Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-22, 18:42
Medlem
Finns det någon tandkräm som förhindrar tandsten bättre än andra? Eller är det bara ett säljknep och att alla tandkrämer är lika bra/dåliga på det?
Citera
2025-12-22, 18:47
Bannlyst
Nej

Det enda som funkar är att gå till tandläkaren.
Citera
2025-12-22, 18:50
Avstängd
"Jag är inte bara tandläkare, jag är mamma också. Vetenskapliga studier har kliniskt bevisat....."

Nä, jag tror inte det. Det handlar om att göra rent regelbundet och noggrant, så att inte skiten får ligga kvar och gro.
Citera
2025-12-22, 18:56
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Nej

Det enda som funkar är att gå till tandläkaren.
Jo

Att borsta tänderna förhindrar uppbyggnaden av tandsten. Använder man dessutom tandtråd, så slipper man tandsten nästan helt.

Om man inte borstar tänderna, byggs tandsten upp på nolltid, och då måste man gå till tandläkaren för att ta bort tandsten.

Uppdatering: Missförstod nog dig.
Antar att du menar ungefär samma sak som mig, att det viktigaste är att hålla rent, och att skillnaden mellan olika tandkrämer är försumbar.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-12-22 kl. 18:59.
Citera
2025-12-22, 19:06
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Självklart, blir du av med placken kan inte tandsten bildas som är förhårdnad saliv+bakterier.

Bra borstande med flortandkräm och mellanrumsborste är recept för slippa tandsten nästan helt.
Gå till tandhygienist 1 ggr per år för att ta bort tandsten för friskt tandkött och bra munhygien.
Citera
2025-12-22, 19:07
Medlem
Tandkräm och tandtråd använder jag, tänkte bara om det finns någon tandkräm så ytterligare håller skiten borta. Eller om den absolut billigaste gör exakt samma verkan som en dyrare.

Vissa heter ju tandstenskontroll etc, men det är alltså bluff?
Citera
2025-12-22, 19:08
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Tandkräm och tandtråd använder jag, tänkte bara om det finns någon tandkräm så ytterligare håller skiten borta. Eller om den absolut billigaste gör exakt samma verkan som en dyrare.

Vissa heter ju tandstenskontroll etc, men det är alltså bluff?
Det viktiga är att den innehåller flor eller flour kanske det stavas? Märket är skitsamma.
Citera
2025-12-22, 19:15
Medlem
a-mortals avatar
Får också mycket tandsten. Tandkräm mot tandsten fungerar, men man bör inte använda den för ofta. Undvik de tandkrämer som bygger tandsten till att börja med. Växla mellan en mot tandsten och en som är snäll mot tandköttet. Känn efter när det är dags att växla.
Citera
2025-12-22, 19:22
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Det viktiga är att den innehåller flor eller flour kanske det stavas? Märket är skitsamma.

Fluorid om man ska vara noggrann. Hade det varit fluor i tandkrämen hade det inte funnits något kvar av tänderna.
Citera
2025-12-22, 19:24
Medlem
Melange5738s avatar
Det är stor skillnad på olika tandkrämer, jag brukar köra med en Sensodyne-variant. Sen är det stor skillnad på olika tandborstar och tandborststilar, de med vibrerande borstar fungerar bättre enligt mig men kräver lite mer finkänslighet med handen för om du pressar för hårt så fungerar de inte.

Att skölja munnen med någonting som löser upp placken innan du borstar gör också stor skillnad, finns olika varianter men du kan också tillverka egen med papaya, pumpa eller kokos. Bakpulver fungerar men det skadar tänderna om du använder det för mycket (samma sak med alla "bleaching" produkter).

Använd tandtråd eller sån där vattenfloss-maskin också.
Citera
2025-12-22, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Får också mycket tandsten. Tandkräm mot tandsten fungerar, men man bör inte använda den för ofta. Undvik de tandkrämer som bygger tandsten till att börja med. Växla mellan en mot tandsten och en som är snäll mot tandköttet. Känn efter när det är dags att växla.

Är det någon tandkräm som bygger mycket tandsten?

Varför kan man inte använda tandkräm mot tandsten för mycket? Sliter det på tänderna?
Citera
2025-12-22, 20:22
Medlem
EpicureNo2s avatar
Jag använder sedan ett par år Colgate Tandstenskontroll som innehåller ämnen som hindrar plack från att mineraliseras. Den fungerar bra och jag har inte märkt att den påverkar varken emaljen eller tandköttet negativt.

Däremot bör man undvika att använda tandkrämer som har extra polermedel för att göra tänderna vitare, eftersom de kan ge små repor i emaljen (vilket kan öka risken för tandsten eftersom placken fäster bättre).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in