2025-12-30, 00:27
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Jag trodde du menade att nått märke var sämre idag.

Det menade jag inte. Var intressant att notera samma trend på Lisa som på Frida även fast Lisas var mer extrem.
Citera
2025-12-30, 00:30
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Fattar inte hur jag rörde ihop det så... Oaktat så var Ribom bättre i det skedet av sin karriär som Lisa befinner sig nu.

Känns som när man såg Lisa Ingesson plåga sig fram i touren för tre år sedan som förstaårssenior.

Ingesson var bra mycket sämre och bröt tidigt. Tror Eriksson kommer studsa tillbaka med bättre lopp imorgon.
Citera
2025-12-30, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Nä det var jävla sjukt uttalande
När var det bara norsk på pallen?
Hon anspelade nog på herrarnas lopp tidigare där det var helnorskt men uttryckte sig lite klumpigt så det lät som att det brukar vara så för damerna också.
Citera
2025-12-30, 01:34
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Ja, så er det jo. Nu er det jo et voldsomt tjat om ski i hvert enda renn, selv om det bare er marginelt, men i dag hadde det stor betydelse.
Ulike skimerker og strukturer utgjorde en skilnad i dag, og fremfor alt da med utøvernes valg om feste vs glid i tillegg.

Løypa er jo sådan at man behøver feste i fase 1 av løypa, for å yte max. I fase 2 derimot, behøver man god glid, og en overkropp som
ikke er utsliten efter oppforsbakken, for så å leke seg fram i terrenget og ta ti-talls sekunder.

Kort om de man så lite extra på: Frida hadde aldeles for mye feste, og kunne gå fase 1 av løypa uten å anstrenge overkroppen for mye, men gliden var så dårlig at hun ikke fikk utnyttet det allikevel i fase 2 ( ble vel lite vel inspireret av sekunderingene til å starte lite for hardt også)

Ebba (og Fosnæs og Heidi også) hadde aldeles for dårlig feste. (syntes best på Fosnæs med sine glipptak), medan Ebba og Heidi anstrengte overkroppen så mye oppfor, at det ikke syntes så godt. Men hadde like håpløst dårlig feste som henne, og hadde derfor ikke ork nog i fase 2

AØS, Diggins og Stadlober hadde utmerket feste/glid-balanse. Mye blandet va gjelder ski på andre også, men va gjelder alle andre,
gjorde produksjonen så at det var vanskelig å ha tilstrekkelig fokus på så mange fler, for å kunne dra noen vettige konklusjoner.

Exakt, kul att se nån som har koll!
Citera
2025-12-30, 01:41
Moderator
Hjv9s avatar
Hehe va är det för snubbe som kraschar intervjun med Ilar. En äkta supporter.
Citera
2025-12-30, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag vet faktiskt inte hur det fungerar i praktiken.
Skulle gissa på att varje vallare har minst 1 tjej och 1 kille att valla åt, tror inte att Sverige har 19 vallare med sig på Tds.

Book hade åtminstone förut hand om Fosnäs också. Precis samma upplägg som i Sverige som jag har förstått det. Även om det är ett vallateam så har varje åkare preferenser för balans glid/fäste på klassiska skidor och så vidare och det är där det personliga samarbetet kommer in. Om vallaren kan åkaren blir resultatet bättre.

Men, Book ingår i det norska vallateamet så även om han står och kladdar på just Kläbos skidor, så drar han nytta av de gemensamma glidtester och förberedelser som hela teamet gör. Han skulle omöjligt få lika bra resultat på egen hand.
Citera
2025-12-30, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tomten-
Tack ett (faktiskt) roligt svar 😀

Men om jag frågar hur tävlingen i övermorgon går till då?

Ledsen, kunde inte låta bli...
Jag vet faktiskt inte förutsättningarna helt och hållet för det loppet men du ser ut att ha fått det hela delvis klargjort i alla fall.
Frågan var bra och ytterst relevant.
Citera
2025-12-30, 06:41
Medlem
-tomten-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruunoo
Ledsen, kunde inte låta bli...
Jag vet faktiskt inte förutsättningarna helt och hållet för det loppet men du ser ut att ha fått det hela delvis klargjort i alla fall.
Frågan var bra och ytterst relevant.

