2026-01-26, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 3xNinja
Jag är helt fascinerad av den här tråden…

tycker det är en rolig personlig utmaning för självkontroll och "inre styrka". Som sagt detta år är annorlunda så jag har möjligheten att ligga regelbundet. Men fortfarande en utmaning tidvis.
Citera
2026-01-26, 21:00
Medlem
cutepsychos avatar
Får man onanera inkl utlösning till filmer på sin partner? Räknas det som porr?
Citera
2026-01-27, 06:57
Medlem
Ja jag hade inte klarat det!

Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
tycker det är en rolig personlig utmaning för självkontroll och "inre styrka". Som sagt detta år är annorlunda så jag har möjligheten att ligga regelbundet. Men fortfarande en utmaning tidvis.
Citera
2026-01-27, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Får man onanera inkl utlösning till filmer på sin partner? Räknas det som porr?
Om det är tillåtet eller inte är väl upp till TS att avgöra. Personligen skulle jag säga att det är en gråzon. Tekniskt sett är det ju fortfarande porr men onani i samband med den sexuella akten med en partner är tillåtet. Att titta på filmer och bilder är väl dock inte riktigt tillsammans med den andra utan du sitter ju för dig själv och gör det så jag skulle säga att det är att tänja på gränserna lite väl. Hade kanske varit annat om det var ett sexuellt videosamtal live med henne.

Sen är ju frågan i vilket syfte du är med i denna utmaningen? Är det för att reboota hjärnan från porr och onani eller är det bara för utmaningens skull eller som en kul grej bara? För är du ute efter en reboot så är nog risken att detta saktar ner processen en del. Det är visserligen inte lika illa som annan porr då du bara tittar på det du uppnår i verkligheten och inte kan eskalera till grövre material eller titta på nya tjejer så fort det blir lite tråkigt. Så ur den aspekten är det inte lika skadligt men du tränar ju fortfarande hjärnan att enbart tända till visuellt och till en skärm. Risken är också att detta påminner för mycket om mönstren när man ser på porr så att det lättare blir att man faller tillbaka till sånt med tiden.

Sex är ju inte alls så visuellt som man tror, det är så mycket annat som känsel, närhet, värme, smak, lukt osv som inte kommer med på en skärm. Vill du vara på den säkra sidan så skulle jag nog avstå för säkerhets skull, du har ju ändå tillgång till sexet i verkligheten som förmodligen blir bättre dessutom om du sparar kåtheten dit.

Detta känns lite som att beroendehjärnan försöker hitta kryphål och tänja på gränserna. Jag är själv väldigt medveten om hur detta är då jag själv försökt det under mina tidigare reboots.

Men som sagt, gör du detta enbart som en kul utmaning så får TS bestämma hur det räknas men är du ute efter en reboot skulle jag råda dig till att avstå för säkerhets skull.
Senast redigerad av dubidub 2026-01-27 kl. 10:46.
Citera
2026-01-27, 17:08
Medlem
DroppedSomethings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubidub
Det som händer är att hjärnan rebootas till sitt egentliga normaltillstånd som gått förlorat pga överdrivet användande av porr ihop med onani genom åren. Att runka för mycket är kanske inte så bra men det är egentligen på porren som är det som skadar mest.

Så de så kallade fördelarna är att egentligen bli normal igen och det varar ju hela tiden så länge man fortsätter hålla sig undan detta

Men att sluta tänka på sex helt och hållet gör man nog inte i och med att vi är sexuella varelser. Det ligger i våran biologi och är inget farligt i sig. Däremot ändras ju tillslut sättet man tänker på sex om man rebootat i flera månader. Det blir en mer avslappnad och mer längtansfull känsla efter närhet och någon person snarare än ett desperat sug som man känner att man måste göra något och agera på. Sen tänker man ju på sex mer naturligt och inte som i porr när de bilderna börjar blekna med tiden.

Hur länge ska det i teorin krävas innan man är "rebootad"? Är rätt ny på FB och såg inte den här tråden förrän 1/1, så missade det här med att man skulle anmäla sig i tråden osv. Har dock ändå tänkt att jag ska köra ett eget race.

Runkade sista gången då 1/1 (hade redan hunnit göra det) och tog bort all porr jag hade. Har känt länge att det tagit över för mycket. Har haft sex ett par gånger sen dess men inte runkat. Första två veckorna gick det jättebra och jag kände knappt av tiden som gick. Nu senaste veckan har jag dock känt en tomhet vissa stunder. Stunder där jag förut kunde titta på telefonen och känna på mitt bultande stånd så känns de tillfällena nu tomma eftersom jag istället gör ingenting, eller kollar på något tråkigt.

Har liksom inte heller känt att jag fått ut så mycket positivt av det. Känner mig inte direkt som en ny människa med ökad livskraft och karisma. Och tiden jag tidigare lagt på porr spelar jag PS5 istället. Så det är inte som att jag får mer gjort heller.

