Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-25, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det blir helt klart mer intressant om man talar om att sälja andra saker.

Att mörda våra närmaste går nog bort, de som mördar vänner och familj brukar ha andra orsaker. Och de som gör det för pengar är rätt udda mot de flesta. Och de är heller inte fästa vid de mördade.

Sälja sin röst tror jag heller de flesta inte skulle göra, kanske om man betalade riktigt bra.

Många gör dock moraliskt tveksamma saker, även de som verkar ordentliga. Som att ta andras kvitton och hävda att det köpts genom ens företag.

Man ska nog inte tro för bra om sig själv heller, när jag låg i strid om vårdnad om katt (längesedan), råkade jag hota den andra personen med våld.

Du vinklar det som att det vore en dödssynd att sälja sin rösträtt, jag röstar inte ens personligen, har inte gjort på 10 år. Jag är inte insatt i politiken då jag tycker alla läger har bara olika lukt på sin skit.

Jag röstar helt enkelt för att jag inte bryr mig om politik och jag anser mig själv inte vara tillräckligt påläst för att ha rätt att rösta.
Citera
2025-12-25, 20:46
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Du vinklar det som att det vore en dödssynd att sälja sin rösträtt, jag röstar inte ens personligen, har inte gjort på 10 år. Jag är inte insatt i politiken då jag tycker alla läger har bara olika lukt på sin skit.

Jag röstar helt enkelt för att jag inte bryr mig om politik och jag anser mig själv inte vara tillräckligt påläst för att ha rätt att rösta.

Bara ett exempel på vad jag tror folk inte gärna säljer. Men självklart har inte alla samma sorts moral.
Citera
2025-12-25, 20:55
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Solsjenitsyn har skrivit flera böcker om sina erfarenheter av gulag.

De fanns bara en grupp som inte gick att korrumpera. Nämligen de kristna.

Kan stämma. Jehovas vittnen är motståndskraftiga.
Citera
2025-12-25, 21:01
Medlem
Minimuchers avatar
Ja.
Det är därför våra politiker antingen ska gå ordentligt ner eller upp i lön!
Citera
2025-12-25, 21:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Många går att köpa men inte alla. De är omutbara.

Precis. Ren principsak. Litar inte på folk som låter sig övertalas av någon annan.
Litar heller inte på folk som försöker övertala någon med mutor.
Skulle säga att det är värre att vara personen som mutar än den som tar emot mutor.
Även om båda är sämst.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det blir helt klart mer intressant om man talar om att sälja andra saker.

Att mörda våra närmaste går nog bort, de som mördar vänner och familj brukar ha andra orsaker. Och de som gör det för pengar är rätt udda mot de flesta. Och de är heller inte fästa vid de mördade.

Sälja sin röst tror jag heller de flesta inte skulle göra, kanske om man betalade riktigt bra.

Många gör dock moraliskt tveksamma saker, även de som verkar ordentliga. Som att ta andras kvitton och hävda att det köpts genom ens företag.

Man ska nog inte tro för bra om sig själv heller, när jag låg i strid om vårdnad om katt (längesedan), råkade jag hota den andra personen med våld.

Ändå rimligt

Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Köpas sexuellt eller rent allmänt? Jag tror gemene man kan nog köpas sexuellt men det finns alltid någon person i världen som har en orubblig moralisk kompass, jag tror du underskattar tex hur stark tro vissa har, det finns säkert människor där ute som har en tro om att prostitution är en enkel biljett till helvetet, så dom kommer inte göra det för några pengar i världen, det finns ju dagliga exempel på folk som dör för sin tro. Krig pågår pga religion liksom.

Så nej jag tror inte alla kan köpas för pengar, personligen skulle jag tex aldrig kunna mörda någon för ekonomisk vinning, oavsett om det gäller en pedofil eller en präst, Jag skulle kunna döda någon om det handlade om dennes liv eller min och min familjs liv, men det ska finnas en jävligt bra anledning för att jag ska ta det steget och inga pengar i världen är den anledningen. Jag är troende och jag vill kunna ha en förklaring till varför jag gjorde det när jag står inför Gud.