Jo, jag förstår att du inte kunde låta bli 😀

Men nu har jag letat i varenda regelverk som jag kan hitta utan att få mer information än hur man korar segraren.
Det har ju rätt stor betydelse om hela heatet tjänar på att det går fort eller om det automatiskt blir vinnaren av näst snabbaste heatet som blir tvåa osv.
Citera
2025-12-30, 09:28
Medlem
Det kan bli en väldigt speciell klättring i år.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/hotet-mot-tour-de-ski-det-ar-helt-sjukt/
Citera
2025-12-30, 09:48
Medlem
Alkibiadess avatar
Hur skall man förstå den svenska bortvallningen i damloppet med lite mer perspektiv? Hur stor var vallamissen egentligen?

Var det bara att en del av de svenska åkarna la på för mycket fästvalla medan resten av svenskarna la på för lite fästvalla? Eller skedde detta i kombination med en för dålig struktur på vissa skidmärken?

Var det ett norskt vallafiasko? I alla fall för Heidi och kanske också för Fosnäs? Lätt att det skyms när Slind gick och vann och verkar ha haft perfekta skidor.

Jag har försökt titta lite mer ingående på åktiderna på vissa avsnitt på banan för åkarna i toppnationerna och hur mycket tid man tappar på den som åkte snabbast på respektive banavsnitt.

Inte jättestora skillnader mellan Sverige och Norge. Sverige åker bättre på första 1.7 km på första varvet medan Norge åker bättre från 3.0 km och in till varvningen på första valvet samt på första 1.7 km på andra varvet. Finland åker klart bättre på sista 2 km på första varvet och första 1.7 km på andra varvet. Slår man samman de både varven och tittar på de olika banavsnitten så åker dock Finland bättre eller klart bättre på alla banavsnitten. Mot Tyskland så åker Sverige klart bättre från start till 3.0 km på första varvet men tappar rejält på sista 2 km på första varvet och på första 1.7 km på andra varvet. Från 1.7 km in i mål på andra varvet åker Sverige ganska lika med Tyskland. Sverige åker klart bättre mot Italien på alla banavsnitt. Mot Schweiz åker Sverige ganska lika fram till 3.0 km på första varvet. Sverige klart bättre från 3.0 km in till varvningen på första varvet. Sedan ganska lika till 1.7 km på andra varvet men sedan åker Sverige klart bättre från 1.7 km in i mål. USA och Österrike har för små lag för att det skall vara meningsfullt att jämföra lagen (men har varsin toppåkare).

Tittar man på skidmärken så är Fischer det klart största märket. De åkare som är snabbast på de olika banavsnitten på de båda varven åker på Fischer eller Salomon. Övriga märken är Atomic och Rossignol. Bara en åkare på Madshus som dessutom åkte riktigt dåligt. Jämfört med Atomic så går Fischer bättre på alla banavsnitt fram till 2.1 km på andra varvet. Lika mellan 2.1 och 3.0 km för att från 3.0 km så går Atomic bättre. Fischer och Salomon går ganska lika på flera av banavsnitten men Salomon går klart bättre från 3.0 km in till varvningen på första varvet och något bättre på samma banavsnitt på andra varvet. Jämfört med Rossignol så går Fischer bättre på första 1.7 km på första varvet men sedan går Rossignol bättre på alla andra banavsnitt på båda varven. Rossignol är det skidmärke som går allra bäst på alla banavsnitt förutom första 1.7 km på första varvet. Men bara tre åkare åker på Rossignol i toppnationerna så jämförelsen kan bli skev.

De svenska Fischeråkarna tappar mot Fischergenomsnittet från 3.0 km på första varvet och sedan på alla banavsnitt in till målet på andra varvet. De svenska Salomonåkarna åker bättre än Salomongenomsnittet från 2.1 km till varvningen/målet på båda varven.
Citera
2025-12-30, 10:50
Medlem
En sak som jag satt och tänkte på igår var att åtminstone produktionen har tillgång till gps-data för alla åkare över hela banan, som de använder för att visa tidsavstånd i realtid.

Om man har tillgång till det datat kan man lätt lägga över banprofilen och se exakt hur stor skillnad det är i glidpartierna. Speciellt i klassiska spår där folk oftast står i spåret utför och alltså olika teknik utför spelar mindre roll.
Citera
2025-12-30, 10:53
Medlem
rainbowias avatar
Ni som är mer insatta än mig i vallningsprocedurer, slipning, skidor etc. Vad skulle man kunna göra för att "jämna ut skillnader" i praktiken?

Sedan märker jag på forumet och andra ställen att det blev en snackis med dåliga skidor etc för SWE. Vad är normalläge? När SWE lyckas bättre så fallerar någon annan nation t ex SUI och FRA. Kallar man det normalläge? Är bara en tankegång för att bredda perspektivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in