Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-25, 17:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jag har själv träffat på tjejer o känt tjejer som öppet berätta man varit ihop med vissa män enbart för yrket dom haft, man har fått sitt hus renoverat, om dragen el, haft mattläggare o platsättare osv.
Dvs man har enbart haft relationen för att få dessa jobb utförda, även min egna mamma berätta exakt samma, ja jag använde han för att renovera upp huset.

Där ser man. Och jag som trodde att kvinnor bara gick på känslor och är impulsiva som barn. De kan alltså slugt beräkna så att de får både det ena och det andra gratis.
Citera
2025-12-25, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Där ser man. Och jag som trodde att kvinnor bara gick på känslor och är impulsiva som barn. De kan alltså slugt beräkna så att de får både det ena och det andra gratis.
Ja det är exakt så det fungera o sälja sig själv idag, dvs man behöver inte själva pengarna, man kan vara trevligt o umgås o spela ett spel för att uppnå det man vill vinna av relationen.

Även min syster har gjort likande även fast hon är mycket välbärgad, valt en relation för tjänster o kontakter hon fick ut via relationen, snubben blev helt vansinnig när han börja ana varför hon helt plötsligt gjorde slut utan anledning. minns jag o min bror fråga henne om detta lite senare, varför var du ihop med han, hon berätta för kontakterna.
Citera
2025-12-25, 18:05
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag tror helt klart att alla kan köpas om bara priset som erbjuds är rätt.
Priset behöver ju inte nödvändigtvis vara pengar.
Anser du att "allt har sitt pris" eller syftar du enbart på sexuella tjänster? Dvs att sälja "sig själv", och inga andra tjänster?

Jag är helt säker på att de flesta normalt funtade människor inte skulle mörda sitt barn eller sina föräldrar, även om de fick 100 miljarder och frihet från straff.
Tortyr och våldtäkt tror jag också går fetbort för de flesta.

Riktigt empatiska människor skulle knappast ens kunna göra det mot en helt främmande person, oavsett hur hög summan var.

Pratar alltså inte om att "dra ut kontakten" eller att ge en dödlig dos morfin till en åldring som vill dö.
Pratar om att hugga ihjäl någon med kniv, sticka dem i hjärtat eller skära i halsen, samtidigt som man ser dem i ögonen.

Jag skulle aldrig kunna göra det, oavsett om jag fick alla pengar i hela världen och frihet från straff.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-12-25 kl. 18:15.
Citera
2025-12-25, 18:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Anser du att "allt har sitt pris" eller syftar du enbart på sexuella tjänster?

Det blir helt klart mer intressant om man talar om att sälja andra saker.

Att mörda våra närmaste går nog bort, de som mördar vänner och familj brukar ha andra orsaker. Och de som gör det för pengar är rätt udda mot de flesta. Och de är heller inte fästa vid de mördade.

Sälja sin röst tror jag heller de flesta inte skulle göra, kanske om man betalade riktigt bra.

Många gör dock moraliskt tveksamma saker, även de som verkar ordentliga. Som att ta andras kvitton och hävda att det köpts genom ens företag.

Man ska nog inte tro för bra om sig själv heller, när jag låg i strid om vårdnad om katt (längesedan), råkade jag hota den andra personen med våld.
Citera
2025-12-25, 18:41
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Det som ska diskuteras är ifall ni tror att alla människor varit beredda att sälja sin kropp ifall omständigheterna krävt det alternativt att priset varit tillräckligt stort.
Ja alla människor.
Om erbjudandet är det rätta och i rimlig relation till priset vid just detta tillfälle.
Annars görs ju inga affärer alls.
Någon kan ju försöka motbevisa detta påstående
Citera
2025-12-25, 18:59
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Ja alla människor.
Om erbjudandet är det rätta och i rimlig relation till priset vid just detta tillfälle.
Annars görs ju inga affärer alls.
Någon kan ju försöka motbevisa detta påstående

Fast du beskriver ju bara de som gör det, inte de som inte skulle göra det. Så din slutsats vilar på att man accepterar samtliga premisser.