Jag tror inte alltid att moralkompassen styrs av religiös åskådning.
Tror uppväxt kan spela roll, och helt enkelt hur man är som person bara.
Citera
2025-12-25, 21:22
Medlem
Ja jag tror att alla människor har sitt pris
Citera
2025-12-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Finns liknande trådar men de är gamla och inte exakt samma ämne så startar en ny så får moderator ta bort ifall det inte passar.

Snackade i alla fall nyligen om detta med några polare. Vissa av dem trodde att alla människor har ett pris och är beredda att ge upp sin värdighet genom att sälja sin kropp bara priset är tillräckligt bra. Andra, däribland jag själv, trodde inte det. Jag ska förklara varför.

Om det är en fråga om direkt överlevnad där t.ex. en ensamstående morsa i ett land utan någon som helst välfärd inte har nåt annat val för att mata ungarna, tror jag de flesta hade prostituerat sig, dock med resultatet att de behövt undertrycka sina känslor och att det blivit ett stort trauma för dem. I ett land som Sverige där de flesta redan har ett drägligt liv tror jag verkligen inte att alla knullat med nån mot betalning eftersom det för de flesta upplevts som förnedrande och ofräscht samt att det helt enkelt inte varit nödvändigt. Många vill dessutom inte förknippas med stigmatiserade saker som prostitution.

Det som ska diskuteras är de kloka tankar jag yttrat ovan och ifall ni tror att alla människor varit beredda att sälja sin kropp ifall omständigheterna krävt det alternativt att priset varit tillräckligt stort.

Nej inte alla men de flesta skulle nog göra det.
Citera
2025-12-25, 21:34
Medlem
Tranquility Bass avatar
Ja, alla går att köpa sedan betyder det inte att det behöver utbytas pengar eller att det behöver finnas en personlig vinning.
Citera
2025-12-25, 21:37
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Kan stämma. Jehovas vittnen är motståndskraftiga.
Kristendom är ju oavsett vad du och jag tycker en värdegrund. Det gäller inte alla kristna men en del försöker nog leva som de lär.
Citera
2025-12-25, 22:07
Medlem
ElakBolls avatar
Nja, det beror ju helt på vem och vad det gäller skulle jag vilja säga.

En lite äldre och/eller mindre attraktiv rik kvinna som jag egentligen helst inte skulle vilja ligga med KANSKE jag skulle satt på om det erbjudna priset var högt nog, men att t.ex slicka Donald Trump i röven eller suga av Vladimir Putin skulle jag ju aldrig göra ens om jag bokstavligen blev erbjuden alla pengar i hela världen.

Sen kan jag absolut se att jag kanske skulle resonera annorlunda om jag vore ett fattigt gatubarn i nåt risigt u-land, men nu är jag ju inte det.
Citera
2025-12-25, 22:15
Medlem
zombie-nations avatar
Alla säljer sig litegranna, i varje relation. Det kallas för att kompromissa. Livet skulle inte funka annars. Man måste bara veta var ens gräns går, sådana saker som man inte gör under några omständigheter.
Citera
2025-12-25, 23:05
Medlem
nerdnerds avatar
Nej, alla kan inte köpas. Finns gott om exempel på människor som hellre dör för sina principer, sin ideologi, eller sin religion, än att kompromissa.

Men det är också så att inte alla vill köpa allt de skulle vilja ha, även om de t ex har vunnit miljarder på Lotto. T ex kan ju varje försök till att köpa kärlek ses som djupt kränkande för köparen. Han/hon är alltså inte värd denna kärlek för sin egen skull? Kärlek funkar liksom inte så. Kärlek är det jag känner för min katt, som har sönder saker och ibland pissar där han inte ska, utan några vllkor öht på motprestation. Man kan betala någon för LÅTSAD kärlek, dvs att hon eller han FEJKAR det, men med den insikten så måste man ju bara förstå att man jagar en chimär. Riktigt kärlek KAN inte köpas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in