Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Man kan inte bli dömd till livstid och säkerhetsförvaring. Man kan bara bli dömd till det ena eller det andra.

Om jag har förstått rätt så gäller det från när domen faller, så om Vilma döms i juni så kan han bli dömd till säkerhetsförvaring, men om domen faller den 15 februari så kan det inte bli säkerhetsförvaring.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Brottsdatum avgör möjlig påföljd.
Gärningen bedöms enligt den lagstiftning som gällde när gärningen begicks. Alltid.

Oavsett vilka lagändringar som kan tillkomma efter gärningsdatum. Eller när dom avkunnas.

Därför kan inte denne Robin/Vilma dömas till den nya straffpåföljden ”förvaring” som nu införs 2026.
Eftersom styckning och ett eventuell mord i det här fallet har begåtts 26-27 december 2025.
Två helt olika bud på vad som gäller. Själv lutar jag med logiskt tänkande och sunt förnuft åt det förstnämnda. Dvs att datum för dom avgör vilken påföljd som kan bli aktuell, men jag är inte jurist. Nån som kan reda ut vad som gäller och gärna peka på en trovärdig källa?
Citera
2026-01-02, 12:07
Medlem
Ja, det menar jag. Du får läsa på lite på egen hand eftersom detta är OT. Men som en ledtråd så påverkas fostret av hormoner i livmodern och finns det någon form av störning där, t ex. att fostret inte kan uppta testosteron ur fostervattnet, så bildas inte en normal individ. Ur detta kan komma en människa som föds med vad som ser ut som en vagina men saknar äggstockar och livmoder eftersom DNA säger man. Testiklarna är underutvecklade och ligger kvar inne i kroppen eftersom fostret inte har utvecklat en pung för testiklar att vandra ner i p.g.a. störningen. Nu tog jag ett extremt exempel som är ovanligt, för att du ska förstå hormonernas betydelse under vår tid i livmodern. Jag är ingen läkare så formulerar mig säkert inte korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Har inte sett bilden men utifrån vad du skriver…menar du verkligen att benstomme har med hormoner att göra?
Citera
2026-01-02, 12:08
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja det finns en stor risk att Robin/Vilma begått fler våldsbrott med sexuella motiv, som inte klarats upp, sedan domen 2019.
Men han är född 28 november 1999 - att han begått sexualvåldsbrott redan 2010 vid elva års ålder är väl inte så troligt…..

Så klart.

Men jag kan absolut tänka mig att elvaåriga Robin redan på den tiden sprang runt och smårunkade bakom hörn, snodde trosor och samlade på porr.
Citera
2026-01-02, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firzan
Du kan gå in här och kolla https://www.forsvunnapersoner.com/?m=1 om du väljer kartfunktion så ser du o kan filtrera döda och ej identifierade eller försvunna. Var en sammanställning av eventuella kalla mord på kvinnor hittas hoppas jag att någon annan ska berätta. Tunggooglat ämne hur som.

Intressant, han kanske inte var utsläppt här dock.
http://www.forsvunnapersoner.com/2023/04/louise-wester.html
Citera
2026-01-02, 12:10
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Uppgifterna i krimfup är daterad 2025-12-28, men om de har fel eller rätt uppgifter? Men får han ändra till ett kvinnligt namn, om han inte har ett kvinnligt juridiskt kön? Är det möjligt att personnumret ändras först, när och om han faktiskt opererat om sig till kvinna?

* Man har rätt att identifiera sig som vilket kön man vill och man kan kräva att det offentliga också behandlar en därefter. Annars kan man få ersättning för diskriminering. Könsidentifieringen beslutar man helt själv om och kräver inga juridiska eller medicinska åtgärder.
* Man har också rätt att byta eller lägga till namn - även namn som betecknar ett kön man juridiskt inte har.
* Man kan numera enkelt, blixtsnabbt och digitalt även ändra sitt juridiska kön. Görs på nätet med bank-ID utan någon föregående utredning eller krav på hormonbehandling eller operation.
Då får man fyra nya sista siffror i sitt personnummer, där den näst sista siffran - udda eller jämn - visar personens juridiska kön.
* Man har också rätt att göra ovanstående fram och tillbaka flera gånger.