Premiss 1; Om erbjudandet är det rätta och i rimlig relation till priset vid just detta tillfälle.
Premiss 2; Annars görs ju inga affärer alls.
Slutsats; Ja alla människor.

Premiss 2 blir ju svaret på negationen av premiss 1, vilket föranleder att slutsatsen vilar på premiss 1, men motsägs av premiss två. Analogiskt; p1; Alla människor är odödliga. p2; är de inte odödliga är de inga människor. Slutsats; inga är människor.

Utvecklingen av det är ju premiss 2, som pekar mot att evidensen visar att på grund av att det görs affärer så säljer sig folk, men evidensen tar ju inte upp när det inte görs affärer. Det är som att tystnad skulle bevisa ljud. Men tystnad är ju en motsatts inte ett bevis eller beskrivning av ljud. Det haltar.

Det du måste bevisa, som egentligen är ditt påstående är att; Empirisk evidens för att ingen människa, under några omständigheter, någonsin vägrar, oavsett erbjudandets natur. Då behöver man bara hitta en person som inte gjort det och hela ditt resonemang faller. Det är undantaget som kollapsar ditt resonemang.
Citera
2025-12-25, 19:58
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det blir helt klart mer intressant om man talar om att sälja andra saker.

Att mörda våra närmaste går nog bort, de som mördar vänner och familj brukar ha andra orsaker. Och de som gör det för pengar är rätt udda mot de flesta. Och de är heller inte fästa vid de mördade.

Sälja sin röst tror jag heller de flesta inte skulle göra, kanske om man betalade riktigt bra.

Många gör dock moraliskt tveksamma saker, även de som verkar ordentliga. Som att ta andras kvitton och hävda att det köpts genom ens företag.

Man ska nog inte tro för bra om sig själv heller, när jag låg i strid om vårdnad om katt (längesedan), råkade jag hota den andra personen med våld.
Jag tror att många med urusel ekonomi skulle kunna tänka sig att sälja sin röst för ett pris motsvarande en halv årslön.

Vissa av dem använder inte ens sin röst, och de fattigaste som ändå röstar är nog så pass missnöjda så att de inte är superlojala mot varken sossarna eller moderaterna.

Tycker man att det inte spelar någon större roll om det blir moderaterna eller sossarna, så skulle man nog vara villig att sälja sin röst till "det andra laget".
Däremot skulle nog få vilja sälja sin röst till kommunister eller fascister, om det innebar att man skulle vara tvungen att leva i en diktatur resten av livet.

Visst är det många som beter sig omoraliskt, för att tjäna pengar, men de flesta (normalt funtade) finner det nödvändigt att på olika sätt rättfärdiga det de sysslar med, eftersom de trots allt ändå är empatiska.
De intalar sig själva att de "inte har något annat val" eller att "om inte jag gör det, så kommer någon annan göra det", och alla möjliga andra ursäkter.
Citera
2025-12-25, 20:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Visst är det många som beter sig omoraliskt, för att tjäna pengar, men de flesta (normalt funtade) finner det nödvändigt att på olika sätt rättfärdiga det de sysslar med, eftersom de trots allt ändå är empatiska.
De intalar sig själva att de "inte har något annat val" eller att "om inte jag gör det, så kommer någon annan göra det", och alla möjliga andra ursäkter.

Rätt läskigt att det räknas som normalt att skylla ifrån sig och allt vad de gör för att inte erkänna vad de gjort.
Citera
2025-12-25, 20:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Anser du att "allt har sitt pris" eller syftar du enbart på sexuella tjänster? Dvs att sälja "sig själv", och inga andra tjänster?

Jag är helt säker på att de flesta normalt funtade människor inte skulle mörda sitt barn eller sina föräldrar, även om de fick 100 miljarder och frihet från straff.
Tortyr och våldtäkt tror jag också går fetbort för de flesta.

Riktigt empatiska människor skulle knappast ens kunna göra det mot en helt främmande person, oavsett hur hög summan var.

