Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-02, 12:17
Medlem
Wilma kommer få sitta av straffet på Hinseberg..
Citera
2026-01-02, 12:18
Medlem
Tänker du på mamman?
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns en hel del likheter mellan mgm och Ulf Olsson vad gäller offer, tillvägagångssätt, sätt att vara, att uppfattas av omgivningen, med mera.

Undrar om det inte är en likartad uppväxt som är svaret på vad som har gått fel i den här mannens huvud, det finns omständigheter som talar för det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Hon dog inom 1 timme. (Ju snabbare desto bättre)
Straff livstids fängelse eller rättspsykiatrisk vård med SUP ni hörde de först av mig!

Ja något annat kan det inte bli
Citera
Medlem
En grej jag funderat på. Hen verkade ju besatt av polisen enligt tidigare FUP. Likt Johanna Leshem, Toves mördare, så känns det inte osannolikt att denna kvinna/man kanske inte var helt främmande för att åka fast, då får han ju sitta i polisförvar och prata med poliser. Han verkar ju älska det.
Citera
2026-01-02, 12:19
Medlem
Firzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztarscream666
Intressant, han kanske inte var utsläppt här dock.
http://www.forsvunnapersoner.com/2023/04/louise-wester.html
Möjligen, men när jag läser tråden om henne här på FB tycks den allmänna uppfattningen vara att det är drogrelaterat. Hon har nämnts tidigare i den här tråden. Något har han ju säkerligen haft för sig, men om det har gått så långt som till mord är jag inte så säker på. Stalking, blottning ligger nog närmare till hands.
Citera
2026-01-02, 12:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Tänker du på mamman?

Mm, ja, jag tror att svaret finns här.
Citera
2026-01-02, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Med tanke på hur han pladdrade på i Fup om kidnappningen och vad som föregick den så indikerar det att han kommer lätta trycket i sitt hjärta även denna gång. Öht framstår hans kriminalitet som anmärkningsvärt känslodriven med en påfallande brist på konsekvenstänk.

Vet du hur polisen identifierade honom efter kidnappningsförsöket?
Citera
2026-01-02, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Man utgår från tidpunkten för gärningen.
Så här står det i propositionen:

Citat:
Lagändringarna ska träda i kraft den 1 mars 2026.
Bestämmelserna i 33 kap. 1 § brottsbalken ska inte tillämpas på brott som begåtts före ikraftträdandet. De bestämmelserna ska dock få tillämpas även på sådana brott om de brott som begåtts efter ikraft-trädandet i sig uppfyller förutsättningarna i bestämmelserna.
Vad betyder den fetade meningen?
Citera
2026-01-02, 12:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Det är en skrämmande tanke, men jag tycker verkligen man borde undersöka detta ordentligt!

Om man slår samman kidnappningsdomen, barnporren och detta mordet så har han ju en "typ". Han är på jakt efter små, relativt unga tjejer. Mapparna på hans dator heter typ "Unkna flickor" och "Luktande snippor" Det tyder på nåt slags hat eller äckel, sen har han gått hela vägen runt och börjat bli en tjej själv.

Hur många kalla fall eller olösta försvinnanden av flickor/kvinnor i åldrarna 5-30 har vi i mellansverige sedan 2010? Kan inte vara jättemånga va? Jag hoppas någon orkar sammanställa en lista så man kan undersöka hur det hade sett ut med Robin som potentiell gärningsman i de fallen.

Jag är inte helt säker på att mordet på MT är sexuellt. Eller åtminstone inte att hon utsatts för sexuellt våld. H*n gör inte intryck av att "bara" vara sexuellt störd, utan förefaller överhuvudtaget en instabil person, psykopat eller utan konsekvenstänk. MT såg bra ut, ordentlig. Vilma kommer förstås aldrig komma i närheten. Kan han tagit ut sitt egen misslyckande på en tjej i samma ålder? Jag vet inte.

För att svara på din fråga om försvunna personer. Det finns nog ett par dussin i alla fall. Men de flesta försvinnanden är ganska uppenbara. Det är av typen Agda, 83 år och lätt dement som är ute i skogen i ett glesbefolkat område och plockar bär. Eller det är en tjej som är dokumenterat självmordsbenägen och som kanske även lämnat ett självmordsbrev.

Jag ser inget försvinnande i Mellansverige som skulle kunna passa in.
Citera
2026-01-02, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Men Gudförbannat NEJ…
Det räcker väl med den helskeva barnmördaren som ” bytte kön” och lagstiftarna i det här landet genast ansåg att fanskapet självklart var kvinna
Citera
2026-01-02, 12:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av katt21
När tror vi fupen kommer?
3 månader tidigast
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Ja något annat kan det inte bli
Nä de vore mycket märkligt.
Lär väl överklagas ändå av nån part
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Med 3 st johannor? Kommer bli mobbad/ihjälslagen.
Tror de lutar mer åt RÄTTSPSYKIATRISK VÅRD med SUP denna gång. Läkarna kommer skriva ett falskt intyg bara för att
Citera
2026-01-02, 12:28
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Två helt olika bud på vad som gäller. Själv lutar jag med logiskt tänkande och sunt förnuft åt det förstnämnda. Dvs att datum för dom avgör vilken påföljd som kan bli aktuell, men jag är inte jurist. Nån som kan reda ut vad som gäller och gärna peka på en trovärdig källa?

Naturligtvis döms en gärning efter de lagar som gällde när gärningen begicks.

Inte när någon greps eller eventuell TR eller HR dom kom. Det skulle ju innebära fullkomligt absurda situationer med överklagande, krav på snabbare eller fördröjda rättegångar mm.

Förvaring som straffpåföljd införs 2026. Brott som begåtts innan - som här - kan därför inte straffas med förvaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in