Saknar liksom att edga och blåsa av en explosionssats när jag maxat orgasmen 100%. Så just nu känns det bara som att jag går miste om något och då kommer tvivlen också.

Dock är det intressant att ha sex efter jag slutade runka. Blivit myyycket hårdare och känsligare och det var mycket skönare. Förut var jag ofta nytömd när tillfälle för sex uppenbarade sig och då kunde jag ibland ha svårt att bli helt hård och så kom jag rätt lite, även om det alltid varit skönt.

Gissar att det här är som med andra beroenden. Finns det några "faser" som är någorlunda lika för de flesta så man kan säga ungefär var man ligger i processen?
Citera
2026-01-27, 20:18
Medlem
Rebali179s avatar
#check för Januari
Citera
2026-01-27, 22:19
Medlem
#check
Citera
2026-01-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroppedSomething
Hur länge ska det i teorin krävas innan man är "rebootad"? Är rätt ny på FB och såg inte den här tråden förrän 1/1, så missade det här med att man skulle anmäla sig i tråden osv. Har dock ändå tänkt att jag ska köra ett eget race.

Runkade sista gången då 1/1 (hade redan hunnit göra det) och tog bort all porr jag hade. Har känt länge att det tagit över för mycket. Har haft sex ett par gånger sen dess men inte runkat. Första två veckorna gick det jättebra och jag kände knappt av tiden som gick. Nu senaste veckan har jag dock känt en tomhet vissa stunder. Stunder där jag förut kunde titta på telefonen och känna på mitt bultande stånd så känns de tillfällena nu tomma eftersom jag istället gör ingenting, eller kollar på något tråkigt.

Har liksom inte heller känt att jag fått ut så mycket positivt av det. Känner mig inte direkt som en ny människa med ökad livskraft och karisma. Och tiden jag tidigare lagt på porr spelar jag PS5 istället. Så det är inte som att jag får mer gjort heller.

Saknar liksom att edga och blåsa av en explosionssats när jag maxat orgasmen 100%. Så just nu känns det bara som att jag går miste om något och då kommer tvivlen också.

Dock är det intressant att ha sex efter jag slutade runka. Blivit myyycket hårdare och känsligare och det var mycket skönare. Förut var jag ofta nytömd när tillfälle för sex uppenbarade sig och då kunde jag ibland ha svårt att bli helt hård och så kom jag rätt lite, även om det alltid varit skönt.

Gissar att det här är som med andra beroenden. Finns det några "faser" som är någorlunda lika för de flesta så man kan säga ungefär var man ligger i processen?
En tumregel folk brukat gå efter rätt länge är att en reboot tar omkring 3 månader, men beroende på hur mycket porr man tittade innan och hur ens vanor såg ut så skulle jag och många andra vilja påstå att det för de flesta idag kan ta uppemot 5 månader.
Det finns extremfall som varit ännu längre men efter 2 månader bör du eventuellt börja få en del effekter om du har tur.

Sen är det snarare en regel än undantag att man en bit in i rebooten drabbas av något som kallas för flatline. Då kommer sexdriften tillfälligt nästan försvinna helt och humöret samt motivationen kan bli lägre. Det är olika när den kan inträffa, allt från efter ett par dagar till över en månad in och varar precis lika varierande längd med. Det är en naturlig del av läkningsprocessen och inget man ska vara rädd för eller tro att något är fel. Den går alltid över tillslut!

Detta är något som tar tid för hjärnan att återställa sig så du bör ha tålamod, det är värt det i slutändan. Tro mig, om du tycker sexet redan nu blivit bättre så vänta tills du är helt rebootad så ska du få se på grejer. Minns när jag hade sex efter att blivit rebootad och det var som natt och dag i skillnad. Så mycket kåtare man blir, hur mer intensivt och intimt det känns. Det är som att bli av med oskulden på nytt när man upptäcker hur sex verkligen ska kännas.
Citera
2026-01-28, 08:40
Medlem
Brennwins avatar
#check
Halvannan månad avklarad
Jag har precis kommit hem från jobb, så orkar inte skriva allt för mycket för stunden. Därför nöjer jag mig med att bara stämma av för nu.
Citera
2026-01-28, 16:28
Avslutad
#rip

kände att jag tröttnade på utmaningen, varit stressigt på jobbet och kände att det inte kommit några positiva effekter överlag. Samt de sista dagarna har det för mycket tankar på sex fast jag fått sex . var bara frustrerande. får testa igen när livet blivit lugnare.
Citera
2026-01-28, 22:33
Medlem
#check
Januari har varit jävligt tuff på flera sätt, men det känns bra att åtminstone lyckas med detta.
Deltagandet i tråden har definitivt varit en hjälp hittills, inte så mycket för "tävlingens" skull, utan för att jag kunde visualisera den besvikelse jag skulle känna, när jag såg mig själv skriva att jag hade fallit. Det hjälpte mig att "härda ut" när suget var som störst.
Citera
2026-01-29, 01:20
Medlem
ragingcows avatar
#check
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in