Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-22, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Finns det någon tandkräm som förhindrar tandsten bättre än andra? Eller är det bara ett säljknep och att alla tandkrämer är lika bra/dåliga på det?

Tror det är mest ett säljknep. För tandsten är det mycket viktigare att du kör med tandtråd eller plackers än vilken tandkräm du har. Den mekaniska borstningen är viktigare än den kemiska.
Citera
2025-12-22, 21:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Är det någon tandkräm som bygger mycket tandsten?

Det brukar vara så att vissa personer har mer problem med karies och andra har mer problem med tandsten och tandkrämerna är optimerade för det ena eller det andra. Vet inte om det går att göra en bra universaltandkräm som fungerar perfekt mot allt.
Citera
2025-12-22, 21:49
Medlem
Är dom här nya vattensprutorna bra?? Waterpik och liknande. Vattenflossare?
Citera
2025-12-22, 21:57
Medlem
exoticspices avatar
Min tandhygienist berättade senast jag var hos henne att vi har två körtlar som sitter längst bak i munnen som utsöndrar saliv. Och att det är mängden salivflöde varje människa har (högt eller lågt) som avgör hur mycket tandsten man får. Samt att tandsten går aldrig att förhindra till 100%.
Citera
2025-12-22, 22:00
Medlem
AlfaQhards avatar
Jag kör med citronjuice för att lösa upp kalkbildningar runt tänderna
Citera
2025-12-22, 22:04
Medlem
Eittols avatar
Citat:
Tandkräm och tandtråd använder jag, tänkte bara om det finns någon tandkräm så ytterligare håller skiten borta. Eller om den absolut billigaste gör exakt samma verkan som en dyrare.

Vissa heter ju tandstenskontroll etc, men det är alltså bluff?

Det viktiga är att tandkrämen innehåller fluor. Annars är tandkrämen mest till för att man ska känna sig fräschare. Det är den mekaniska rengöringen med borsten (och mellanrumsborstar och tandtråd) som gör rent tänderna, inte tandkrämen.
Citera
2025-12-22, 22:13
Medlem
Finns ingen tandkräm som förhindrar tandsten, regelbundet borstande förebygger men för eller senare kommer det tandsten ändå. Jag är tyvärr besatt över mina tänder och borstar minst 3 gånger om dagen får fortfarande tandsten efter 2-3år. Jag har prövat allt som går utom det nya med någon airflow och vattenflossare.

Det känns ändå billigare och säkrare att gå till tandläkaren än att köpa hem en sådan apparat.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-12-22 kl. 22:17.
Citera
2025-12-22, 22:15
Medlem
Citat:
Finns det någon tandkräm som förhindrar tandsten bättre än andra? Eller är det bara ett säljknep och att alla tandkrämer är lika bra/dåliga på det?

Blanda väteperoxid med bikarbonat.
Citera
2025-12-22, 23:57
Medlem
Såg nåt gammalt cesar millan avsnitt på palliativa där han prisade tomatjuice.
Så pröva det, berätta hur gick.
Citera
2025-12-23, 00:25
Medlem
Nej, borsta å använd mellanrumsborste med...
Citera
2025-12-23, 03:23
Medlem
https://www.apotekhjartat.se/varumarken/gum/gum-paroex-tandkram-006-75-ml

Min tandläkare har rekommenderat denna som innehåller antibakteriell klorhexidin.
Citera
2025-12-23, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eittol
Det viktiga är att tandkrämen innehåller fluor. Annars är tandkrämen mest till för att man ska känna sig fräschare. Det är den mekaniska rengöringen med borsten (och mellanrumsborstar och tandtråd) som gör rent tänderna, inte tandkrämen.
Exakt, jag använder inte tandcreme men är noga med mellanrumsborste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in