Resultat: Vem r din favoritfilosof?
Sren Kierkegaard
6,41%
5 röster
Friedrich Nietzsche
33,33%
26 röster
Platon
15,38%
12 röster
Karl Popper
12,82%
10 röster
Jean-Paul Sartre
7,69%
6 röster
Arthur Schopenhauer
10,26%
8 röster
Ludwig Wittgenstein
14,10%
11 röster
  • 5
  • 6
2010-01-07, 15:15
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Jag r lite skeptisk till hela idn med en "favoritfilosof" eftersom det tenderar att understryka bilden av en filosof som ett konstigt orakel som sger saker ingen begriper. Men OK, om man nu ska ge frslag s:

Aristoteles r vl rtt given, ven om han sa mnga konstiga saker s startade han mycket.
Hume var den store upplysningsfilosofen.
Russell en motsvarighet under 1900-talet och bidrog starkt till att gra filosofin vetenskaplig.
Carnap gjorde samma sak, men var mer rigors n Russell.
Citera
2010-01-07, 17:46
Medlem
David Lewis, Kripke och Donald Davidson ligger hgst p listan; Wittgenstein r kul men knns jvligt slentrian att dra honom + att jag inte lst s jttemycket av honom (ven om han dyker upp verallt).'

Nietzssche suger hstdase.
Citera
2010-01-18, 15:41
Medlem
Dr Scriptums avatar
Skulle vi nominera hr? Tio stycken? Sger Platon, Julius Evola, Carl Schmitt, Thoreau, Proudhon, Siddharta Gautama (Buddha), Aristoteles, Gramsci, Machiavelli och Konfucius, d. Nu fr ngon till nominera Thoreau - s han finns som alternativ! Om det nu krvs tv nomineringar.
Citera
2010-01-18, 16:07
Medlem
absynthes avatar
Andra som ska vara med p listan:

Hume
Descartes
Sokrates

Eventuellt ven Aristoteles, Quine och Frege.

Sjlv fredrar jag Nietzsche, Platon, Hume och Descartes. Skilda men utmrkta tnkare och de frsta tv r ven, tillsammans med ett par ryssar, vrldens frmsta frfattare genom tiderna. Jag hller inte med om deras fullstndiga teser/vrldsbilder men de har alla bidragit med helt briljanta och omistliga tankegngar.
Senast redigerad av absynthe 2010-01-18 kl. 16:13.
Citera
2010-01-21, 00:03
Medlem
Hr r ngra filosofer jag tycker r ganska intressanta/viktiga, och som jag tror inte redan nmnts.

George Edward Moore
Robert Nozick
John Rawls
Arne Naess
Henry Sidgwick
Edmund Gettier
Tom Regan
Peter Singer
Jeremy Bentham
John Stuart Mill
Citera
  • 5