är väl också ett möjligt symptom på FAS/FASD?
Hatet till kvinnor kan ha grundlagts om MGMs egen mamma aldrig tagit vuxenansvar och misslyckats med att vara den förälder vi alla behövt, för att utvecklas till harmoniska och empatiska individer. Kanske har hon varit en barnslig mamma som aldrig är gränssättande, tydlig eller trygg att växa upp runt. Hennes FB inlägg är triviala och rudimentära.
Undermedvetet kan han odlat ett hat mot könet som ska leverera både kärlek och trygghet, när han själv blivit ignorerad (och kanske värre än så) av den ena el bägge föräldrarna?!
Citera
2026-01-03, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Och hans mamma har lika dant, massa fjärsingar. Jag tror att hans mamma eventuellt skulle kunna förgripit sig på honom, något måste ha hänt med han som barn.

Ingen aning om han råkat ut får något som liten Men personer med medfödda personlighetsdrag som antisocialitet, låg empati och psykopati ser man ofta något som kallas kall sexualitet, och bottnar inte i tidigare trauma, utan styrs av handlingar såsom handlingar av makt och kontrollmotiv.
Citera
2026-01-03, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Vi leker med tanken att det blir kvinnofängelse för Robin…och han dödar en kvinnlig fånge. Vad händer då ?? Tänker på förflyttning och isolering.. till manligt fängelse?😵‍💫

Först och främst kommer han att häktas - så då försvinner han ju automatiskt från avdelningen.

Därefter så finns ju både möjlighet att avskilja honom och omplacera honom till annan kvinnoanstalt.

Som sista möjlighet skulle man möjligen kunna använda ventilregeln i 2 kap. 2§ Fängelselagen: "En intagen får inte placeras så att han eller hon vistas tillsammans med intagna av motsatt kön. En sådan placering får dock göras om det finns särskilda skäl för det och om det i övrigt är lämpligt".
Citera
2026-01-03, 00:08
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag har inte riktigt fattat vad de menar med det där. My har en öppen Instagram till exempel. Varför har de inte stängt den? Personligen tycker jag bilder BO är ganska ointressant. Kollat en del bilder på Instragram och BO verkar va rätt helylle. Uttalandet är märkligt. Finns det fulbilder på BO eller vilka bilder ska inte spridas?
Utan att veta exakt orsaken till uttalandet kan jag förstå det bra. De vill nog inte att folk tar massa friheter att använda BO:s namn och bild för att driva någon typ av agenda. Att sprida namn och bild är inte ok mot de anhöriga och fyller heller inget syfte. Man kan driva sin sak kring detta fall utan att ta upp namn eller bild på BO:s så jag uppmuntrar alla till att respektera familjens uppmaning.

Bilderna finns på instagram (vilken kanske försvinner snart?) och även här på FB, men de hittar man endast om faktiskt söker. Till skillnad mot att de dyker upp i ett flöde eller på en demonstration på stan.
Citera
2026-01-03, 00:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin

Jag tror också att svaret på vad som skapat killens inre väsen är föräldrarna, kanske övergrepp, jag tror mest på brist vad gäller trygghet och möjligheten att vara sig själv utan press och orimliga krav.

Killen kan ha haft en otrygg barndom.
Citera
2026-01-03, 00:10
Medlem
Ja det stämmer och även mikrocefali såg jag, alltså liten skalle...

Jag tror det kan finnas mycket sjukt i hans bakgrund.
Citat:
Ursprungligen postat av Moije
Förstorad panna är väl också ett möjligt symptom på FAS/FASD?
Hatet till kvinnor kan ha grundlagts om MGMs egen mamma aldrig tagit vuxenansvar och misslyckats med att vara den förälder vi alla behövt, för att utvecklas till harmoniska och empatiska individer. Kanske har hon varit en barnslig mamma som aldrig är gränssättande, tydlig eller trygg att växa upp runt. Hennes FB inlägg är triviala och rudimentära.
Undermedvetet kan han odlat ett hat mot könet som ska leverera både kärlek och trygghet, när han själv blivit ignorerad (och kanske värre än så) av den ena el bägge föräldrarna?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in