Robin/Vilma har såväl förnamnen Robin som Vilma i folkbokföringen och vill tydligen kallas Vilma med pronomenet ””hon”. Robin/Vilmas juridiskt registrerade kön är dock fortfarande manligt.
Senast redigerad av coli 2026-01-02 kl. 12:14.
Citera
2026-01-02, 12:12
Medlem
Firzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Tack. Det man kan säga om denna person utifrån vad vi vet än så länge, så har hen inte gjort det lätt för sig genom att gå efter såna som folk inte saknar, som prostituerade, flyktingar eller hemlösa. Vissa som bara vill döda tar hellre någon som inte kommer eftersökas, än någon som har det perfekta utseendet, åldern eller ens könet. Robin/Vilma har istället attackerat väletablerade människor med starka skyddsnät, och det har han gjort i tätbefolkade områden till synes utan att vara rädd för att bli iakttagen.

Jag menar alltså att vi knappast bör söka bland försvunna filipinska bärplockare, traffickingoffer eller narkomaner. Och många försvunna är barn som tagits hem till en förälders hemland. Det finns verkligen inte många som matchar.
Nej, av hittade avlidna eventuellt en kvinna längs E18. Men det kan ju lika gärna vara någon som avlidit av naturliga orsaker och aldrig identifierats.

För egen del tror jag att han har övat genom stalking och avbrutna försök. Han verkar heller aldrig ha haft den typen av åkerijobb som skulle ha tagit honom utanför Sverige vad jag kan utröna, här kan jag har fel, men det ser ut som han mest rört sig kring Stockholm i jobbet? Överlag verkar han oorganiserad och impulsdriven av det som framkommit. Begår gärningarna i närområdet kring hemmet, tar med BO hem till egen bostad, är planerad att jobba i närtid efter. Tror att utrednings läget är gott.
Citera
2026-01-02, 12:13
Medlem
Retroaktivitetsförbud råder. Det är coli som har rätt och du hittar en trovärdig källa i regeringens proposition om lagförslaget under kapitlet övergångsbestämmelser.
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Två helt olika bud på vad som gäller. Själv lutar jag med logiskt tänkande och sunt förnuft åt det förstnämnda. Dvs att datum för dom avgör vilken påföljd som kan bli aktuell, men jag är inte jurist. Nån som kan reda ut vad som gäller och gärna peka på en trovärdig källa?
Citera
2026-01-02, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan8585
Fast du/den jag svarade på skrev att det "såklart gick som det gick" pga det. Och så är det ju inte.

Det du säger nu är bara en efterkonstruktion för det var inte alls det du skrev.

Nu skrev jag iofs inte det öht och varför skulle det vara en efterhandskonstruktion? Det är ju något jag hävdat på flera ställen i tråden redan.

Det var bara ett konstaterande att det inte handlar om någon synnerligen intelligent gärningsman i det här fallet som rätt många verkar tro.

Ibland påstås det som t.o.m. att han valt ett kvinnonamn sedan några år tillbaka för att få chansen att hamna på ett kvinnofängelse!
Skulle säga att det ör en väldigt märklig slutsats att dra för om det skulle stämma är det ju bara ännu ett bevis för att han inte är särskilt smart alls.
Du placeras inte på kvinnofängelse pga ditt namn öht.

Var inte så känslig, gnällspik.
Citera
2026-01-02, 12:16
Medlem
När tror vi fupen kommer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Retroaktivitetsförbud råder. Det är coli som har rätt och du hittar en trovärdig källa i regeringens proposition om lagförslaget under kapitlet övergångsbestämmelser.
Men vad innebär retroaktivitetsförbud? Är det före brottets utförande eller är det före dom?
Citera
Moderator
OYs avatar
Det finns en hel del likheter mellan mgm och Ulf Olsson vad gäller offer, tillvägagångssätt, sätt att vara, att uppfattas av omgivningen, med mera.

Undrar om det inte är en likartad uppväxt som är svaret på vad som har gått fel i den här mannens huvud, det finns omständigheter som talar för det.
Citera
Medlem
Sven5678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av desinformeramera
Kanske har han lärt sig något men även den tekniken har gått framåt. Det finns nog ännu fler möjligheter att spåra idag samt vassare metoder. Tror ej han ligger steget före en IT-forensiker. Nåväl, blir han mot förmodan ej dömd för mord så går han nog en ännu värre framtid till mötes, tror inte han skulle leva långt utanför fängelsemurarna. Förhoppningsvis skulle någon/några som bär på tillräckligt med hat eller inte har något att förlora ta hand om honom rejält.
Har frisläppts mängder av sjuka psykfall efter avtjänade dommar som fått leva relativt smärtfritt ute i friheten. Trots alla förhoppningar och hot om motsatsen av fb-mobben. Tiden går, folk glömmer och släpper saker, även nära anhöriga, sånt är livet tyvärr, man måste gå vidare.
Senast redigerad av Sven5678 2026-01-02 kl. 12:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in