Resultat: Vem r din favoritfilosof?
Sren Kierkegaard
6,41%
5 röster
Friedrich Nietzsche
33,33%
26 röster
Platon
15,38%
12 röster
Karl Popper
12,82%
10 röster
Jean-Paul Sartre
7,69%
6 röster
Arthur Schopenhauer
10,26%
8 röster
Ludwig Wittgenstein
14,10%
11 röster
2008-04-20, 15:25
Medlem
CurryCurres avatar
Den hr diskussionen kommer spinna ivg t pepparn, s det r ingen id att anvnda den hr trden till det. I all korthet s frstr jag vad du menar, men tycker att det r ett vldigt svartvitt stt att se p saken.

Till mnet: Vi vill ha ny poll om favoritfilosof!
Citera
2010-01-02, 14:43
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre

Till mnet: Vi vill ha ny poll om favoritfilosof!

Det vill jag ocks, speciellt nu nr den hr pollen r s pass gammal. Vad sgs? Gr inte att ta denna p allvar nr inte Aristoteles och Kant r med, och vart r Descartes? Folk glmde nog inte att nominera dessa utan finalen innehll helt enkelt fr f namn

Men som sagt 2006 r lnge sedan..
Citera
2010-01-03, 22:13
Medlem
Frstr inte att Spinoza inte kom med p listan. Hans ambitisa frsk att bygga ett logiskt sammanhllet filosofiskt system r imponerande, oavsett vad man tycker om resultatet. Han r fr mig idealbilden av en filosof: bde dmjuk och kontroversiell (i sin samtid) och fast besluten att rationellt finna bde "sanningen" och "hur man br leva".

Nietzsche r i likhet med mnga ntter p Flashback intressant och rolig att lsa, men samtidigt omjlig att hlla med. Man ska ju inte psykologisera nr man diskuterar filosofi, men det r vldigt svrt att inte se Nietzsche som en vldigt liten och rdd mnniska, och hans filosofi som ett misslyckat frsk att kompensera fr detta.
Citera
2010-01-04, 07:42
Medlem
excelsiss avatar
Ok, spotta upp lite kandidater. Tio filosofer r ett bra tal. r det ngon som skall bort? Vilka skall till?

/mod
Citera
2010-01-04, 08:07
Medlem
Russell
Derrida
Husserl
Hegel
Hume
Descartes
Aristoteles
Kant
Peirce
Marx

r vl de som ganska uppenbart glmdes bort i den frra listan. S jag tycker man inte br begrnsa sig till ett visst antal fr d faller ltt ngon bort. Sedan gillar jag personligen Pascal och Leibniz ocks.

Kanske frtjnar ngra utomeuropeiska f komma med ocks, men dr fr ngon annan kommentera.

Fr jag bara nominera tre s blir det Russell, Hume och Kant.
Citera
2010-01-04, 17:03
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Ja allts 10 namn i en sn hr omrstning r ju ganska lite. Men de som borde vara givna iaf r ju:

Platon
Aristoteles
Descartes
Kant
Hume
Nietzsche
Wittgenstein

Sen har vi ju ett gng till som r svra att bortse frn ocks, exempelvis..

Sokrates
Herakleitos
Marx
Spinoza
Leibniz
Locke
Schopenhauer
Hegel
Russell

osv osv. Kan nn slnga upp en poll med ca 15 namn s skulle jag bli glad iaf
Citera
2010-01-05, 04:01
Medlem
Weejays avatar
10 filosofer...

Nietzsche
Sartre
Wittgenstein
Heidegger
Derrida
Kant
George Berkeley
Adam Smith
Edmund Burke
Fr man rkna Markis de Sade som filosof? (om inte s sger jag Aristoteles)
Citera
2010-01-05, 06:50
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Ludwig Wittgenstein
Karl Marx
Edmund Burke
Friedrich Nietzsche
Plotinos
Descartes
Pythagoras
Sigmund Freud
David Hume
Baruch Spinoza
Citera
2010-01-05, 06:59
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Folk glmde nog inte att nominera dessa utan finalen innehll helt enkelt fr f namn

N, jag kan frskra dig om att allt gjordes fr att frska f folk att bde nominera och rsta, inklusive marknadsfring i signatur och avatar. Se ven namnfrslagen i inlgg 22 i nomineringstrden. Finalgrnsen var ju blygsamma tv nomineringar, och alternativet att inte ha ngon grns alls tenderar att gra dessa omrstningar mindre intressanta ur spnnings- och diskussionssynpunkt eftersom alla d bara kan droppa samma lsklingsnamn hela vgen in i ml utan att egentligen tvingas resonera och motivera. Men jag hoppas frsts ocks att denna nya omrstning blir bttre.
Citera
2010-01-05, 10:39
Bannlyst
Nietzsche var ingen dlig vinnare.
Citera
2010-01-05, 18:23
Medlem
Ngon som vgar sig p en analys kring varfr just Nietzsche blev forumets vinnare av denna rofyllda tvling?
Citera
2010-01-07, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Ngon som vgar sig p en analys kring varfr just Nietzsche blev forumets vinnare av denna rofyllda tvling?

vet inte. ett namn som kanske mest r knt hos folkskaran bland de som fanns att vlja ur pollen, d platon ses som ngon(ngot, t.o.m.) trkigt och gammalt. kanske? s klickar man drfr p honom. HEHE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in