Citat:
Ursprungligen postat av
glockenrein
Finns liknande trådar men de är gamla och inte exakt samma ämne så startar en ny så får moderator ta bort ifall det inte passar.
Snackade i alla fall nyligen om detta med några polare. Vissa av dem trodde att alla människor har ett pris och är beredda att ge upp sin värdighet genom att sälja sin kropp bara priset är tillräckligt bra. Andra, däribland jag själv, trodde inte det. Jag ska förklara varför.
Om det är en fråga om direkt överlevnad där t.ex. en ensamstående morsa i ett land utan någon som helst välfärd inte har nåt annat val för att mata ungarna, tror jag de flesta hade prostituerat sig, dock med resultatet att de behövt undertrycka sina känslor och att det blivit ett stort trauma för dem. I ett land som Sverige där de flesta redan har ett drägligt liv tror jag verkligen inte att alla knullat med nån mot betalning eftersom det för de flesta upplevts som förnedrande och ofräscht samt att det helt enkelt inte varit nödvändigt. Många vill dessutom inte förknippas med stigmatiserade saker som prostitution.
Det som ska diskuteras är de kloka tankar jag yttrat ovan och ifall ni tror att alla människor varit beredda att sälja sin kropp ifall omständigheterna krävt det alternativt att priset varit tillräckligt stort.
Du lägger ju upp tre olika premisser.
1. Går alla att köpa? Ja eller nej. Det är också den premissen du diskuterat med dina vänner
2. De som på grund av t.ex. fattigdom inte klarar sin försörjning går att köpa. De som har det bra går inte att köpa.
3. Nu blandas pengar in även för de som har det bra.
Mitt svar är nej, jag kan inte köpas.