2025-12-29, 21:59
Medlem
-tomten-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Jag vet inte. Det kanske strikt baseras på tiderna som varje åkare får.

Okej, det ger sig nog.
Skulle ju bara vara kul att veta förutsättningarna..

Tack för ditt svar 😀
Citera
2025-12-29, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Alla svenskar har "personliga" vallare(som delas med några åkare) men dom ingår i vallateamet på samma sätt som för Kläbo.

Jo fast Kläbo har ju valt sin själv. Och han vallar bara åt Kläbo, eller vallar han åt fler?
Citera
2025-12-29, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oy-Captain
Jo fast Kläbo har ju valt sin själv. Och han vallar bara åt Kläbo, eller vallar han åt fler?
Jag vet faktiskt inte hur det fungerar i praktiken.
Skulle gissa på att varje vallare har minst 1 tjej och 1 kille att valla åt, tror inte att Sverige har 19 vallare med sig på Tds.
Citera
2025-12-29, 22:07
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Norge har insett värdet av en vinnar-maskin som Kläbo så han får göra precis som han vill. Har han en personlig vallare som inte är en del av teamet (nu spånar jag) så hade ju de genast gett honom en väst eller tagit in honom i teamet.

Men i Sverige med de lättkränkta snöflingorna till vallarna (Baserat på att viaplay inte får kritisera, och det är munkavle på åkarna) så hade ett sådant upplägg varit omöjligt. Då hade det protesterats och slåtts bakut.
Citera
2025-12-29, 22:29
Medlem
Ååhhhh den hemska vallan. Kan det inte vara som åkarna själv gått ut och sagt, de är helt enkelt inte formtoppade för TDS utan lägger alla ägg i OS korgen.

Varför ska vi som svenskar då sitta och följa detta spektakel?
Citera
2025-12-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
På banslingans sista 2 km så tappade hon dubbelt så många sekunder som den nästsämsta av svenskorna på det banavsnittet. Åkte hon omkull två gånger?, annars har jag svårt att förstå det.
Jag hittar gärna orsaker till varför. Hon var helt förstörd efteråt, stackarn. Jag hade inte höga förhoppningar just idag men hoppas det blir bättre genom touren, även om loppen känns sådär för hennes del
Citera
2025-12-29, 22:40
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ååhhhh den hemska vallan. Kan det inte vara som åkarna själv gått ut och sagt, de är helt enkelt inte formtoppade för TDS utan lägger alla ägg i OS korgen.

Varför ska vi som svenskar då sitta och följa detta spektakel?

Man kan bara kolla på banprofilen och mellantiderna så ser man hur mycket svenskorna tappar utför.
Citera
2025-12-29, 22:52
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Ingen som säger emot dig om rumpan?

Nat:
Längd: 1,69 m
Vikt: 56 kg

Charlotte Kalla är 162 cm lång och hennes vikt har varierat, ofta angiven runt 59-60 kg under hennes aktiva karriär, vilket ger en BMI som tyder på en vältränad atlet för sin längd.
Längd: 162 cm
Vikt: Ofta rapporterad som 59 kg eller 60 kg.

Varför är bra åkare så korta? Backarna?
Diggins
Längd: 1,63 m
Vikt: 58 kg

Det är ju knappast så att FIS har invägning av åkarna som inför en boxningsmatch, utan det är upp till åkarna att ange (valfri, önskvärd) vikt. Särskilt kvinnliga idrottares vikt brukar ju vara ett känsligt kapitel, så jag skulle bli förvånad om det är nåt de överhuvudtaget frågar om i dag.

Neprjajevas angivna vikt var kanske just hennes idealvikt som skidåkare? Utanför spåret tror jag att hon, liksom alla vi andra, var väldigt nöjd med sin rumpa precis som den var
Citera
2025-12-29, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Nu har Ojala ballat ur också och säger med överraskande ton ”det var inte BARA norskt på pallen idag” som att det brukar vara det på damsidan

Bra att Theodor reagerade där.

Nä det var jävla sjukt uttalande
När var det bara norsk på pallen?
Citera
2025-12-29, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oy-Captain
Kläbo har väl en personlig vallare? Som dessutom är svensk..
Micke Book är väl ändå anställd av det norska landslaget? Även de svenska A-lagsåkarna har ju en personlig vallare. Det betyder ju bara att ”man alltid har samma vallare” typ.
Citera
2025-12-29, 23:34
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Maerta ser ut att vara bortvallad.
Citat:
Seriös fråga: Varför anställer inte Frida och Ebba personliga vallare? De borde ju ha de ekonomiska resurserna?
Citat:
Varför lägger inte Frida några tiotusenlappar på en privat vallare som inte är komplett jubelidiot? Hon har ju råd.
Det kostar nog tjugofalt mer. Och dennes gränssnitt mot de övriga vallarna måste redas ut, finansieras och fungera. Arbetsstation i bussen, transporter, teståkare, maskiner...

Märta skulle hamna ännu längre efter om hon får "sämsta" vallaren.
Citera
2025-12-30, 00:08
Medlem
Jofs avatar
Borde varit ett lättvallat före. Hur kan man missat här?
Jag som värsta amatör hade smort på lite stearin 😊.
Senast redigerad av Jof 2025-12-30 kl. 00:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in