Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-22, 12:56
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Vårdcentralerna är helt överbelastade och försöker på alla sätt försvåra för patienterna att ta kontakt och boka tider. På en vårdcentral för ett par år sen stängde de helt ned tidsbokning i förväg utan alla patienter fick boka samma morgon. Alla årskontroller av patienter som redan stod på behandling var inställda för länge sen.
Citera
2025-12-22, 13:00
Medlem
En solskenshistoria som omväxling!
För ett par år sedan fick jag besvärlig eksem i benen, försökte bota med receptfria men det hela blev bara värre. Bokade då tid via 1177 och där får man sen beskriva vilka besvär man har.
Tog 10-15 minuter när jag fick ett sms från sjukskötereskan som frågade om jag kunde skicka ett par bilder på hur benen såg ut. Sagt och gjort, dröjde ungefär 30 minuter och jag fick ett nytt sms där sköterskan meddelerar att läkaren har skrivit ut kortisonsalva. Sen var det bara att promenera till närmaste apotek.

Jag har varit listad på den här vårdcentralen i ungefär 20 år. Aldrig några problem.
Nu frekventerar jag inte vårdcentralen speciellt ofta mest allmän hälsokontroll en gång om året.
Lista er på en seriös vårdcentral som har funnits en längre tid.
Tror inte de flesta har problem med att boka tid. 1177 funkar alldeles utmärkt.
Citera
2025-12-22, 13:16
Medlem
Det kommer i alla fall inte bli bättre med den demografiska situation vi har i Sverige med är allt snabbare åldrande befolkning som blir alltmer vårdkrävande samtidigt som antalet arbetsföra minskar. Det är vi inte ensamma om utan är ett generellt problem i nästan alla i-länder.
Citera
2025-12-22, 13:33
Moderator
VitKallas avatar
Min region har infört mobilsamtal liknande Kry och såna appar. Men det är ju först när man fått en tid och då skall man ju också kunna ta det samtalet när de ringer, vilket sällan är på utsatt tid.

Standardsvaret från kunder när man hänvisar till vården är: man får ju aldrig tala med en läkare och så går de uppgivna därifrån.

Hela systemet har blivit sämre på många sätt och det krävs nog en helomställning för att det skal bli bättre igen. Vilket inte kommer ske pga kostnaden.
Citera
2025-12-22, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Det värsta är väl att många som ringer för att boka tid inte ens hade behövt en tid för besök. Vilket då överbelastar både telefonsystemet och tiderna som är bokningsbara. De som bokar tider som inte ens behöver en tid är gamla människor som behöver social kontakt och såna som bara är förkylda och såna som har lite ont någonstans. Alltså hypokondriker och socialt understimulerade och såna som fortfarande tror att man kan uppsöka vård för en vanlig infektion som det inte finns hjälp och läkemedel för. Skulle man få bort sånt här skulle det underlätta för alla. Tyvärr är det inrotat i folk att bete sig så här.

Fast ingen frisk person sitter och ringer vården som hobby bara för att det är kul. Till exempel hypokondriker må vara friska i kroppen egentligen, men de har ju uppenbarligen en mental sjukdom som de behöver hjälp med
Citera
2025-12-22, 13:41
Medlem
Det är irriterande med uppringningsfunktionen, men man får helt enkelt förbereda t ex jobbet att vårdcentralen ringer ett visst klockslag. Skulle bli kaos om man bokade som på "boka direkt". Kan möjligen funka om man får betala 1000 spänn utan att snacka med en sköterskan först, för annars kommer folk som slagit i tån lite grann osv att boka tid
Citera
2025-12-22, 13:44
Medlem
Storstadskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Vem fan har inte tid att ringa och boka tid för vård? då är det inget viktigt besök om du inte ens har tid att ringa
Privata som tex praktikertjänst har bättre läkare och lätt att få tider. En hundring extra, men det går på högkostnadsskyddet. Så lönar sig i längden. Då slipper du att tjata och ha dig med vårdcentralen.
Citera
2025-12-22, 13:47
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enknasigboll
Fast ingen frisk person sitter och ringer vården som hobby bara för att det är kul. Till exempel hypokondriker må vara friska i kroppen egentligen, men de har ju uppenbarligen en mental sjukdom som de behöver hjälp med

Du skulle bara veta vad man fått veta från vänner och bekanta som jobbar i vården... Det gäller både vårdcentraler, boenden och hemtjänsten. Både äldre och yngre som ringer/larmar helt i onödan. Både äldre och yngre som bara dyker upp spontant på mottagningar, fast de inte behöver. Det är både psykiskt och socialt. Sällan det är något fysiskt. Inte ett dugg konstigt att vården är överbelastad. Skulle folk sluta med såna här beteenden skulle vården fungera bättre där den verkligen behövs.
Citera
2025-12-22, 14:01
Medlem
Det finns inga riktiga läkare ändå.
Jag kunde inte heller beställa tid när jag var på vårdcentralen , hon i kassan sitter bara där hehe
Det är inga riktiga i vården längre,
Hosta och andas läkare .
Det kanske finns nån läkare som kan nått men dom flesta är bara där för att få lön och gå lite sakta med ett papper
Inte konstigt att dom inte hinner boka tider , pappret ska lämnas in i slutet av månaden
Senast redigerad av troligengud 2025-12-22 kl. 14:06.
Citera
2025-12-22, 14:11
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enknasigboll
Köerna är helt sjuka! Själv blev jag ställd i kö för att få tandställning någon gång kring 2007. Jag fick tandställningen för två veckor sedan. Men aa, vet ej om det är invandringens fel egentligen. Trodde det berodde på att våran regering prioriterar att skicka pengar till random krig utöver sitt eget folk.
Det är nog alltihopa. Man nedprioritera offentlig verksamhet, pekar sedan ut att den inte fungerar så man kan privatisera det hela. Detta sker för vi inte har politiker utan förklädda lobbyister i våra partier.
Citera
2025-12-22, 14:14
Medlem
Wyrdkins avatar
Du har valfriheeeet nu när det är privatiserat.

Njut annars är du en kommunist
Citera
2025-12-22, 14:16
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det är nog alltihopa. Man nedprioritera offentlig verksamhet, pekar sedan ut att den inte fungerar så man kan privatisera det hela. Detta sker för vi inte har politiker utan förklädda lobbyister i våra partier.

Privatisering av vården gjordes av Alliansen på Reinfeldst tid. Med fina ord som valfrihet etc etc. Kommer ihåg en doktor i stockholms innerstad som råkade känna en moderatpolitiker och av landstinget fick köpa en fullt fungerande vårdcentral för 1.2 miljoner.

Allt jag vet är att när det var landstinget som bedrev vården fick man tid samma dag med en läkare.

Sött att folk är så naiva att man skyller på invandringen.

Nej det är såhär, alla pengar vårdcentralen inte lägger på patienter går som vinst till skalbolaget. Om ni kan, luska fram de få regionsdrivna vårdcentralerna om ni har några och regga er där.
Senast redigerad av Wyrdkin 2025-12-22 kl. 14:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in