Pratar alltså inte om att "dra ut kontakten" eller att ge en dödlig dos morfin till en åldring som vill dö.
Pratar om att hugga ihjäl någon med kniv, sticka dem i hjärtat eller skära i halsen, samtidigt som man ser dem i ögonen.

Jag skulle aldrig kunna göra det, oavsett om jag fick alla pengar i hela världen och frihet från straff.

Ja, jag tror allt/alla har sitt pris, och det behöver ju som sagt inte vara just pengar som är priset.
Citera
2025-12-25, 20:19
Moderator
evilhoneys avatar
Psykologi --> Filosofi
/Moderator
Citera
2025-12-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Finns liknande trådar men de är gamla och inte exakt samma ämne så startar en ny så får moderator ta bort ifall det inte passar.

Snackade i alla fall nyligen om detta med några polare. Vissa av dem trodde att alla människor har ett pris och är beredda att ge upp sin värdighet genom att sälja sin kropp bara priset är tillräckligt bra. Andra, däribland jag själv, trodde inte det. Jag ska förklara varför.

Om det är en fråga om direkt överlevnad där t.ex. en ensamstående morsa i ett land utan någon som helst välfärd inte har nåt annat val för att mata ungarna, tror jag de flesta hade prostituerat sig, dock med resultatet att de behövt undertrycka sina känslor och att det blivit ett stort trauma för dem. I ett land som Sverige där de flesta redan har ett drägligt liv tror jag verkligen inte att alla knullat med nån mot betalning eftersom det för de flesta upplevts som förnedrande och ofräscht samt att det helt enkelt inte varit nödvändigt. Många vill dessutom inte förknippas med stigmatiserade saker som prostitution.

Det som ska diskuteras är de kloka tankar jag yttrat ovan och ifall ni tror att alla människor varit beredda att sälja sin kropp ifall omständigheterna krävt det alternativt att priset varit tillräckligt stort.

Köpas sexuellt eller rent allmänt? Jag tror gemene man kan nog köpas sexuellt men det finns alltid någon person i världen som har en orubblig moralisk kompass, jag tror du underskattar tex hur stark tro vissa har, det finns säkert människor där ute som har en tro om att prostitution är en enkel biljett till helvetet, så dom kommer inte göra det för några pengar i världen, det finns ju dagliga exempel på folk som dör för sin tro. Krig pågår pga religion liksom.

Så nej jag tror inte alla kan köpas för pengar, personligen skulle jag tex aldrig kunna mörda någon för ekonomisk vinning, oavsett om det gäller en pedofil eller en präst, Jag skulle kunna döda någon om det handlade om dennes liv eller min och min familjs liv, men det ska finnas en jävligt bra anledning för att jag ska ta det steget och inga pengar i världen är den anledningen. Jag är troende och jag vill kunna ha en förklaring till varför jag gjorde det när jag står inför Gud.
Citera
2025-12-25, 20:37
Medlem
Citat:
Jag tror att många med urusel ekonomi skulle kunna tänka sig att sälja sin röst för ett pris motsvarande en halv årslön.

Vissa av dem använder inte ens sin röst, och de fattigaste som ändå röstar är nog så pass missnöjda så att de inte är superlojala mot varken sossarna eller moderaterna.

Tycker man att det inte spelar någon större roll om det blir moderaterna eller sossarna, så skulle man nog vara villig att sälja sin röst till "det andra laget".
Däremot skulle nog få vilja sälja sin röst till kommunister eller fascister, om det innebar att man skulle vara tvungen att leva i en diktatur resten av livet.

Du vinklar det som att det vore en dödssynd att sälja sin rösträtt, jag röstar inte ens personligen, har inte gjort på 10 år. Jag är inte insatt i politiken då jag tycker alla läger har bara olika lukt på sin skit.

Jag röstar helt enkelt för att jag inte bryr mig om politik och jag anser mig själv inte vara tillräckligt påläst för att ha rätt att rösta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in