Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Det blir helt klart mer intressant om man talar om att sälja andra saker.
Att mörda våra närmaste går nog bort, de som mördar vänner och familj brukar ha andra orsaker. Och de som gör det för pengar är rätt udda mot de flesta. Och de är heller inte fästa vid de mördade.
Sälja sin röst tror jag heller de flesta inte skulle göra, kanske om man betalade riktigt bra.
Många gör dock moraliskt tveksamma saker, även de som verkar ordentliga. Som att ta andras kvitton och hävda att det köpts genom ens företag.
Man ska nog inte tro för bra om sig själv heller, när jag låg i strid om vårdnad om katt (längesedan), råkade jag hota den andra personen med våld.
Jag tror att många med urusel ekonomi skulle kunna tänka sig att sälja sin röst för ett pris motsvarande en halv årslön.
Vissa av dem använder inte ens sin röst, och de fattigaste som ändå röstar är nog så pass missnöjda så att de inte är
superlojala mot varken sossarna eller moderaterna.
Tycker man att det inte spelar någon större roll om det blir moderaterna eller sossarna, så skulle man nog vara villig att sälja sin röst till "det andra laget".
Däremot skulle nog få vilja sälja sin röst till kommunister eller fascister, om det innebar att man skulle vara tvungen att leva i en diktatur resten av livet.
Visst är det många som beter sig omoraliskt, för att tjäna pengar, men de flesta (normalt funtade) finner det
nödvändigt att på olika sätt
rättfärdiga det de sysslar med, eftersom de trots allt ändå är empatiska.
De intalar sig själva att de "inte har något annat val" eller att "om inte
jag gör det, så kommer
någon annan göra det", och alla möjliga andra ursäkter.