Citat:
Ursprungligen postat av
Comitium
Många går att köpa men inte alla. De är omutbara.
Precis. Ren principsak. Litar inte på folk som låter sig övertalas av någon annan.
Litar heller inte på folk som försöker övertala någon med mutor.
Skulle säga att det är värre att vara personen som mutar än den som tar emot mutor.
Även om båda är sämst.
Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Det blir helt klart mer intressant om man talar om att sälja andra saker.
Att mörda våra närmaste går nog bort, de som mördar vänner och familj brukar ha andra orsaker. Och de som gör det för pengar är rätt udda mot de flesta. Och de är heller inte fästa vid de mördade.
Sälja sin röst tror jag heller de flesta inte skulle göra, kanske om man betalade riktigt bra.
Många gör dock moraliskt tveksamma saker, även de som verkar ordentliga. Som att ta andras kvitton och hävda att det köpts genom ens företag.
Man ska nog inte tro för bra om sig själv heller, när jag låg i strid om vårdnad om katt (längesedan), råkade jag hota den andra personen med våld.
Ändå rimligt
Citat:
Ursprungligen postat av
Jahaja69
Köpas sexuellt eller rent allmänt? Jag tror gemene man kan nog köpas sexuellt men det finns alltid någon person i världen som har en orubblig moralisk kompass, jag tror du underskattar tex hur stark tro vissa har, det finns säkert människor där ute som har en tro om att prostitution är en enkel biljett till helvetet, så dom kommer inte göra det för några pengar i världen, det finns ju dagliga exempel på folk som dör för sin tro. Krig pågår pga religion liksom.
Så nej jag tror inte alla kan köpas för pengar, personligen skulle jag tex aldrig kunna mörda någon för ekonomisk vinning, oavsett om det gäller en pedofil eller en präst, Jag skulle kunna döda någon om det handlade om dennes liv eller min och min familjs liv, men det ska finnas en jävligt bra anledning för att jag ska ta det steget och inga pengar i världen är den anledningen. Jag är troende och jag vill kunna ha en förklaring till varför jag gjorde det när jag står inför Gud.
Jag tror inte alltid att moralkompassen styrs av religiös åskådning.
Tror uppväxt kan spela roll, och helt enkelt hur man är som person bara.