Min första tanke var att att Klarna har sålt vidare mina få skulder till ett annat bolag så att deras bokslut kan presenteras med bättre siffror än dom egentligen är.
Det låter som att det är en scam. Men menar du att Klarna inte var tydliga med om det kom från dem eller en scam-aktör?
Det måste de väl kunnat se ganska tydligt. Om det inte framgick tydligt så borde du ringa upp dem igen och ifrågasätta personen du talade med tidigare.
Vad är ”scamen” då? Ingen ”scam” om man inte får ut nåt utav det. Mejlet innehåller bara information.
De äger en fordran som de överlåtit eller sålt till annat bolag. Den som äger en fordran (skuld) får sälja/ge bort den fritt utan samtycke från låntagaren.
Så din skuld till Klarna är numera en skuld till bolaget de överlät till, men man brukar generellt aldrig meddela låntagaren (då det ej behövs och ej spelar någon roll för denne).
Fick nyss ett mail från Klarna där det stod att något lr några lån övertagits av "Smooth Finance DAC"
Smooth Finance DAC ligger på Irland och ser inte jätte seriöst ut.
Har skuld till klarna, men inga lån, klarna lånar väl dessutom inte ut pengar?
Ringde klarna och kollade och dom var medvetna om mailet för flera hade ringt.
Men dom lät själva som dom inte riktigt visste vad det handlade om, men sa att jag inte skulle bry mig om det, eftersom jag inte har några lån hos klarna.
Tycker det känns skumt och oseriöst, borde inte klarna har bättre koll och kunna ge oss kunder bättre svar?
De äger en fordran som de överlåtit eller sålt till annat bolag. Den som äger en fordran (skuld) får sälja/ge bort den fritt utan samtycke från låntagaren.
Så din skuld till Klarna är numera en skuld till bolaget de överlät till, men man brukar generellt aldrig meddela låntagaren (då det ej behövs och ej spelar någon roll för denne).
Det förändrar ingenting för låntagaren (dig).
Fel, fel, fel.
Citat:
Ordet denuntiation kommer från det latinska uttrycket denuntiation som betyder meddelande eller underrättelse. En denuntiation är alltså en sorts meddelande eller underrättelse gällande en skuld. Idag så förknippas termen som sagt först och främst med överlåtelser av enkla skuldebrev.
När ett skuldebrev ska överlåtas till en ny borgenär (långivare) är ett av kraven att gäldenären (låntagaren) meddelas om detta. Det meddelande som skickas till gäldenären kallas för denuntiation.
Men när bolag gör det mellan varandra brukar det vara som jag sa. Så man tar över risken och skulden, men för slutkunden så märks det inte att en riskförflyttning skett bland finansiärerna.
I Klarnas fall lär det vara så. Tanken var nog aldrig att meddela låntagarna.
Det är enklare att kunden betalar till den som de "känner". Nu kommer många Klarna-kunder antagligen skita i att betala/nedprioritera just denna faktura. Jag tror de därför nu påstår att inget skett etc, och att brevet skickades fel :-)
Senast redigerad av Harklank 2025-12-24 kl. 11:49.