Citat:
Ursprungligen postat av
torstenejag
Naturligtvis respekt när offrets familj går ut o ber om sluta sprida hennes bilder! Men kan man verkligen sprida bilder som ligger på öppet insta o fb?
Rent tekniskt menar du? Som att henne sidor är öppna för allmänheten och Google att göra vad man vill med? Hmm, ja, sparar man ner dem och lägger nån annanstans "sprider" man ju bilderna även om de ligger "offentligt" och öppet.
Jag både förstår och har svårt att förstå familjens vädjan. Å ena sidan skulle jag vilja att hela världen fick veta vad någon gjort mot mitt barn, å andra sidan skulle jag kanske vilja gömma undan både min dotter och alla hennes bilder mentalt så att ingen mer kunde göra henne nåt ont, om man så säger. Nu är ju dottern ett mordoffer, det är inget epitet någon vill ha om en älskad person.
Tjejen Tova som blev mördad av sin pojkvän finns väl bara en enda känd bild på tror jag. Samma med barnet Helen i Hörby. Så har väl föräldrarna gjort för att få behålla så mycket som möjligt av sitt barn privat.
Det nuvarande brottsoffret har vi inte fått veta så mycket om egentligen, däremot vet vi ju väldigt mycket om gärningsmannen. Jag kan tycka att det borde vara tvärtom; att det är brottsoffret det talas om, inte hennes mördare. Men så ser ju samhället ut, vi har en fascination för mördare och gottar oss i true crime-serier...